Filmmanus 8: konflikter och kalla fakta

porträtt johannes2

Den här veckans filmmanuslektion kommer att bli konfliktfylld. Bokstavligt talat.

Vi har kommit till del åtta i debutantbloggens serie om filmmanusskrivande. Förra veckan tog jag upp scener och sidokonflikter, två grundpelare till ett filmmanus – utan dem har man inget filmmanus. Idag går vi vidare med två andra och nog så viktiga ingredienser: konflikter som protagonisten måste ställas inför för att skapa drama, samt osynligt förmedlande av relevant fakta.

KONFLIKT

Drama. Är. Konflikt.
Ingen historia är något att ha om det inte finns en tydlig konflikt i den. Det är detta som hela dramats fundament vilar på. Protagonisten måste alltid vilja ha något, och resten av världen ska göra allt för att han inte ska få detta. Som Robert McKee skriver i boken Story: ” Conflict is to storytelling what sound is to music. Nothing moves forward in a story except through conflict.”

Konflikt kan komma från tre håll:
1.
Inre konflikt: motståndet finns hos protagonisten själv, i kropp, medvetande eller känslor.
2. Personlig konflikt: motståndet finns i protagonistens direkta närhet, som familj, vänner eller älskande.
3. Yttre konflikt: motståndet finns ute i den stora vida världen, utanför protagonistens räckvidd.

Two businessmen having a fight with boxing gloves

Konflikter är ju en del av scenbygget som nämns ovan, att protagonisten hela tiden ska interagera med andra som inte vill att han ska lyckas.
En av de mer spännande aspekterna med konflikt är att den formar protagonisten, gör den unik, eftersom alla hanterar konflikter på olika sätt. Arnold Schwarzeneggers rollfigurer brukar hantera sina konflikter på ett annat sätt än vad exempelvis Sherlock Holmes skulle göra.

Man ska alltid sträva efter att låta protagonisten ställas inför så många konflikter som möjligt, med motstånd från någon av de tre punkterna ovan. Givetvis ska han klara av dem efter en viss kamp, och lyckas ta sig ytterligare ett steg fram på sin resa.
MEN – varje motstånd måste hela tiden vara lite större än det förra (annars sker ingen utveckling). Och han ska samtidigt, när han klarat av ett motstånd, finna att han inte kan vända tillbaka. Bron är bränd, han har inget annat val än att röra sig framåt mot nästa bro. Slutmålet är sen den stora slutfighten med antagonisten, där han ”dör” (bildligt eller bokstavligt) – tror man, tills han reser sig upp och vinner alltihop.

FÖRMEDLANDE AV FAKTA

Alla har väl hört uttrycket ”show, don’t tell”.
Amerikanerna kallar det Exposition. Min något klumpiga översättning blir Förmedlande av fakta, mest för att alla ska förstå vad det handlar om.
Infodumpar brukar det pratas om, dvs ett mer eller mindre smidigt sätt att förmedla hur saker och ting ligger till. Detta är lite samma sak, fast samtidigt inte.
Gestaltning är också något som ligger nära förmedlandet av fakta, fast samtidigt inte eftersom gestaltningen är ett verktyg för att förmedla faktan.

Det handlar om karaktärsdrag, bakgrund och storyfakta, relevant information som publiken inte känner till, som så smidigt och osynligt som möjligt ska förmedlas till den.

Säg att man ska förmedla att en man som sitter inspärrad i fängelse är en bråkstake som löser alla problem med nävarna. Antingen kan man låta två vakter se på honom där han sitter i isoleringscell medan de samtalar: ”vilket rötägg den där Karlsson är som alltid ska slåss med alla”. Eller hellre: man har en scen där flera fångar spelar kort, det blir tjafs, och Karlsson börjar veva.

Eller så vill man förmedla att två kvinnor som just träffas har känt varandra länge. Då kan man antingen låta dem mötas vid ett cafébord, och den ene säger ”Men hej Jennifer! Gud vad kul, det var inte igår! Hur länge sen är det nu, tjugo år? Inte sen gymnasiet! Och så har du skilt dig från Göran också, vad ledsamt.” Eller hellre: låt ena kvinnan säga till den andra (vid samma cafébord), ”Men hej Jennifer! Gud vad kul, det var inte igår! Du har lyckats hålla vikten sen gymnastiklektionerna, till skillnad från en annan. Och så Göran, jag blev verkligen ledsen när jag hörde, ni var ju alltid så fina tillsammans, alla trodde att det skulle hålla för evigt”.

Två exempel som inte på något sätt skulle leda till filmiska mästerverk, men det ger en fingervisning om tänket.

Tricket att hålla publiken intresserad är inte att förmedla all fakta, utan att berätta precis så mycket fakta som behövs och inte mer.
Att exempelvis låta publiken förstå att en viss karaktär är en farlig jävel, men inte exakt hur farlig – då hjälper fantasin till att skapa ett större ”monster” än vad kalla fakta skulle ha lyckats göra.

Att förmedla dold fakta är en konst som kräver en del övande för att behärska. Dels för att det kräver en känsla för att omvandla kända fakta till osynlig info, att inte säga utan visa. Dels att över huvud taget lära sig att se vilken fakta som är viktiga för storyn och som ska förmedlas. Det är lätt att få in historiens givna händelser i manuset, det är inte lika lätt att synka dessa med den osynliga bakgrundsvärld som existerar som ett dolt lager bakom. Men som med allting annat så kan man bara få kontroll genom att öva och öva och åter öva.

Advertisements

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i filmmanus, Johannes Pinter. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Filmmanus 8: konflikter och kalla fakta

  1. Ethel skriver:

    Så bra förmedlat :-)!

  2. Anna Lönnqvist skriver:

    Att skapa konflikter i ett manus är det mest spännande som finns! McKee har många bra tips om det i ”Story”. Tack för ännu ett bra inlägg i manusskolan!

    • Johannes Pinter skriver:

      Japp, McKee är en av husgudarna när det kommer till manus, och (som jag nämner) en av inspirationerna till dessa manusinlägg.

  3. Kära Syster skriver:

    Som vanligt, så fullproppat med verktyg att man genast vill testa!

    /Anna

    • Johannes Pinter skriver:

      Vad kul, Anna! Jo, det är det bästa sättet att ta till sig ”verktyg”, att omsätta dem i praktik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s