Enkät: att välja bok

Man står i bokhandeln eller surfar runt i webbutiken och ska köpa en bok. Men vad är det som gör att man väljer en specifik boktitel?

porträtt anna1

Anna Lönnqvist
Nämn tre anledningar till varför du köper en specifik bok.
1. Att en författare jag har läst böcker av förut och tycker om ger ut en bok.
2. Att kollegor, vänner och familj som har liknande lässmak som mig har läst boken och gillar den.
3. Att boken har fått fina recensioner, och då inte bara i traditionell media som dagspress och teve, utan minst lika intressant är vad bokbloggar och månadsmagasin tycker. En bra recension av en ”pretto-recensent” kan snarare få mig att avskräckas i stället för att köpa boken 🙂

porträtt åsa1

Åsa Asptjärn
Nämn tre anledningar till varför du köper en specifik bok.
1. Ämne. Den handlar om något som intresserar mig. En tidsepok, en speciell händelse eller dylikt.
2. Författare. Köper varje ny bok av James Ellroy och Tom Wolfe oavsett recensioner (nu släpper de inte böcker så frekvent heller)
3. Humör. Ibland känner man för en deckare. Eller en relationsroman. Eller fantasy. Eller skräck. Ja, ni fattar.

porträtt johannes2

Johannes Pinter
Nämn tre anledningar till varför du köper en specifik bok.
1. Jag känner till att just den specifika boken kommer ut (kan vara författaren eller titeln som lockar), så jag är redan intresserad av boken när den landar på bokdisken.
2. En bekant har skrivit boken.
3. Jag surfar runt på en speciell genre på nätbokhandelns sida, och stöter på en intressant titel.

porträtt oskar1

 

Oskar Edvinsson
Nämn tre anledningar till varför du köper en specifik bok.
1. Det är en favoritförfattare som släpper en ny bok.
2. Jag hittar en bok jag sökt länge på ett antikvariat, på en loppis, på nätet, eller i bokaffär (jag föredrar loppis).
3. Jag hör talas om en bok, antingen genom hörsägen (till exempel tips från kompis eller okänd man på bussen som sitter i ett telefonsamtal som jag tjuvlyssnar på) eller en direktkälla (till exempel recension).

porträtt hanna2

Hanna Höglund
Nämn tre anledningar till varför du köper en specifik bok.
1. Jag har hört om den förut, helst av någon jag känner som jag vet har samma boksmak som jag.
2. Omslaget. Drar omslaget så spelar det ingen roll om jag inte vet någonting om boken eller författaren, jag plockar upp den ändå.
3. Blurbar och förlag. Om omslaget är fint och blurbarna lockar och jag litar på förlaget ifråga, då slår jag oftast till. Jag spontanköper alldeles för mycket böcker!

Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

