Misstag inom skrivandet – Del Tre

porträtt oskar1Strunt i synopsis

Strunt i synopsis och riskera att hamna i en härva av händelser som inte har samband, karaktärer som utvecklas åt ett håll som inte för handlingen framåt, och/eller huvudvärk eftersom man utan synopsis inte har koll på någonting någonstans. Tja, lite överdrivet kanske. Jag skrev Klubb Hjärta med en halvhjärtad synopsis (utan ett planerat slut) och det gick ju bra ändå, men inbillar mig att det hade varit betydligt enklare om jag haft en synopsis att luta mig emot.

Döda inga älsklingar

Uttrycket Kill your darlings innebär att man stryker partier som inte tillför historien något, utan som har hamnat i texten av en annan anledning, till exempel en utvikning/utveckling av något som ligger en varmt om hjärtat. En svår sak att få grepp om när man skriver är att man inte skriver för sig själv, enbart åtminstone, utan för en mottagare, som kanske (förmodligen) inte alls tycker utvecklingen är speciellt intressant. Så om ni vill göra en bra text sämre, lägg till lite utvikningar om ert specialområde inom tysk krautrock eller svenska landskapsfåglar, det får garanterat läsaren att byta kvällslektyr.

Skaffa en hobby (till)

Skaffa en hobby till om ni garanterat vill bli en sämre och mindre produktiv skribent. Som författare, eller snarare aspirerande författare, får ju skrivandet i första hand ses som en hobby. Det gäller då att vara lite pessimistiskt lagd, vara lite misstänksam mot nymodigheter liksom. Om någon säger att det är skitkul att fiska med spinnspö, bemöt påståendet med ett ”Bah” eller ”Knappast, tönt!”, annars är det risk att kvällarna försvinner i vassen eller framför teven i flugknytartagen, istället för framför tangenterna.

Skriv när du är full

Med risk för att låta som någon med ett alkoholproblem så tipsar jag om att inte skriva när du är berusad. Det är lätt att bli lite väl entusiastisk över idéer som i ett rusigt tillstånd är helt genialiska, men som i nyktert tillstånd bara innebär markera och delete. Dessutom kräver förmodligen redigeringsarbetet dagen efter (om nu idén trots allt håller) mer arbete än det tagit att skriva allt i nyktert tillstånd. Skriv istället ner idén på ett papper och spara den för morgondagen, men tänk på att lägga pappret i fickan direkt, annars finns det risk att pappret används till något annat, till exempel som glasunderlägg.

___

Sådär, nu har ni lite tips och trix för att skriva en dålig text, eller saker att undvika för att skriva en bättre text. Det finns naturligtvis en mängd andra och betydligt viktigare tips för att bli en bättre skribent, men demokrat som jag är så har jag valt att bjuda på de lite mer udda varianterna.

Till helgen ska jag genomföra min första boksignering i Osby Bokhandel, så nästa vecka får ni en fullständig genomgång av denna historiska dag. Planerar ni att besöka Osby på lördag så är ni välkomna att besöka mig. Tänk bara på att det förmodligen kommer vara bilköer ända till Broby, så inled gärna utflykten i gryningen för att inte missa något!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Misstag inom skrivandet – Del Tre

  1. AktivaDagar skriver:

    Åh, vad roligt att hitta till denna blogg säger jag som sitter här med skrivardrömmar och påbörjade texter och en massa idéer… Men först kanske man får starta en sån där ”refuserad-som-fan”-blogg… Istället för den man nu bloggar på 🙂

    • oskaredvinsson skriver:

      Hehe, alla blir refuserade. Jag tappade räkningen för Klubb Hjärta innan ett förlag till slut nappade. Har dessutom skrivit en tidigare roman som blev helt refuserad, så jag vet hur du känner. Men ge inte upp, plötsligt händer det! Tack för att du hittade hit och hoppas att du återkommer.

  2. Eva skriver:

    Ha ha din första mening om ”strunt i synopsis och riskera att hamna i en härva av händelser som inte har samband” känns igen på något sätt. Är det säkert att du inte har tittat i mina manus?
    Break a leg in Osby bokhandel.

  3. Pia skriver:

    Viktiga tip där känner jag, haha. Lycka till i helgen med signeringen!

Kommentera

