Hey! Lämna tillbaka boken till Gällivare bokbuss! Snarast!

porträtt åsa1Hallå facebook! Och hotmail! Ni kan sluta att lägga upp bilder på min bok i reklamspalten till vänster. Det är okej. Jag har den redan.
Det kan ni på Find the lyrics också göra.
Den kom upp när jag sökte texten till Hästpojkens Skadekontroll. Först rycker jag till och blir liksom ”Ååååh tänk att de annonserar för min bok här!” gud va rooooligt.
Sedan fattar jag. Efter att ha sökt på leopardmönstrade barnskor på google och gått in på en sida och klickat på ett par och därefter har just dessa från just detta företag dykt upp gång efter annan. Aha, det är så cookies funkar tänker jag, fyra år försent.

Så här ser det ut varje gång jag går in på hotmail. Pinigt.

Så här ser det ut varje gång jag går in på hotmail. Pinigt.

Så varje gång jag går in på hotmail och min bok dyker upp så är det en påminnelse om att jag sökt på min bok alldeles alldeles för många gånger.

Men vet ni vad? Jag har slutat. Jag har faktiskt det.

Förutom på bibliotekssök. Där går jag in ibland. Det är en märklig känsla faktiskt. Någon har lånat min bok i Bagarmossen, på Fältöversten och i Fjälkinge. Kanske läser de den just nu. Kanske ligger den oläst på skrivbordet.

Jag gjorde själv så. Lånade mängder av böcker för att de hade fin utsida eller kul titel. Sedan låg de olästa. Kanske läste jag första sidan eller ibland lite till men jag hade dålig uthållighet. Fångade de mig inte så förblev de olästa. Sådan är jag fortfarande och det är helt okej tycker jag. Min mamma Maggie, som man skulle kunna beteckna som en kulturkofta i läsandets tjänst, lånar alltid en bok extra för varje bok. För att få upp lånestatistiken på det lokala lilla biblioteket.
Vackert så tycker jag, om man får vara lite politisk så här i valtider.

Särskilt olästa blev böcker med titlar som ”Håll käften!” eller ”Vart ska du? Ut.” för att de hade så förföriskt vackra omslag men var diskbänksrealistiska extravaganza. Hade svårt för det då. Lättare nu.

Hans-Eric Hellbergs Puss! typ av bok jag aldrig läste. Varför? Varför??!

Hans-Eric Hellbergs Puss! typ av bok jag aldrig läste. Varför? Varför??!

OBS! Exet av min bok utlånat på Gällivare bokbuss måste återlämnas. Snarast.
Och det finns ett tillgängligt ex på Angereds bibliotek.
Bara så ni vet.

Advertisements

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hey! Lämna tillbaka boken till Gällivare bokbuss! Snarast!

  1. Charlotte skriver:

    Jag har i alla fall skickat din bok som paket till kompisars tonåringar under sommaren, för jag tycker de behöver läsa den. Inte alltför svårläst (för de truliga killarna som inte gillar att läsa) och tillgängligt och roande innehåll. Kan inte bli bättre, tycker jag, och uppmuntrar tonåringarnas fäder att också läsa den, så att sönerna ser att det är bra. Ämnar få en autograf i min egen tonårings bok under bokmässan om det går för sig. 🙂

    Ja, det är väl cookies som gör det där du/ni beskriver. Jag har inställt i internetalternativ att allt sånt rensas varje gång jag lämnar internet, så slipper jag de där annonserna hela tiden. Testa det!

    • asptjarn skriver:

      Så kul att få läsa din kommentar! Så glad jag blir! Signerar naturligtvis med glädje en bok. Och så lite matnyttig information om cookieshantering på slutet. Nöje och nytta! 🙂

  2. Anna/notonmusic skriver:

    Aha, är det cookies det handlar om. Jag håller på att få psykbryt på stövlarna som jag köpte i slutet av sommaren. De dyker upp överallt på datorn och jag HAR dom redan och vill snart inte använda dom för jag är så less på att se dom! Och dagens finaste; att låna en extra bok för att höja statistiken! Jag gör det indirekt. Lånar en hög, den får ca trettio sidor att fånga min uppmärksamhet. Några blir lästa, andra bara lånade. Ha en fin dag:-)

    • asptjarn skriver:

      Jaaa… nu när du frågar så blir jag lite osäker. Om det är just detta är en följd av cookies. Men nåt är det. Och som du skriver: reklam för grejer man har köpt ahrrg. Det känns ju som ett rookie-mistake från reklamens vagga som inte hör hemma i vårt århundrade. Nog om reklambranschen.
      Ja, bra va? Låna mer 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s