Semesterkänslan

porträtt oskar1Största och mesta semesterveckan. Kanske inte helt sant, men det är så jag känner när jag sitter på ett varmt och kvavt kontor och knappar på knappar och skickar mail på mail på mail. Det är typiskt att det är så mycket att göra att jag knappt hinner kolla på bilderna som frugan skickar på henne och barnen vid en sjö, på en strand, liggandes på en gräsmatta, springandes genom vattenspridaren, eller något annat semestrigt.

På kvällarna sliter jag med en ny text, som de senaste veckorna har fått liv och fart, både innehållsmässigt och utförandemässigt. Men just denna vecka var det tungt igen. Jag vill ha semester! Komma in i den välkända semesterkänslan, den där andra sinnestillvaron som uppstår ett par dagar efter sista arbetsdag. Då när dagarna börjar flyta ihop och man upptäcker att man är smålurig på lådvin en onsdagskväll. Jag undrar hur skrivandet ska påverkas och försöker minnas hur det varit tidigare semestrar.

Jag minns en redigeringsrunda på en gammal text, som numera samlar damm i en gömd låda någonstans, när jag var på en tioveckorsturné i Ryssland, Mongoliet, och Kina. Då hade jag skrivit ut texten och den fick följa med på en ordentlig resa, som den tyvärr inte blev tillräckligt frisk av. Förra året tog jag en paus från skrivandet, efter många års slitage på tangentbordet. Strax efter semestern fick jag erbjudande om att ge ut Klubb Hjärta. Kanske kan det komma en god nyhet till efter årets semester? Tänk om…

Det brukar pratas om att skrivande ska ske på semestern.
”Den här sommaren ska romanen verkligen påbörjas.”
”På semestern ska jag ta igen allt det jag inte orkat sedan förra semestern.”
Kan det bli så för mig också? Jag kommer inte ha så mycket mer tid. Dagtid blir ju familjetid, förutom de tillfällen då barnvakterna (läs mor- och farföräldrar) finns tillgängliga. Men så mycket skrivet blir det väl inte då heller. Då ska ju gräset klippas, hängrännor monteras, och en och en annan löptur avverkas. Men på kvällarna då? Blir man piggare på semestern? Även om man har en ettåring som går upp senast klockan sex? Det är väl tveksamt, eller? Kanske semesterkänslan kan göra sitt.

Jag hoppas att semesterkänslan gör sitt…

Semesterkänslan kommer göra sitt!

Den här sommaren ska jag skriva ikapp allt det där jag inte hunnit det senaste året!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Semesterkänslan

  1. Ping: Skriva på semestern??? | manuskt

Kommentera

