Campingplats med el eller utan?

porträtt oskar1Jag sitter på verandan och försöker sno åt mig en stund för Debutantbloggen. Frugan och äldsta sonen har precis kört iväg för att köpa campingutrustning, och minstingen snusar i vagnen en meter åt vänster. På en camping är det inte självklart med internetuppkoppling, så den vanliga strategin med att skriva inlägget på torsdagskvällar, gärna med lite tidspress, kommer inte att funka denna vecka. Tiden är konstigt nog knapp i semestertider, tack vare två små barn, antar jag.

205400_4955097677_8107_n

Campingplats förr i tiden.

Men vad gör väl det? Visserligen känner jag en viss press, helt och hållet självförvållad, för att få en ny tilltänkt roman färdig i höst. Farten har ökat dramatiskt och med den fart jag haft de senaste fem veckorna så är ett råmanus klart om 10-15 veckor. För att vara någorlunda matematiskt korrekt så har jag de senaste fem veckorna skrivit dubbelt så mycket, och 25 procent därtill, som jag skrev de första åtta månaderna på projektet. Visserligen jobbade jag en hel del med Klubb Hjärta denna period, och utarbetade en hyfsad synopsis för den nya texten, men jag är inne i ett flyt nu, inget annat kan påstås.

205476_4955102677_9105_n

Campingsäng förr i tiden.

Men som sagt, vad gör väl det? Det är semester nu och tid med familjen är första prioritet. Då är en campingplats och tältande utmärkt. Eller jag vet inte om det är utmärkt, jag har aldrig tältat på detta sätt förut (läs Roskildefestivalen, Hultsfredsfestivalen, Augustibuller, Emmabodafestivalen, etc., se även bilder), men någonstans inbillar jag mig att just skrivande inte passar mig i den situationen. Jag behöver struktur och vana för att komma in i flytet, och en ranglig campingstol och jagande efter ström är nog inte min melodi. Datorn får stanna hemma (det är trots allt bara några nätter).

Den självförvållade pressen förresten. Den har varit nyttig, som ovan antyder. Det verkar som om jag kan arbeta under tidspress, vilket är bra att veta. Ännu en kunskap från skrivandet att bära med sig.

Nej, nu får jag nog ta och packa lite. Russin och pumpakärnor ska med, en vattenflaska, bestick och tallrikar. Det nyinköpta tältet testade vi igår. Liggunderlag och sovsäckar får vi låna. Får inte glömma snuset och tandborsten och badbyxorna och…

Jag är ändå lite tveksam. Frågan är om vi ändå ska välja en plats för tältet med eluttag..?

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Campingplats med el eller utan?

  1. ekensten skriver:

    Tycker att du ska packa mina böcker om Tage på camping och läsa för barnen, kanske i ficklampans sken 😉 Ha det fint!

    • oskaredvinsson skriver:

      Haha, det pinsamma för mig på den här campingturen var att vi GLÖMDE böcker till barnen, så vi fick läsa resebroschyrer när fyraåringen skulle sova (vilket i och för sig funkade, då barns fantasi är något bättre än en vuxens genomsnittliga, som du säkert vet). Så du har mer rätt än du tror! Tage på camping får bli till nästa campingtur.

  2. Kära Syster skriver:

    Hur skulle det vars med block, penns och ficklampa?

    /Anna

    • oskaredvinsson skriver:

      Jag har faktiskt ett block som jag tecknar ner lite tankar i ibland, men för mig funkar enbart datorn när jag ska skriva på ett manuskript, tyvärr. Kör du mycket ”manuellt”, tycker det blir massa extraarbete när man ändå måste renskriva det.

  3. Ethel skriver:

    Jag tycker ni ska välja en plats utan eluttag :-). Ler åt foton med bildtext till. Förstår precis.

    • oskaredvinsson skriver:

      Vi körde utan och det funkade bra. Ska jag ha eluttag så får det inte bli för datorn, den får nog stanna hemma ändå, men vi upptäckte att frukost till barn blir lite småjobbigt när campingens affär inte öppnar kl. 6.15, utan 8, och man blir tvungen att ta bilen till närmaste affär istället. Så eluttag till någon form av elektriskt kylsystem kan bli ett alternativ. 🙂

Kommentera

