Resan mot Vackra kyrkor 2.0

porträtt johannes2

Vad har du gjort i sommar? Själv har jag rest. På Gotland. I en stillastående husvagn.

Först lite bakgrund: jag och min fru har sommarhus på Gotland. Inget flådigt kalkstenshus vid en fåröstrand. Nä, det här är ett ganska litet och ganska ruckligt oisolerat trähus som sett bättre dagar. Men det finns vatten och el, och vi har en fräsch och isolerad friggebod på skogstomten. Och det ligger i ett sommarstugeområde nära en liten hamn ett par mil norr om Visby. Så vi trivs bra.

Förra året kom folk och hälsade på. Ganska mycket folk. Samtidigt.
För att klara anstormningen köpte vi en husvagn billigt. Den är från 60-talet, men väldigt fräsch för sin ålder då de tidigare ägarna haft den stående i en lada vintertid. Den är rymlig med sina 6,5 meter i längd, med sovmöjligheter i båda ändarna.
Och bäst av allt: när alla besökare åkt hem igen så hade jag fått en skrivarstuga. Eller snarare skrivarhusvagn.

husvagn gotland

Skrivarhusvagnen

Det är i denna skrivarhusvagn jag rest i sommar.

I juni skrev jag om att jag fått ett lektörsutlåtande på vackra kyrkor. Det var en ansenlig mängd saker som skulle behöva justeras för att få historien att rocka som den borde. Och det gav mig till att börja med rejäl ångest. Men sen förvandlades ångesten till lust, när jag såg att allt var görbart med en relativt rimlig arbetsinsats. Det handlade inte om ”din bok suger, du behöver låta någon annan skriva om den för att den ska bli bra”, utan mer ”grunden funkar, men du behöver ändra det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här för att det ska bli riktigt bra”.

Där i ligger min resa.

manus 2.0

Ett manus under förändring

Sommarens resa har varit både dramatisk och känslomässig. Ingen dag har varit den andra lik. För jag har susat fram genom det blyertsnedklottrade manuset jag fick från lektör Tidbeck, och hela tiden stött på nya utmaningar.

Hur får Valdemar veta den där pusselbiten? Förklara den där delen av världsbygget lite bättre. Se över användandet av subjekt. Vad är ondska egentligen, och är det en relevant term? Är Valdemar den ende som sysslar med sånt här i världen, eller finns det fler? Rensa bland de alltför litterära orden. Varför ser det där väsenet ut si och inte så? Ska man skriva ord i presens particip? Den där karaktären är för mycket schablon, gör intressantare. Bli mer konsekvent i berättarperspektivet. Puh.

Under resan har jag sett solen vandra bland tallarna och enarna utanför fönstret. Regnet har dånat mot taket och lagt en ogenomtränglig vattenridå för rutorna. Jag har suttit i bara kortbyxorna då temperaturen stigit över 30 grader, eller i tjocktröja och strumpor när den sjunkit under 15. Jag har sett rabbisar och småfåglar käbbla utanför den öppna vagnsdörren.

Jag har hållit på med ”Vackra kyrkor jag besökt” i närmare två år nu. Hela tiden har den sett ut ungefär på samma sätt. Och den ser fortfarande i stort sett ut som den gjorde från början. Men samtidigt känner jag inte riktigt igen den. Den är som ett barn som växt upp och plötsligt fått ett vuxnare utseende och beter sig på ett mognare sätt. Och jag är om möjligt ännu stoltare över den nu.

För jag har fått ihop den nya manusversionen. Levererade den till förlaget i helgen som var. Trots att jag egentligen inte vill lämna det ifrån mig, eftersom jag hela tiden upptäcker nya detaljer som man kan slipa på, så har jag nu bestämt mig för att det får vara bra. Nu har jag gjort vad jag kan för att Kyrkorna ska bli så bra som jag mäktar med idag.
Det finns fortfarande mycket kvar att göra med boken fram till resans mål den 8 december då den kommer ut. Och förstås ännu mer därefter. Men just den här delen av resan är avklarad. Och jag är glad att jag tog mig igenom den!

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i Johannes Pinter, Lektör, Vackra kyrkor jag besökt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Resan mot Vackra kyrkor 2.0

  1. oskaredvinsson skriver:

    Du har haft en härlig sommar i husvagnen hör jag. Ser fram emot släppet!

  2. Manuskt skriver:

    Bravo! Låter mysigt med husvagnsstuga. Undrar om det går in en på radhustomten?

    De där detaljerna… Alltid kan man slipa mer. Ibland slipar jag nästan bort hela mönstret, känns det som.

    • Johannes Pinter skriver:

      Jamen eller hur, ibland känns det som att man blir alldeles fartblind och tar för mycket (när man ändå håller på). Man önskar att man kunde ha någon stående bakom axeln som kunde säga om man tog för mycket eller för lite, tills det blev perfekt. Förhoppningsvis lär man sig kanske med tiden…

  3. Åh, vilken härlig sommarresa! Bra jobbat, och lycka till med de kommande etapperna!
    /Liv

  4. Hanna Höglund skriver:

    Absolut underbart inlägg! Jag kan se dig sitta där, med regnsmatter på plåttak, i värmebölja, och slipa på din skatt. Tack för inblick i din skrivarsommar! Vill gärna höra mer.

    • Johannes Pinter skriver:

      Tack Hanna! Jo, det är sånt där man kommer ihåg när vinterstormarna viner utanför lägenhetsfönstret 🙂

  5. Kära Syster skriver:

    Ser så väldigt mycket fram emot december nu! Och blir nyfiken på att höra mer om redigeringsarbetet…

    /Anna

    • Johannes Pinter skriver:

      Kul! Och det kanske kommer mer texter om just redigeringen. Det är en nödvändig och lite jobbig med samtidigt himla rolig del av det hela – texten blir ju så mycket bättre!

Kommentera

