Läsarfråga och smygtitt

porträtt hanna2

För två veckor sedan fick jag följande frågor av en läsare här på Debutantbloggen:

Får man fråga hur stor upplaga du trycker i omgång ett? För det blir väl även billigare per bok ju fler man trycker? Vore också kul att läsa om hur du (och ni andra debutantbloggare) gör med insäljning och distribution. Nätbokhandlar, utvalda bokhandlare eller försök till att sälja in centralt? 

Idag är dagen när jag försöker besvara, efter bästa förmåga.

Ja, det blir billigare ju större upplaga man trycker, men skillnaderna är inte jättestora på mitt tryckeri. (Just därför kan jag lova att andra boken kommer ut nästa år, för skulle det behövas kan jag trycka en mindre upplaga än jag gör nu och ändå släppa boken och på så vis ge första en ny skjuts.) Jag vet små förlag som trycker allt från 300 till 5000 böcker (högre tal ofta pocket) men själv ligger jag lite lagom någonstans däremellan.

Distribution var ett av egenutgivningens svåraste kapitel tyckte jag när jag läste på, frågade runt, tog in offerter och försökte bestämma mig. Nu i efterhand, när jag har avtal med Stjärndistribution, känns valet självklart.

Om man inte kör med Print on Demand (alltså att boken existerar först när någon beställt den), finns tre alternativ på distribution för sin upplaga:

1. Lagerhåll upplagan hemma och gå till posten med varenda beställning själv. Förvånansvärt många egenutgivare håller på med det för att hålla kostnaderna nere, men det var aldrig ett alternativ för mig. Har varken tid eller plats till det.

2. Förlagssystem. De är det etablerade alternativet och alla förlag som jag någonsin skickat manus till använder Förlagssystem för att få ut sina böcker till bokhandel. Man kan få vara med i deras nyhetsbrev (kostar över 2000 kr att skriva en kort text till alla bokhandlare som mejlas ut av Förlagssystem) och man får någon sorts godkändstämpel, inbillar jag mig. Men de är dyra. 3000 kr/månaden skulle de ta för ett standardavtal. Om man inte har ett förlag med minst tjugo titlar skulle det aldrig löna sig, om man inte har kommissionsavtal, vilket innebär att de läser och bedömer ens bok och sen tar in kanske 25 böcker och sen får man ha resten av böckerna hemma – och det hade jag ju inte plats till.

3. Stjärndistribution. De är uppstickaren, konkurrenten, och fastän jag gått igenom listan på vilka förlag som använder Förlagssystem är det hela 200 förlag som använder Stjärndistribution. Deras standardavtal kostar 330 kr/månaden per titel + 15% provision på det som säljs. Hållbart för mig, alltså. Snabba på att svara på mejl är de också.

Stjärndistribution registrerar i sin tur boken på Bokrondellen, vilket gör boken sökbar i alla stora nätbokhandlar. Förlaget (jag, alltså), lägger upp texter och omslagsbild i Stjärndistributions databas som sedan syns när alla ni slår upp Ljus som varit dolt på Adlibris eller Bokus eller var ni nu handlar böcker. Fysiska bokhandlare, bibliotek osv kan också beställa via Stjärndistribution. De sköter allting åt mig och skickar sedan vinst och statistik till mig som kan fokusera på att skriva och marknadsföra.

Men jag kommer inte att skicka hela upplagan till lagret, utan behålla ett gäng böcker att sälja på release och bokmässa (ni kommer väl och hälsar på mig, va?). Jag ser naturligtvis fram emot att signera och träffa folk som längtar efter boken, men samtidigt uppmuntrar jag intresserade att köpa den på nätet för att få en chans att synas i nätbokhandlarnas statistik. Just därför kommer jag inte att sälja boken från någon förlagshemsida, utan alltid hänvisa till en etablerad bokhandel. Även om jag tjänar fler kronor per bok som jag säljer själv, tjänar jag mer i längden på att boken syns.

När det kommer till fysiska bokhandlare blir det knivigare och jag lovar att återkomma när jag har mer erfarenhet, men så här tänker jag: SF-bokhandeln bara måste ta in den och det tror jag att de gör centralt så den finns i Stockholm, Malmö och Göteborg. De har trots allt blurbat boken och vi har pratat signering i Göteborgsbutiken, men det var ett tag sedan och jag behöver återkomma till dem och prata mer. Förhoppningsvis blir en och annan nyfiken på boken efter min annons och debutantporträtt i Svensk Bokhandels höstkatalog och sen tänker jag att Bokmässan är ett ypperligt tillfälle, inte bara att sälja till besökare, utan att prata med bokhandeln och se vad det finns för möjligheter. Jag har några grandiosa planer som jag håller för mig själv och i övrigt kommer jag att jobba lokalt, med min Akademibokhandel i Kungsbacka där jag bor, kanske med Ica Maxi och lite så. Vi börjar där och hoppas på en snöboll.

Annars är BTJ den största kunden för många: biblioteken. Dit skickar jag två recensionsex och får sen hålla tummarna, men mer om det en annan vecka.

Manuskt, jag hoppas det var svar på dina frågor! Kom gärna med fler om det var något, man lär sig ett och annat som indieförfattare. (En fantastisk artikel om fördelarna med att vara indieförfattare kan ni läsa här. Behandlar bl. a. problemet med bokhandeln om man förstått principen att författarskap byggs långsamt. Läsvärt!)

