Indieförfattarlycka

porträtt hanna2Nu blir det ett matnyttigt inlägg igen, för alla er som funderar på att bli indieförfattare.

En av anledningarna till att jag åkte till Andra världar-mässan var för att träffa Bozenna Ståhlnacke från Booksfactory. Jag hade förstått att hon skulle komma och jag hade hört, i de författarforum som jag hänger i numera, att hon var urtrevlig och att tryckeriet som hon driver var pålitligt och bra.

Ryktena stämde. Bozenna var fantastiskt trevlig, hjälpsam och tillmötesgående. Jag fick ställa alla mina frågor och känna på olika pappersorter och få det där ovärderliga personliga mötet som gjorde att jag bestämde mig för att använda Booksfactory till trycket av min bok, och sannolikt de andra tre böckerna i serien också.

Tryckfilerna är just uppladdade till tryckeriets hemsida (yay!) och Bozenna har lovat kontrollera att allting stämmer innan provtryck görs. Ni förstår inte hur trygg jag känner mig i denna människas händer och jag hade inte vågat trycka utomlands, på grund av risk för kommunikationsproblem, om jag inte hade haft en kontaktperson i Sverige som jag dessutom träffat öga mot öga.

Mycket har jag lärt mig längs vägen. Om vikten av utfall och hur man räknar ut bredden på ryggen, om lämpliga typsnitt och lagom tjocka papper. Men det är roligt! Allt är så roligt! Jag älskar att få vara med och se boken växa fram och det passar Lianne och mig att få lov att bestämma varenda liten detalj, samtidigt som jag är omgiven av duktiga, kunniga experter.

I början av processen att ge ut min bok tog jag in offerter från alla möjliga tryckerier och jämförde möjligheten att ge ut som Print on Demand (förkortat PoD, dvs boken finns inte förrän någon köpt den) och tryckt upplaga som behöver lagerhållas och distribueras.

Majoriteten av indieförfattare ger ut e-böcker och PoD för att inte behöva ligga ute med stora summor pengar, men det där var aldrig riktigt ett alternativ för mig.

Min bok är för lång. Ett epos är det, en tegelsten av bästa stort för den som vill grotta ner sig i en värld ordentligt – men sådana är dyrare att trycka. Därför blev det långt billigare att trycka en lagom stor upplaga än att köra på PoD. Om vi jämför mina offerter så ligger polska Booksfactory bättre i pris än alla de svenska tryckerierna, och de svenska alternativen ligger fortfarande tjugolappar billigare än de PoD-alternativ jag hade. Tjugolappar! Plural. Per bok! Så dyra böcker går inte att ge ut, om ni frågar mig. Vem köper så dyra böcker, från okända indieförfattare dessutom? Nej tack. Nu kan jag istället sätta ett ganska lågt F-pris så att barnfamiljer har råd att köpa boken, och ändå gå okej med vinst.

Faktum är att priserna är så bra på mitt tryckeri, att jag bestämde mig för att ge ut andra boken redan nästa år – inte bara planera för det, utan lova. Det står på omslaget numera, tryckt på ena fliken. ”Andra boken väntas komma ut under 2015” och därtill avslöjade jag titeln på uppföljaren. Nu blev ni lite nyfikna ändå? Jodå. Min illustratör och jag planerar redan nytt omslag och jag hoppas kunna ge ut Berättelsen om Lianne: Del II redan nästa vår/sommar.

Dessutom kom Svensk Bokhandels höstkatalog hem idag! Som jag gått och kikat i brevlådan och nu fanns den där. Med mitt porträtt och min annons. Känsla!

SAMSUNG

SAMSUNG

Ursäkta de dåliga bilderna. Vill ni se den riktiga går det att beställa katalogen från Svensk bokhandels hemsida, eller komma på bokmässan. Då kan ni både få träffa mig och få katalogen i deras monter.

Det här inlägget postades i Egenutgivning, Hanna Höglund, Ljus som varit dolt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Indieförfattarlycka

  1. Carola skriver:

    Phu … det är mycket att tänka på som egenutgivare. Jag är imponerad av ditt engagemang och hårda arbete. Heja dig Hanna!! 🙂

  2. Manuskt skriver:

    Låter som du hittat ett bra tryckeri 🙂

    Får man fråga hur stor upplaga du trycker i omgång ett? För det blir väl även billigare per bok ju fler man trycker?

    Vore också kul att läsa om hur du (och ni andra debutantbloggare) gör med insäljning och distribution. Nätbokhandlar, utvalda bokhandlare eller försök till att sälja in centralt?

    Såg dig i katalogen 🙂

    • Hanna Höglund skriver:

      Visst blir det billigare ju fler man trycker, men det som då utmärker Booksfactory är att det blir billigt tidigare, redan med mindre upplagor. Därför kan jag lova att andra boken kommer nästa vår, för jag kan göra ett mindre första tryck om det skulle behövas.

      Kanonbra frågor du ställer för övrigt! Jag gör helt enkelt så att jag besvarar dem i mitt inlägg nästa vecka. =)

      Kul att du såg mig i katalogen! Jag tyckte det var häftigt att se rubriken de valt utan att rådfråga mig, en rubrik plockad ur mina egna ord.

  3. Kära Syster skriver:

    Man tänker liksom rätt sällan på det där med att pappersorten påverkar hela bokens tjocklek vilket såklart bestämmer hur stort typsnitt som ryms på ryggen… Kul inlägg! Trots att jag inte fick veta vad tvåan heter. Hehe.

    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Nej, vi måste spara på saker lite grann, det är trots allt många veckor kvar till release. Och ja, det var en enorm tillfredsställelse när jag äntligen fick veta hur tjock boken blev – med det fina pappret – och det var 0,5 cm smalare än vi räknat med! Hurra!

Kommentera

