Flytet har infunnit sig

porträtt oskar1Ibland flyter man på en dyna. På cirka två och en halv månad har jag skrivit en sisådär 40 000 ord på min tänkta nästa roman. De första nio månaderna skrev jag 18 000 ord. En ökning med 800 procent. Vad i hela friden..?

Tempot ökade i samband med boksläppet av Klubb Hjärta, så det måste på något sätt vara relaterat till detta. Att få släppa en bok innebär mycket arbete innan själva släppet, vilket kan vara en orsak till att jag inte arbetade så hårt med nästa projekt. Men även om korrektur och allmänt krimkramsande med Klubb Hjärta tog lite tid, kan det inte ensamt förklara varför flytet infann sig lagom till att jag hade ett fysiskt exemplar av Klubb Hjärta i handen.

En orsak kan vara att jag arbetade med en synopsis de första nio månaderna. Inte varje dag så klart, det hade varit konstigt om jag inte kom längre på drygt 200 dagar med en synopsis, i varje fall inberäknat de målsättningar jag har med mitt skrivande. Men visst, historien fanns inte riktigt där, den behövde gro lite i bakhuvudet innan den plötsligt föll på plats – så en del tid la jag där.

Men jag tror att den största anledning till att flytet kom är att släppet av Klubb Hjärta blev en realitet. Fram tills dess att boken kom ut i handeln så var jag inte riktigt säker på att boken faktiskt skulle släppas. Visst, kontrakt var skrivet, framsida framförhandlad, baksidestext nerklottrad, men samtidigt fanns det en del av mig som inte riktigt trodde på alltihop. Kunde det vara så att jag var utsatt för en mailkomplott, ett practical joke? I sista sekund skulle filmkameror tryckas upp i ansiktet och allt avslöjas som ett skojigt… skämt. Naturligtvis var det inte så, men någonstans i bakhuvudet hade jag inte räknat in mig som släppt författare, förrän jag hade boken i min hand.

Då släppte det. Jag och min fru skulle upp till Stockholm på en nöjestripp och jag skrev 2-3000 ord på tåget upp. ”Nu har jag släppt en bok, nu jävlar ska ytterligare en bok ut!” var känslan. Sedan dess har det rullat på. Varje kväll, när ungarna somnat så skriver jag för glatta livet. Livet leker när man orkar lägga ner det hårda arbete som en bok trots allt är.

Det är långt kvar, när råmanuset är klart ska det finslipas och lusläsa, korrigeras och putsas. Men det är bara roligt. Jag tror på min historia. Den är bättre och större. Vi får se var det slutar.

Förresten! Nästa vecka bjuder jag på en liten kommentar angående bokbloggar, men inriktning på bloggar som recenserar böcker. Jag har redan en gedigen lista, men har NI några bloggar i bakfickan som recenserar böcker, så passar den säkert på min lista. Listan är tänkt som ett hjälpmedel för att alla nyblivna, eller tänkta blivande författare, som vill ha sitt verk recenserade. Naturligtvis kan listan även användas för er som bara vill botanisera bland bokbloggar. Hör av er i kommentatorsfältet om ni har en blogg eller två som ni tycker borde vara med på en sådan lista. Fridens!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Flytet har infunnit sig

  1. ingergiller skriver:

    Hej! Min blogg är säkert inte med på din lista. Men skulle gärna vilja att den kom med! Jag skriver en del om böcker, recenserar en del och det är meningen att den ska handla mer om skrivande, men lite mindre om det alltså än så länge (då mitt eget skrivande ännu så länge är så blygsamt)
    min blogg: http://tinting.nu
    /inger

  2. Johannes Pinter skriver:

    Det låter bra att det kan lossna på det där sättet vid ett boksläpp. Har själv gått hela året och gjort precis samma som du, nämligen planerat och strukturerat en ny bok. Plus såklart meckat med Kyrkorna. Så grattis till islossningen!

Kommentera

