Misstag inom skrivandet – Del Två

porträtt oskar1Det är dags för del två i odyssén över Misstag inom skrivandet. Tipsen är tagna från mina egna erfarenheter. Fyll gärna i egna misstag i kommentatorsfältet så lär vi oss av varandra. På tal om det:

Strunt i skrivregler och hur andra gör

Det finns en uppsjö av forum för den skrivintresserade om man vill lära sig mer om konsten att formulera sig i text. Det finns kurser på högskola/universitet, facebookgrupper eller andra socialt baserade internetforum, professionella korrekturläsare, handböcker, etc. För mig själv funkar andra författares skönlitterära verk bra för att lära mig själv, men kan tyvärr påverka själva upplevelsen av boken.
Att strunta i allt detta och gå in i en bubbla är inget jag kan rekommendera. För ja, jag har testat. När jag började skriva så struntade jag i allt vad rekommendationer hette. Jag ville vara en total autodidakt, totalt oberörd av allas åsikter och påverkan. Det gick sådär. Efterhand tog jag hjälp av en handbok, där jag snappade upp lite grann, lite senare av en vän som kom med synpunkter. Då blev det genast lite bättre. I och med utgivningen av Klubb Hjärta har jag dessutom stött på recensenter, korrekturläsare, och förläggare, som vidare har utvecklat mig. En skrivarkurs kanske är nästa steg.

Lyssna på alla andra

Det finns en uppsjö av forum för den skrivintresserade om man vill lära sig mer om konsten att formulera sig i text. Det finns kurser på högskola/universitet, facebookgrupper eller andra socialt baserade internetforum, professionella korrekturläsare, handböcker, etc. För mig själv funkar andra författares skönlitterära verk bra för att lära mig själv, men kan tyvärr påverka själva upplevelsen av boken.
Men att lyssna på allt vad dessa experter har att säga kan döda din egen kreativitet och språk. Din text blir tråkig och riskerar att byggas upp efter en mall. Jag är något allergisk mot begrepp som dramaturgisk kurva och synopsis, och vill på något sätt frigöra mig från allt som redan är bestämt och göra något eget. Jag är pinsamt medveten att inställningen kan fälla mig precis när jag ska tåa in avgörandet i krysset, men har även anammat en del begrepp omedvetet, efterhand som jag stött på dem (till exempel synopsis). Jag tror att man ska ta alla expertråd på allvar, men samtidigt med en nypa salt. Du måste utgå ifrån dig själv och vad du tror är viktigt för din text, för utan glöd blir det ingen eld.

Skriv inte upp dina drömmar

Ni har väl varit med om att vakna på natten med en idé i huvudet, som möjligen kan vara den bästa idé som någonsin kläckts? Johannes Pinter var inne på det förra onsdagen och det är konstigt att man aldrig lär sig. Istället för att sätta sig upp och skriva ner idén så intalar man sig själv att idén var så bra att man inte kommer glömma den. På morgonen är den såklart bortblåst. Så även om kudden känns som klister, tänk på att idén du har kan vara idén du slår igenom med. Kudden finns kvar.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Misstag inom skrivandet – Del Två

  1. Det är förstås alltid lättare att inbilla sig att en idé man drömt om men inte minns var mycket mer brilliant än den i verkligheten var om man hade skrivit ner den. Jag minns inte vem, men det var någon regissör jag läste om för länge sedan som sa att han alltid fick sådana strålande idéer på natten, men inte mindes dem på morgonen. Till slut placerade han papper och penna bredvid sängen och skrev ner den nyskapande och originella idén när han vaknade mitt i natten. Sedan somnade han om. Då han vaknade morgonen därpå mindes han inte idén och läste full av förväntan vad han skrivit: ”Boy meets girl, falls in love”.

  2. oskaredvinsson skriver:

    Ja, så är det ju. Tankesättet att man måste kunna reglerna för att kunna bryta emot dem, stämmer ofta in. Kanske har Elizabeth full koll på reglerna, men har inte brutit emot dem…

  3. Pia skriver:

    Lite skit rensar mgen, finns det ett ordspråk som heter. Detsamma kanske man kan säga om böcker, om dom är för perfekta försvinner charmen.

  4. Ethel skriver:

    Ja, kudden finns kvar, men jag vill inte väcka min sängkamrat :-).

    Jag tänker att en text kan bli för perfekt, charmen försvinner, glöden finns inte. Ett exempel: Jag läser just nu Elizabeth Georges bok En lögn att lita på och har kommit till sidan 175 utan att känna något intresse för karaktärerna över huvud taget. Läser och läser och lägger bara märke till att hon skriver helt korrekt efter skrivarkonstens alla regler och noterar hennes knivskarpa öga för t.ex. var olika miljödetaljer eller utseenden lämpligen bäst passar in.

Kommentera

