Gästbloggare: Linda Garbén

linda_garben_foto

Om hur skrivandet bokstavligen kan göra skillnad för ett liv handlar veckans gästblogg.

År 2014 blev jag Debu”tant” i två bemärkelser. Med min självbiografi ”Blodet av ett lamm utan fel och lyte”, och dessutom fyllde jag 40 år.

Som ung hade jag naturligtvis framtidsdrömmar som så många andra ungdomar. Drömmar om studier och kanske utlandsvistelse.  Dessa visioner kom på kant när jag som 15- åring råkade ut för en olyckshändelse och nackskada vilken ledde till svår invalidisering. Att som tonåring känna hur hela livet rasar samman, att inte få adekvat vård och valsa runt i en labyrint utan något resultat. Det tog mig 10 år att komma upp till ytan efter att varit sängbunden till följd av nackskadan.

Men snart var oturen i kapp. En vanlig urinvägsinfektion satte nu stopp för mig att återuppta utbildning och en värdig självständig tillvaro. Med kompetent vård hade livet sett annorlunda ut. Istället skylldes smärtorna från njurbäcksinflammation på funktionshindret. Som funktionshindrad har man ofta svårt att få nya aktuella sjukdomar behandlade då symtom från dessa alltid relateras till funktionshindret.

Mitt i allt detta mörker av sjukdomar, felbehandlingar och avslag griper jag min livlina i mitt skrivande som har blivit min ventil. Jag bara måste få ur mig mina upplevelser inom vårdapparaten även om det bitvis kan vara påfrestande att utlämna sina innersta känslor. Samtidigt tycker jag att det ger en självupplevd text styrka och närvaro . Brukar själv bli irriterad när jag läser texter som blivit alltför tillrättalagda. Det är också en nödvändighet, ett behov med terapeutisk verkan att få sätta ord på allt som annars mest går i cirklar även om det inte var helt lätt att via någon annan lufta sina innersta tankar.  Jag skrev redan som 5-åring men efter Whiplash-skadan med symtom som dimsyn fick jag lägga skrivandet åt sidan.

Tanken på att skriva en bok höll på att stanna vid en utopi när arbetsterapeuten nekade mig hjälpmedel, Voice Xpress, ett talsyntesprogram som skulle hjälpa mig till ett självständigt skrivande. Ett sådant program skulle inneburit en stor lättnad. Då kom min personliga assistent på en lösning av problemet. Hon dubbelkopplade en dator så jag kunde diktera åt henne samtidigt som jag såg texten.

Berättelsen är självbiografisk till stor del. Min vision är att boken ska bli en ögonöppnare. Den riktar sig till alla som har ett intresse för mänskliga rättigheter, social rättvisa, såväl friska som sjuka och funktionshindrade men också till personal inom vård och omsorg. Eftersom den är både en medicinsk thriller och dessutom har övernaturliga spänningsmoment där blodsugare tar sig in i bokkaraktärernas liv via Facebook riktar den sig även till yngre läsare och fantasyälskare.
Romanen tar också upp problematiken hur lätt det är för funktionshindrade ensamstående kvinnor att falla offer och bli utnyttjade via nätet.

Som en följdreaktion på boken hoppas jag att den negativa attityden mot funktionsnedsättningar ändras och att istället medvetenheten och kunskapen ökar hos både myndigheter och allmänheten om vad funktionshinder innebär.
En dröm som jag fortfarande har kvar är att funktionshindrade ska kunna leva sina liv på samma villkor som icke funktionshindrade. Ett samhälle där alla behövs. Där alla får plats, även om man befinner sig utanför boxen.

Har ofta hört kommentarer om självbiografiska texter att de inte är av allmänintresse.  Men är inte den lilla människan en del av något större. Tänker på den berörande dikten av Ingrid Sjöstrand:

”Angår vi inte varandra.
Angår det dig kanske
vad jag gör?
Och vad jag tänker?
Angår det mig kanske
vad du gör?
Och vad du tänker?
Angår vi varandra kanske?
Du och jag och alla vi
som råkar leva här
just nu
Och som det hänger på hur det ska bli i världen
Angår vi varandra kanske?
Kanske det ja
Kanske.”

blodet av front

”Blodet av ett lamm utan fel och lyte” är utgiven på Recito Förlag och finns också som e-bok: http://www.litenupplaga.se/1271
Tidigare utgivning: diktsamlingen Frihetslängtan med tillhörande CD som finns till försäljning på Bokeri.se.
Varit med i ett flertal antologier såsom 181 dikter till Tranströmer, utgiven på  Tolvnitton förlag  år 2011. Revasch 2008,Trettiotre poeter, Ordvindar, När solen väl gått upp är gryningen redan borta.
E-boken Hetta, utgiven i Norge i bokhandeln Tanum som ligger på KarlJohan i Oslo. www.tanum.no
Ett urval dikter finns på  http://podpoesi.nu/

Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästbloggare: Linda Garbén

  1. Katrin Höglund skriver:

    Jag blir nyfiken på att läsa din bok! Jag tror att den skulle passa många av mina elever.

Kommentera

