#skrivjuli

porträtt hanna2Någonstans ute i twitter dök det upp en fråga om #skrivjuli som riktades bl. a till Debutantbloggen. Jag hakade på direkt. Klart jag vill skriva i juli!

Sen är det lättare sagt än gjort. Visst, min bok ligger i tryckeriets händer efter redigering, korrektur och sättning, men jag är inte ledig för det. Det finns hemsidor, avtal, bokmässor och tusen andra saker som hela tiden pockar på uppmärksamhet. Dessutom passar jag på att läsa mer än vanligt under sommarlovet (ack! läsa!) och njuter av det. Men skriva NYTT. Kom igen! Det blir inte bättre än så.

Ett synopsis har väntat länge på att trollspöet ska komma och förvandla det till en full berättelse med ränker, kärlek och tårar och tiden är alltså kommen. Idén till boken föddes under arbetet med fjärde boken i Berättelsen om Lianne som jag skrev under fem månader vintern 2012-13. Sen dess har den fått gro och det mår berättelser bra av.

När jag skapar ett synopsis börjar jag med att skriva ner det jag vet, utan någon som helst ordning. Sen skriver jag ner frågor på allt det som jag inte vet. Frågor i själva intrigen, hur stegringarna ser ut, hur händelserna ska kunna leda till varandra, men också frågor kring research och karaktärers agendor. Sida upp och sida ner med bara frågor. Sen lämnar jag dokumentet och grunnar. Dagdrömmer. Låter svaret på en fråga leda till en ny fråga. Väntar och ser hur snöbollen växer. Låter det ta sin tid.

Därefter skapar jag ett nytt dokument där själva synopsis ska författas. Nu finns syften och tidpunkter. Manus delas in i delar. ”Det här finns med i inledningen, så här ska del1 sluta och det här är vändningen i del2” osv. Ett skelett, en stomme. Inget mer. Det finns fortfarande massor av luckor, men det finns nyckelscener som jag gärna spelar upp i huvudet om och om igen, scener som jag längtar ihjäl mig efter att få skriva ner.

Till slut når jag punkten när jag börjar skriva och då brukar det gå ganska fort. Två månader är rekord från synopsis till färdigt manus, men fyra känns också helt okej. När boken är skriven får den gärna vila och sen redigeras något år senare.

Jag har skrivit sex romaner på det här sättet och vet ni var jag gillar med det? Att gå tillbaka till det där frågedokumentet när boken är klar. Läsa igenom alla frågor och se hur de ledde fram till nyckelhändelser, sådant som bär hela boken på sina axlar och som jag aldrig hade kommit på om jag inte ställt rätt frågor.

För en vecka sen började jag skriva min sjunde bok. Det är stort, läskigt och underbart, men jag kan inte släppa en liten tanke, nämligen det där med den ”svåra, andra boken.” Av de sex böcker jag skrivit, kommer jag ge ut fyra själv (dvs. serien om Lianne) och den femte ligger faktiskt ute på förlag och väntar på refus eller inte. En bok kommer stanna i byrålådan. Den här sjunde skriver jag mest för mitt eget höga nöjes skull.

Ni förstår, va? Jag skjuter helt sonika upp ”den svåra, andra boken” som alla pratar om, den som man ska lyckas krysta fram när första boken är publicerad. Jag tänker publicera en hel serie först, och antagligen den här nya också, innan jag ska ge mig ut på okänd mark. Men då, mina vänner, då blir det läskigare än läskigast, när jag ska skriva något helt annat i ett nytt universum. Efter fyra böcker Lianne, kommer det antagligen bli svårare och tommare än efter ”bara” en.

Men det är ett senare bekymmer. Just nu njuter jag av #skrivjuli. Ni hänger väl på och skriver ni med? Ibland är det svårt att släppa redigeringsögat som varit påslaget så länge och vara accepterande av ny, ofullkomlig text. Därför tar jag tacksamt emot alla tips och all #skrivjuli-pepp som ni kan uppbåda.

Det här inlägget postades i Hanna Höglund, Skrivprocessen, Synopsis. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till #skrivjuli

  1. Ethel skriver:

    Verkar jättekul att lägga upp det på det sättet. Kul att få ta del av den processen, Hanna!

    Och ska kolla #skrivjuli. Tack för idén.

Kommentera

