Misstag inom skrivandet – Del Ett

porträtt oskar1Jag somnade precis när jag skulle lägga min ettåriga son. När jag vaknade igen tio minuter senare, i en sådär däst och go form med ökentorka i munnen och ögonlock som klibbat igen (med en känsla av övermogen frukt på något sätt), insåg jag att jag hunnit med en hel aktionssekvens. En man kör in med en bil i en folksamling och mejar ner så många personer som han kan. Rysligt bara där – var kommer allt ifrån? (Hade moraltanterna rätt ändå? Var det inte bra att kolla VHS-action när man växte upp på 80-talet?) Hjälten i drömmen, naturligtvis jag själv, lyckas med några andra karlar rädda situationen (fantastiskt att en dröm på tio minuter kan ge mig både rysningar och en förståelse för min brist på jämlikt tänkande – varför kommer inte en kvinna fram och hjälper till i min dröm?). I vilket fall så misslyckas bilföraren med sitt tänkta dåd, vilket osökt (eller rättare sagt jävligt långsökt) leder till min lilla följetong Misstag inom skrivandet. En tre veckor lång odyssé av klavertramp och snedsteg som går att plumsa ner i om man har fel skor när man sitter vid tangenterna. (Ber förresten om ursäkt för alla parenteser i denna långa inledning.)

Strunt i marknadsföring

”Boken är så bra så det kommer lösa sig av sig självt.” Nja, den inställningen funkar kanske för en redan etablerad författare, som dessutom inte behöver sälja speciellt mycket för att ha möjlighet att fortsätta sin karriär. Jag läser för tillfället en bok om Arnold Schwarzenegger. Säga vad man vill om muskelbergets personlighet, politiska åsikter, skådespelarinsatser, eller självgodhet – men en drivkraft att marknadsföra sig själv, och lyckats med det samma, kan man inte avskriva honom. Jag ska inte gå in på detalj, utan hänvisar gärna till boken istället (se nedan), men en lärdom är att oavsett vem man är så är marknadsföringen livsviktigt om man vill nå ut.
En annan lärdom är att självförtroende är en bra egenskap att ha när man ska marknadsföra sitt verk. Det är någonstans där jag snubblar lite. Tyvärr sitter jag inte på den starkaste sociala förmågan och tycker inte alls om att framhäva mig själv, särskilt inte i situationer när jag pratar med människor (i mitt eget huvud går det däremot jättebra, då kan jag till och med fantisera om utmärkelser, tevesoffor och diverse positiva recensioner). Jag tror att författare i allmänhet är sämre på att marknadsföra sig själva, än till exempel skådespelare, då författaren bör uppskatta tid för sig själv i skymundan för att uthärda yrkesrollen, medan en skådespelare har en törst efter uppmärksamhet. Två olika personligheter helt enkelt, medan det här med marknadsföring inte är helt enkelt. Men likväl nödvändig.

Sätt på teven

Sätt på teven på hög volym. Gärna en kanal som visar något du är intresserad av. Du kommer inte få tillnärmelsevis lika mycket gjort som om du satt dig i ett mörkt och tyst hörn någonstans.

Stäng av teven

Lyssna inte benhårt på ovan. Tänk på att du kan missa en massa fina uppslag och idéer som andra redan skapat, och som du sedan gör något bra av själv. En svår balansgång.

Boktips

Slänger in ett boktips såhär i sommartider. Total Recall, en självbiografi av Arnold ArnoldSchwarzenegger1Schwarzenegger. Boken börjar väldig bra, med en beskrivning av efterkrigstidens Österrike och ett hushåll i arbetarklassen. Förvånansvärt nyanserat. Hans tid som muskelbyggare får sedan ordentligt med plats och börjar med en Arnold i tonåren. Riktig kul läsning. Han beskriver en sport som på den tiden inte räknades som sport och där han själv blev förgrundsfigur och sportens största reklampelare. Kul som sagt, med många fina anekdoter om ett i mitt tycke konstigt tidsfördriv. Hans skådespelarkarriär och politiska liv fyller ut resten av boken, och även om jag retar mig på hans åsikter, så är det likväl underhållande läsning. Jag vet inte varför en bok om Arnold intresserar mig, förmodligen på grund av att hans filmer förgyllde mina tonår, men någon idol är och förblir han inte. Likväl är det fantastiskt att läsa om en människa som är så totalt olik en själv. Är man totalt orädd, självgod, och med ett självförtroende med lika lite osäker fettmassa som hans egna biceps på 70-talet, så kan det inte gå fel. Österrikes svar på Björn Ranelid.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Misstag inom skrivandet – Del Ett

  1. Mattias skriver:

    ”Österrikes svar på Björn Ranelid.” 😀 Skrattar gott åt detta. Tack för det och för många andra tänkvärda, nyansrika saker som dina inlägg på Debutantbloggen innehåller. Mvh Mattias

    • oskaredvinsson skriver:

      Tack Mattias! Det värmde. Ja, det är något lurt med Arnold, som man inte riktigt kan sätta fingret på, precis som med Björn R. Har man så bra självförtroende så måste det ligga något mystiskt bakom. 🙂 Ha det gott

Kommentera

