Namnbrickan

porträtt åsa1Så var man tillbaka i höstlunken. Det gick snabbt. Ena dagen tropisk värme, nästa regn och blåst. Äldsta dottern avvinkad, yngste sonen inskolad. Han sitter där i bänken och ser sig förvirrat omkring och man tänker att oj, det kanske vi glömde att informera dig om men du ska tillbringa de närmaste tolv åren så här i ett klassrum, vid en bänk. Sorry. Eller nej, det blir säkert bra.

Och en dag när jag kommer hem så ligger det ett kuvert på hallmattan. Innehållande en lila sak med mitt namn på. Namnbrickan jag ska bära på Bokmässan.

Då får man lite andnöd. Då blir det till att sätta sig vid köksbordet en stund och bara stirra. På namnbrickan. Med mitt namn på.

bokmässan

Jag har aldrig varit där tidigare, på Bokmässan alltså. Någon gång har jag tänkt att jag kanske borde. någon annan gång att det skulle vara kul. En tredje att det var synd att man inte var där. Och så har det rullat på och aldrig blivit av. Men nu ska jag bevisligen dit.

Jag fingrar på brickan, stoppar sedan tillbaka den i den lilla plastfickan. tänker att det är bäst att lägga den på ett säkert ställe så att jag inte blir av med den. Det skulle vara så typiskt mig. Tömma väskan ut och in i någon himla kö och stamma att ‘jag är säker på att den är här’ och sedan få någon provisorisk vit skylt där någon skrivit mitt namn i efterhand med svart spritpenna. Felstavat och jag har inte vågat rätta.

Sedan tänker jag: om man kanske skulle börja gå runt med den nu. Varje dag fram till slutet på september. Glida in på föräldramötena med sin lila namnskylt, i kön på Ica. Medge att det skulle vara praktiskt. För alla. Men det går ju inte. Det verkar knäppt och ganska skrytigt. Men exakt så stolt och glad är jag faktiskt över att få åka till Bokmässan. Nu har jag den liggande framför mig på skrivbordet där jag sitter och svettas och våndas över mitt skrivande. I väntan på Bokmässan där jag ska få träffa läsare och andra författare. Ha seminarium tillsammans med Emmy Abrahamson och med Jenny Lindh som moderator under rubriken Humor är det nya svarta! klockan 13.00 på lördagen. Och hoppas på att träffa några av er läsare också.

Tills dess ligger namnbrickan i tryggt förvar.

 

 

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Namnbrickan

  1. oskaredvinsson skriver:

    Jag blir avundsjuk… Men grattis och lycka till!!

  2. Johannes Pinter skriver:

    Haha. Lägga den på säker plats brukar innebära att man aldrig hittar den igen. Annars ska det bli jättekul att ses där!

  3. Eva skriver:

    Grattis till namnbrickan och allt kul som kommer. Jag har varit på bokmässan två gånger i egenskap av reporter – stökigt och häftigt på samma gång – men en tredje gång med en författarnamnbricka på bröstet skulle sitta fint. Ja, jag får väl fortsätta att läsa Debutantbloggen och drömma på. 😉

    • asptjarn skriver:

      Tack! Ja, jag njuter. Hoppas också på att det blir en tredje gång för dig med författarnamnbricka.
      Åsa

  4. Ethel skriver:

    Skulle ha varit roligt att studera minerna på de människor som du mötte med namnbrickan på dig på Ica eller på favoritcaféet :-)!

    • asptjarn skriver:

      Eller hur? Man vill ju egentligen maximera känslan, till fullo utnyttja sina ‘fifteen minuites’. Men allmän hyfs och sådant håller ju en tillbaka. Tyvärr 😉

  5. Kära Syster skriver:

    Åhåjaja, det är så bra rubrik på det där seminariet! Vet inte om jag tar mig just dit, men vi ses på mässan, någonstans!

    /Anna

    • asptjarn skriver:

      Ja det hoppas jag. Blev oerhört förvånad när jag fick mässprogrammet och såg att det hände andra grejer också klockan 13 på lördagen?! 😉 Fin rubrik och roligt att få göra det tillsammans med Emmy Abrahamson.

  6. Anna/notonmusic skriver:

    Vilket härligt höstinspirerat inlägg! Jag ska också till bokmässan för första gången. Vi kanske ses där i vimlet!

Kommentera

