Och de höjde sina glas

porträtt hanna2Mitt inlägg skrivs nu, tjugo i ett på natten, fyrtio minuter efter det att det borde gått upp. Varför? För att idag gick min bok till sättning. Dagen blev lång och kvällen av firande med korrekturläsare på besök från Kanada tog just slut, fastän ingen av oss egentligen ville bryta upp.

Eftersom min sättare är något i särklass, fick jag dessutom, mitt under firandets gång, ett första utkast mejlat till mig. Ett utkast på b o k e n. Inte manus nu. Bok. Texten har stagnerat i innehåll, men förändras i sitt utseende. Uppslag formas. Typsnitt och marginaler och radavstånd och illustrationer och dedikationer. Korrekturläsaren tog kort på mig när jag såg min bok som bok i pdf-format för första gången och förhoppningsvis kommer inlägget uppdateras och smyckas med ett sådant foto någon gång i morgon.

140623-IMG_3337-hanna

Uppdaterat: Hanna får mejl från sättaren och ser sin text som inlaga för första gången.

Men inte nu. För nu kör hon bil och jag sitter här och försöker låta verkligheten sjunka in. Den som jag beskrev för min frisör tidigare idag – för om jag klipper mig nu blir det lagom att klippas igen till release – så att hon helt på riktigt blev tårögd för min skull.

Nätter igenom har jag följt korrekturets kommentarer och flyttat kommatecken, citattecken och rättat småfel. Jag har SAOL:at mig blå. Jag har lusläst Svenska skrivregler och gått igenom manusets samtliga före och innan för att se att de används som de ska. Det finns regler kring ellipser (alltså företeelsen att använda tre punkter i repliker för att markera paus), som jag inte kände till och som jag är så tacksam för att jag fått ordning på.

Min besökande vän möttes av mig, bruchetta på Västkustvis och en trippelregnbåge av sällan skådad sort. En sommarpromenad, en skål med höjda glas. Lovord över det som är mitt, som jag lämnar ifrån mig för gott.

Till er.

Och genom denna salighet vilar en skaparlust. En iver inför det nya. Ni förstår, mina vänner, imorse kom de första orden pinglande. Boken jag ruvat på så länge, i så många år medan alla andra manus kommit till och slipats, ska äntligen få kläckas nu. Ett synopsis ska förvandlas till en roman, och efter en veckas vila (i väntan på korrektur) och två dagars hysteripill, är jag redo.

Utanför en öppen dörr tänds stjärnor medan himlen fortfarande är ljus i väst, och jag vet att jag kommer ha svårt att gå och lägga mig.

Tomma dokument kallar. En bok stängs och en ny vill öppnas.

Det här inlägget postades i Hanna Höglund, Ljus som varit dolt. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Och de höjde sina glas

  1. Manuskt skriver:

    Vilken underbar bild, och så stort! Bravo!

  2. Grattis Hanna! Du förmedlar verkligen glädjen i både text och bild. Ser fram emot att få läsa!

  3. Carola skriver:

    Åh, vad underbart det låter! Ska bli spännande att få se det slutliga resultatet men framför allt att få läsa! 🙂

  4. oskaredvinsson skriver:

    En bild säger mer än tusen ord 🙂 Grattis (får nog anledning att säga det igen…)

    • Hanna Höglund skriver:

      Ja, hon var i sanning snabb med kameran och det är glad för idag. Och tack för ditt grattis! Det är aldrig fel att fira stegen längs vägen och nu närmar vi oss slutmål.

  5. Lene Fogelberg skriver:

    Fantastiskt! Vilken känsla!

  6. Skriviver skriver:

    Jag blev också nästan lite tårögd – okej, inte bara nästan. Ah, det är så fantastiskt. Jag menar, trippelregnbåge. Det säger ju allt.

    Och jag har sagt det förut, men det är lika bra att jag säger det igen: Jag är så otroligt glad att du delar med dig av din resa här och på din egen blogg, det är verkligen en ynnest att få ta del av den. Vilken otrolig känsla det måste vara att lämna ifrån sig sitt verk (välj tillhörande epitet fritt här: storverk, mästerverk, kanske livsverk?) och samtidigt känna den där alldeles nya, färska, kittlande skaparlusten inför det nya. Njuuuuut!

    Önskar dig all lycka med gammalt och nytt!

    /Linda

Kommentera