Här är för övrigt bilder från förra veckan. Vi skulle till stranden, men ett bud kom till dörren och vips hände det surrealistiska: provtrycket kom! Jag fick hålla min bok i handen för första gången. Sen slet dottern till sig den och har läst sen dess.

M a g i s k t!

IMG_6131

IMG_6146

IMG_6151

Och så jo, jag har ju en viktig fråga också: tycker ni att omslaget ska vara blankt eller matt? Jag har svårt att bestämma mig.

Det här inlägget postades i Bokmässan, Egenutgivning, Hanna Höglund, Ljus som varit dolt. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Läsarfråga och smygtitt

  1. Intressant att läsa om dina erfarenheter! Ser fram emot att läsa och röstar också på blank.

  2. oskaredvinsson skriver:

    Spännande! Jag försökte sälja in mig bok till Akademibokhandeln i Växjö. De hänvisade till att inköp sköttes centralt. Berätta gärna hur det går för dig när du försöker. Vi har också en bokhandel i Växjö som heter Cultix, som ingår i Ugglan, och de köpte in den direkt när jag frågade. Så det funkar lite olika…

    • Hanna Höglund skriver:

      Intressant! En vän till mig, indieförfattare här i stan där jag bor, lyckades få in sin bok på Akademibokhandeln hos oss utan problem. Kanske måste inte alla Akademibokhandlare lyda under ”det som tas in centralt?” Jag hoppas verkligen inte det! Som läsare tycker jag det hade varit urtråkigt om alla bokhandlare i hela Sverige hade samma sortiment. Det är ju som att bara handla på kläder på HM resten av livet och aldrig hitta en affär med ett annat utbud, stil, smak. Vi gillar ju olika – även när det kommer till litteratur.

      • oskaredvinsson skriver:

        Förmodligen stötte jag på en bokhandlare som inte gärna stöttar debutanter, även om de är från stan, utan tar in det han vet säljer. Trist, men det är hans affär, så det är inte mycket att göra…

  3. Kära Syster skriver:

    Superintressant! Det är inte klokt vad många val som måste göras kring detaljer man (som indieförfattare) kanske inte har någon aning om alls. Men det låter som om du har gjort allt rätt, övervägt och satsat på det som stämmer bäst överens med din ambitionsnivå samtidigt som du inte tar dig onödigt med vatten över huvudet. Det här kommer att gå vägen!

    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Tack! Men det är precis som om man hade köpt ett hundra år gammalt hus och bestämt sig för att rusta upp det: man lär sig längs vägen. Jag kan få panik vid tanken på att sälja in min bok här och var och gå fram och prata med okända människor på bokmässan eller tanken på att driva ett företag och ha hand om någon sorts bokföring osv, men jag vägrar panika över det som inte är just nu. Jag har ju lyckats prata med folk om releaseminglet och överlevde det.

      En tröskel i taget. Så här långt är det bra.

      • Kära Syster skriver:

        Hmm… undrar hur du kom att tänka på den liknelsen… 🙂
        Återigen är du superklok: ta en sak i taget och ha inte panik över det som ännu inte inträffat. Det är vi många som behöver påminnas om. Och det är ju så att Heffaklumpar skrämmer oss mer än allt annat just för att vi ser dem som Heffaklumpar. Bryter vi ner dem i dess beståndsdelar ter de sig oftast helt ofarliga. Helt sant.

        /Anna

  4. Jag röstar på matt! Blänk i ögat vill ju ingen ha. Matt är sobert, som Emily-böckerna (i alla fall upplagan som jag hade).

  5. Annika skriver:

    Det är alltid lika spännande att läsa om hur andra gör. Jag startade mitt förlag, Grim förlag, 2011, och har sedan dess gett ut elva titlar varav fem enbart som e-böcker. Två av titlarna är av andra författare än mig själv. Jag valde kommissionsavtal med Förlagssystem, de tar in mellan 20 och 50 böcker till sitt mellanlager och sköter distribution till BTJ och bokhandel. Om det är större beställningar från BTJ (som skickar beställning direkt till förlaget) tar jag hand om det själv. Jag har också avtal med Adlibris, båda aktörerna kräver 20 procent i provision. För att slippa hålla lager hemma (har inte plats) hyr jag utrymme i ett lagerhotell. För tillfället hyr jag minsta utrymmet, det kostar 280 kronor i månaden plus moms och där får samtliga böcker plats (upplaga mellan 200 och 1000) men i höst kommer jag att byta upp mig till nästa storlek (cirka 2 kvm med möjlighet att stapla rejält på höjden så att det rymmer nöstan fyra kbm) och får då betala ett par hundralappar till. Innan jag startade Grim gav jag ut på ett hybridförlag (det fanns sådana före Hoi och Lava) och då sålde jag in två titlar till lokala Maxi stormarknad, men sedan täpptes den vägen till då de lokala aktörerna inte längre fick ta egna beslut utan alla inköpsbeslut skulle tas centralt. Säkert finns det ändå lokala aktörer som vågar vara obstinata och satsa på lokala författare. Lycka till med din författar- och förlagskarriär!

    • Hanna Höglund skriver:

      Tack för lyckönskningar och för att du delar med dig! Kommissionsavtal med Förlagssystem och upplagan i ett lagerhotell var min andra lösning, men efter konversationer med andra indieförfattare landade det på Stjärndistribution. Jag testar det nu och skulle det bli för dyrt sen när jag har många titlar att distribuera så får jag tänka om då. Vi lär oss på vägen!

Kommentera

