porträtt oskar1Fotbollsmatch. Österrike – Sverige.

Det får mig att osökt fundera på min drömelva i författarsammanhang. Jag menar, vad kan vara mer logiskt och självklart än att dra denna parallell så fort man ser en fotbollsmatch? (Obs: ironi för er som inte växte upp på 90-talet).

Nedan kommer jag redogöra för min drömelva av svenska författare, som inte betyder inte att de är mina elva favvosar bland författisar, utan att de är den perfekt sammansvetsade elvan, med största möjligheter att vinna över andra författarlandslag. Jag ska försöka förklara varför. Uppställningen är 4-4-2.

Målvakt i Thomas Ravellis tecken är solklart Björn Ranelid. Det behövs en uppkäftig jävel med obrytbart självförtroende som burväktare, någon som kan gnälla riktigt jävligt och få motståndarnas forwards att prestera sämre av ren irritation. Ju större portion självgodhet och ”tycka synd om mig själv”-mentalitet, desto bättre.

Vänsterback får bli Kristina Lugn. Det behövs en sävlig typ på vänsterkanten, en stillsam röst som kan lugna ner de frejdiga högermittfältaren i motståndslaget. Lite humor är inte helt fel heller, då vänsterbacken är den tråkigaste positionen i laget att inneha, och som ni vet är Lugn en rolig jävel. Det är aldrig fel att ha några vitsar på lager, vitsar är bra för att lätta upp stämningen, både för motståndarna och för sig själv.

Innerbackar får bli Moa och Harry Martinsson, det ligger ju trots allt något i att mittbackar måste vara samspelta. Ett mittbackspar måste känna varandra utan och innan, går den ena fram, måste den andra ta djup. Jag kan inte tänka mig annat än att dessa två giganter hade varit fantastiska i sin närvaro, lyssnar jag riktigt noga så kan jag nästan höra Moa skrika till Harry: ”Akta offsiden!”

Högerback är Astrid Lindgren. Astrid Lindgren är lagets motsvarighet till den verkliga svenska fotbollens gudfader på denna position: Roland Nilsson. Det gäller att hålla sig kall, vara lugn, följsam, men så plötslig: ett anfall, en avgörande passning, en avgörande brytning. Jag tänker Pomperipossa möter Kennet Anderssons skalle i en kvartsfinal i VM.

typernasdaggreider

En oväntat bra kondition

Vänstermittfältaren är såklart Göran Greider. Eller klart och klart, det var klart att han inte skulle vara på högersidan i varje fall. Göran har en ypperlig vänsterfot och en oväntat bra kondition. Däremot är han lättläst, de flesta motståndare vet var de har honom.

Innermittfältare blir Tomas Tranströmer och Sven Edvin Salje. Finliraren och slitvargen. Brolin och Mild. Ingen kan snickra ihop en passning som Tranströmer, eller formulera en tunnel lika elegant. När det gäller Salje kan man inte gå in i ett antikvariat eller besöka en loppis utan att snubbla över ett femtontal böcker i Saljes produktion, jag har själv ett par i bokhyllan. Han finns helt enkelt överallt.

Högermittfältaren blir Jan Stenmark. En högermittfältare måste vara underfundig och komma med oväntade lösningar. Bryter du in, så står du där med din förbannade vänsterfot och det är lögn i helvete att komma till avslut. Då är det bra att ha några finter till hands.

Forward nummer ett blir P O Engqvist. Kvalitetsavslut, som det i hans självbiografi, behövs verkligen på topp. Är dessutom bra på att passa bollen.

Forward nummer två blir Joakim Pirinen. Den vassaste avslutaren, det kan bli några stolpskott, men när den sitter, vilket den ofta gör, så är det världsklass.

Förbundskapten blir såklart Max Lundgren. Vem annars? Åshöjdens BK räcker som merit.

Sådär jag, då var drömelvan presenterad. Platser i facket ”vad jag roade mig med under EM-kvalmatchen mellan Österrike-Sverige i måndagskväll”.

Får se om jag nästa vecka kan skärpa till mig och skriva ett seriöst inlägg för en gångs skull…

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till

  1. Hehe, det här var jätteroligt. Skratta-högt-mitt-på-tåget-roligt. Men skriv gärna ett seriöst inlägg nästa vecka ändå, de är också bra. 🙂

  2. Ethel skriver:

    Kul! Jag skrattade för mig själv här hemma i min ensamhet hela tiden (Obs! Ej ironi!)!

  3. Pia skriver:

    Roligare än så här blir inte fotboll. Bra skrivet!!

Kommentera

