Sommaren då jag tvättade ikapp

porträtt åsa1Det i särklass största jag åstadkommit den här sommaren är att jag tvättat ikapp. Hittills, vill jag tillägga, för man vill liksom hoppas att det ännu finns utrymme för större dåd. Men det är frågan om…

Jag har alltså betat igenom alla tvättkorgar och säckar som stod att finna. Likt en arkeolog har jag stått hukad och med jämna mellanrum utropat ”här är dina badbyxor”, ”extrathermobrallorna är hittade” och ”går du fortfarande på balett? För i så fall har jag hittat din dräkt…” Mitt favoritörngott återfanns.

Örngott. "Godnatt världen.Tack för ännu en dag fullproppad med mening."

Örngott. ”Godnatt världen.Tack för ännu en dag fullproppad med mening.”

 

Jag har alltså tvättat, men inte nog med det jag har även, håll i er nu, manglat. Detta för att jag skulle få plats med alla tvättade påslakan. Två och en halv dag höll jag på. Det är ju inte som om det är över nu, har tvättid i skrivande stund faktiskt. För när det gäller dylika ting finns det ju som bekant ingen slutpunkt.

Aldrig.

Någonsin.

Eller jo, det gör det naturligtvis, men det väjer jag att inte tänka på en ljuv sommardag.

Skrivit har jag också gjort. Men inte med lika storslaget, konkret, prydligt ihoprullat resultat som med påslakanen. Klockan sex varje morgon har jag gått upp. Och skrivit. Det är en insats det om man som jag mår bäst mellan 18 och 24 på dygnet. Skrivit och suckat. Ibland skrockat lite. Då är det en riktigt bra dag.

Annars är det en ganska usel dag. Annars är det en hur-i-helvete-lyckades-jag-få-ihop-en-hel-bok-dag, en dag då skrockandet uteblir. En dag då jag inte scrollar fram gårdagens rader och tänker amen-det-här-är-inte-så-dumt-ändå, utan bara håglöst ögnar igenom. Jaha liksom.

Ibland får jag en riktigt bra idé innan jag somnar och sätter mig vid datorn nästa dag för att förverkliga den. Ibland blir det bra. Ibland sådär och andra gånger blir det inte alls. Och alla dessa val. Eller hur? Man måste bestämma sig för hur det ska gå och hur det ska bli. Gör man så kan man inte göra si och man drar frustrerat handen genom håret och suckar. Kan inte någon annan bestämma? tänker man. Nej, det går inte. Sedan är det detta med slutpunkt, för i skrivandet ska den finnas en. Hur vet man att det är slut? Inte för att jag är där ännu, inte på ett tag. Men hela tiden måste slutet finnas med, möjligheten att knyta ihop säcken, den får man inte skriva bort.

I slutet av sommaren hoppas jag att jag ser tillbaka på den som något mer än ”sommaren då jag tvättade ikapp”. Kanske som sommaren då jag skrev en ny bok…

Tills dess slänger jag i några tvättar till.

P.S. Ni minns att jag sa att Tyskland vinner VM va? Annars säger jag det igen: Tyskland vinner VM.

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sommaren då jag tvättade ikapp

  1. Hanna Höglund skriver:

    Klart som korvspad att Tyskland vinner VM! Det har jag också sagt hela tiden och känner mig nu mycket nöjd med att jag ska få se dem spela final på min självaste födelsedag.

    Beundrar både ditt tvättande och dina tidiga morgnar. Vilken beslutsamhet! Och nu tänker jag så här:
    Du sa att Tyskland skulle vinna VM. Vad händer nu?
    Du säger att detta kommer bli sommaren du skriver en bok (och inte bara tvättar ikapp). Vad händer då?

  2. Marianne Pering skriver:

    Alltid jätteroligt att läsa dina texter. Nu till något helt annat. I mina unga år hade jag en god vän som nygift kände trycket att hon måste mangla tvätten. Hon gjorde så ock den blev plisserad.
    Hon manglade aldrig mer!!!
    Kram
    M

  3. Ahrvid Engholm skriver:

    Vill tipsa om…

    Fantastiknovelltävlingen 2014

    Det är 15-årsjubileum för Fantastiknovelltävlingen, som härmed utlyses. Den stödjs av Novellmästarna, en ideell förening för att främja novellkonsten (http://novellmästarna.se/, 10-årsjubileum i år!), och tävlingen är till för science fiction, fantasy eller skräck. De enkla reglerna:

    1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (s k ASCII; inga bifogade filer, t ex Word-filer) senast 31 augusti till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com . Använd rubrik ”tävlingsbidrag”.

    2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck (genre får tolkas en smula generöst; det bör finnas något ”fantastiskt” element). Man får skicka flera bidrag. Maxlängd 50 000 tecken (inkl blanksteg och skiljetecken). Språk svenska.

    3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista.

    4. Förstapris 1000 kr. Andrapris 600 kr. Tredjepris 400 kr. De tre på prispallen erhåller också en gratis årsprenumeration på tidningen Skriva!

    Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden. Tävlingen är djupt tacksam för sponsorskap av, i bokstavsordning, SF-Bokhandeln http://www.sfbok.se, tidingen Skriva http://http://tidningenskriva.se/, Wela förlag http://http://www.welaforlag.se/ och förlaget Zenzat http://zenzat.wordpress.com/ – gynna våra gynnare! En liten sak: genom åren har förfrågningar och undringar kommit om man ”bör” sträva mot maxgränsen på 50K. Den gränsen är satt bara för att någonstans bör en gräns sättas! De flesta noveller som klarar sig bra brukar vara på 10-25 000 tkn. Bästa genre? Senaste åren har det varit nästan dött lopp mellan sf, fantasy och skräck.
    SKRIVA är den äldsta aktiva E-postlistan för novellförfattare, startad 1997. (För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org, med subject/ämnesrad: subscribe.) Se infosidan http://www.skriva.bravewriting.com – sidan uppdateras sällan, helt avsiktligt (mest årlig tävlingsinfo) . SKRIVA diskuterar skrivande, fantastik, litteratur, kultur, ibland litet vetenskap, där publiceras olika nyheter, man kan posta och kommentera noveller, eller chatta med andra skrivintresserade om det mesta.

    –Ahrvid Engholm

  4. Bara hittepå skriver:

    Men hur gör du för att få något vettigt skrivet så tidigt? Jag har försökt gå upp i ottan för att få till en skrivtimme innan jobbet, men mitt usla morgonhumör står i vägen. Tips?

    Hälsningar
    Också kvällsmänniska

Kommentera

