English Breakfast – teet från helvetet

porträtt oskar1Jag har blivit tedrickare över sommaren. Visst, jag har väl smuttat på en och en annan teknekt* i mina dagar, men aldrig riktigt fastnat för bladen tidigare. Kaffeberoendet har jag inte heller gett mig på i mina dagar, men jag kände en lätt avundsjuka i somras, när jag till slut insåg att jag också ville ha den där kicken av koffein. Jag var helt enkelt trött ofta. Nu ger ju inte te den effekten i särskild stor utsträckning, men jag får ändå en känsla av välbefinnande pigghet i kroppen när jag slukar en kopp Earl Grey på morgonkvisten. Nu när hösten närmar sig och mörkret tar tillbaka sina domäner, så kommer jag behöva det.

Vi brukar köpa en samlingsvolym av teer när vi handlar. En ”Best of” av ekologiska teer, kan man säga. Eller ”Best of” ”Best of”, det är fem utmärkta teer och en för jävlig, för att vara exakt. Det är grönt te, Earl Grey, en vaniljvariant, en citrongräsvariant, ett rött te, och… English Breakfast. Ja, ni hör själva, vem kom på det namnet? Vem är sugen på English Breakfast? Vad är ens English Breakfast? Jag ser framför mig en flottig korv, lite slafsiga äggrester, en halvbränd toast med en färdigskivad ostbit. Fjärran från min robusta grötfrukost, sprungen ur århundraden av gröttraditioner och ett aktivt livsval (vilket jag naturligtvis inte har utan bara tycker om att intala mig själv att jag har, och där gröten naturligtvis hjälper mig för att stärka denna illusion).

Tesorten English Breakfast är teet ifrån helvetet, speciellt om man låter tepåsen stanna i tevattnet för länge. Då är det knappt att man lyckas få upp påsen ur koppen, vattnet har förvandlats till en form av sirap, med en frän doft av otvättat gubbskägg. Ni undrar så klart varför jag dricker den här sörjan, men det har sin naturliga förklaring. I en tid där elände följer på elände så känns ibland en tisdagsmorgon som om jag inte förtjänar något annat än lidande. Dagen kommer ändå fortgå som en grå dimma, där byxorna, så att säga, redan från morgonkvisten sitter nere vid anklarna, och aldrig riktigt orkar upp till midjan. Då kan det vara skönt att sätta standarden redan från början. Utgå ifrån skit så att man inte skapar sig några illusioner.

En dag som börjar med English Breakfast kan aldrig bli sämre. Vilka motgångar som än kommer upp, tar jag med en klackspark. Inget kan knäcka mig. Men vad har detta med mitt skrivande att göra. Jo, en dag med English Breakfast som startpunkt innebär att jag redan har hanterat den värsta motgången, det vill säga den när mina inre organ aktivt försöker stöta ut English Breakfast ifrån kroppen igenom de små hålen i huden, och jag får mer och mer kraft ju längre dagen går. Börja på botten och arbeta sig uppåt. Det betyder att jag är som starkast på kvällen, då när ungarna har somnat och datorn åker fram. Då när jag skriver. Och när jag sitter där och skriver så inser jag långsamt men säkert att det inte är teet som ger mig koffeinkicken, det är skrivandet.

* Grogg på hembränt och te, i brist på annat blandvatten.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till English Breakfast – teet från helvetet

  1. Manuskt skriver:

    Ha, kanske ska testa det en usel dag – börja med nåt riktigt trist och eländigt och gå uppåt därifrån. Fast det är förstås mysigare att trösta sig själv med nåt gott…

  2. Susanne Ahlenius skriver:

    Roligt inlägg, men livet är för kort för att dricka sirap 🙂

  3. Kära Syster skriver:

    Hahaha, helt fenomenalt inlägg!

    /Anna

  4. Hanna Höglund skriver:

    Ljuvlig morgonritual, Oskar, även om jag kunde tycka att du skulle försöka dig på ett te som du gillar. Men ack, detta skrivande. Finns ingen kick jämförbar med den!

  5. Susanne Olars skriver:

    Min tisdag har redan nått sin topp nu, efter att ha läst det här inlägget! Jag skrattade så att min kopp med Grönt citronte halvt skvimpade ur! Och kanske, kanske bjuder jag min man på en teknekt på lördag! 😀

  6. Pia skriver:

    Haha, kul skrivet. Te är ok, kaffe är bättre men skrivandet är bäst, för det är den verkliga kicken och flykten från verkligheten!

  7. Ylva Åkerstrom skriver:

    Varför inte en kopp kaffe? Enda sättet att börja dagen i min värld 🙂

Kommentera

