Enkät: bokrecensioner

Nu är enkätlördagarna tillbaka efter ett skönt sommaruppehåll. Vi rivstartar med att prata recensioner, men vi ska inte ta upp eventuella recensioner av våra egna böcker.
Frågan är hur bloggarna ställer sig till bokrecensioner i allmänhet.

porträtt anna1

Anna Lönnqvist
Brukar du läsa bokrecensioner? Och i så fall, brukar det spela in när du ska handla böcker?
Visst både läser jag och ser på bokrecensioner på teve, och beroende på recensent spelar det helt klart in vid bokshoppingen. Jag lyssnar även mer och mer till bokbloggarna vid valet av böcker, särskilt sådana som jag vet har liknande lässmak som mig själv. Det blir lätt pretentiöst när böcker ska recenseras i tidningar/teve. Annars tycker jag ”word of mouth” är bästa sättet att både sprida och få lästips, att prata med kollegor, vänner och familj om böcker.

porträtt åsa1

Åsa Asptjärn
Brukar du läsa bokrecensioner? Och i så fall, brukar det spela in när du ska handla böcker?
Absolut, jag läser alltid recensioner och de har ofta (inte alltid) en nästintill avgörande roll när jag köper böcker.

.

porträtt johannes2

Johannes Pinter
Brukar du läsa bokrecensioner? Och i så fall, brukar det spela in när du ska handla böcker?
Oftast brukar jag läsa recensioner på böcker eller författare som jag är bekant med på ett eller annat sätt, för att se om boken verkar vara som jag tror, eller bättre/sämre. Jag läser annars mest recensioner på böcker inom genrers som jag är intresserad av. Dock spelar recensioner väldigt sällan in på om jag köper en bok eller inte, bokköp brukar göras av andra anledningar.

porträtt oskar1

Oskar Edvinsson
Brukar du läsa bokrecensioner? Och i så fall, brukar det spela in när du ska handla böcker?
Ja, det gör jag varje vecka. Både på nätet och i dagstidningar. Det är en av de saker som spelar in när jag köper nya böcker. Även en negativ recension kan vara skäl till köp. Det är värt att komma ihåg att en dålig recension av en idiot, förmodligen är en bok för dig.

porträtt hanna2

Hanna Höglund
Brukar du läsa bokrecensioner? Och i så fall, brukar det spela in när du ska handla böcker?
Jag läser recensioner i tidningar och älskar de som pratar böcker i Gomorron Sverige och Babel. Klart att de spelar in ibland! Böcker jag hör om överallt väcker såklart nyfikenhet, men samtidigt säljer ingenting en bok lika bra som när en god vän säger: den här måste du läsa! Oavsett vem som skrivit eller recenserat.

Det här inlägget postades i lördagsenkät, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

