Bokmässan: T minus 1 vecka

porträtt hanna2Om en vecka smäller det: BOKMÄSSAN! Kultursverige samlas i Håkans och räkornas hemstad: Göteborg. Mässvimplarna pryder Avenyn och förväntan ligger i luften härnere, kan jag lova.

I egenskap av Göteborgare är Bokmässan en del av livet men synen på mässan har förändrats över tid.

Första besöken gick ut på att plocka på sig gratis klistermärken, gratis pennor, gratis godisar, försöka vinna tävlingar. Men då var jag barn.

Under tonåren blev det inte så många bokmässor. Jag var väl för upptagen med att sitta i mitt fönster och sucka över livets svärta och skriva dikter med symmetriska rim. Men mitt minne av de allra första bokmässorna som vuxen, då när jag skickat in det (ganska usla) manus som skulle bli Ljus som varit dolt och väntade på den allra första refusen, det är etsat i mitt minne.

Jag minns hur jag memorerade förlag. Tog reda på vilka som fanns. Vilka som kunde tänkas vara intresserade av mitt manus. Hela mässan andades hopp och framtidsdrömmar.

Året därpå gick jag runt och surade och slängde onda ögat mot alla montrar som refuserat mig. Så höll jag nog på ett tag, faktiskt.

Sen ändrades min inställning till mitt skrivande och därmed också till mässan. Jag var professionell. En sån som strök saker utan att blinka. En sån som vågade mig ut ur min bubbla.

För tre år sedan tog jag mig dit för att lyssna på Oskar Källner när han pratade om sin fantasybok Drakhornet. Han höll ett episkt framförande, signerade boken jag hade med mig, och ärligt talat var det en vändpunkt för mig. Jag hade nämligen hittat Debutantbloggen och gjort upptäckten att jag inte var ensam. Det fanns andra, och de berättade hur de gjort. Hur man kunde göra.

Året därpå träffade jag Manne och Sofia på det första officiella Debutantbloggsminglet. Jag  pitchade min egen bok för förlag och lyckades bra med det. Jag växte. För ett år sedan pitchade jag en annan bok. Då kände jag plötsligt folk! Jag gick på det årets Debutantmingel också och träffade hela gänget med härliga skribenter. Bloggläsare som jag bara känt i text fick ett ansikte och en röst.

I år kommer jag som utställare. Jag är en sån med snöre och passerkort runt halsen. Det är stort. När jag inte jobbar på skolan sitter jag i telefonmöten med föreningen, planerar, räknar tid, skickar massor med mejl och hittar på dejter till kvällarna. Bokmässan har blivit jobb i år, men den allra bästa sortens jobb.

Sen kommer jag säkert sno någon gratispenna. Jag kommer säkert stirra på kändisar. (ÅH, vad jag längtar efter att köpa Grejen med verb!) Jag kommer leta efter de bästa kursböckerna till min skola, okynnesköpa böcker, plocka upp kontakten med den där förläggaren som jag har förtroende för och gå på Debutantbloggsminglet som jag brukar – och det hoppas jag att ni också gör! Vi som driver den här bloggen i år ser fram emot att träffa varandra, men vi hoppas träffa er också.

Debutantbloggsmingel
När: Kl 14.00 på lördagen (27/9)

Var: Caféet längst bort i hörnet på bottenplan, mittemot A02:70. (Skrolla ner för karta.) Ja, det är långt bort, men det finns alltid sittplats där och inget är så skönt på mässan som att vila fötterna lite.

Info om mig:
Kl 9.00 på lördagen Frukostläsning på Litteraturhuset där bl. a jag kommer att läsa högt. Ät en macka, ta en kopp kaffe och stärk dig före mässan!
Kl 12.00 på lördagen i monter A03:50 kort intervju med mig med möjlighet att köpa boken efteråt.
Kom gärna förbi montern oavsett dag. Om jag inte är ute och minglar, är jag där!

Hannas bästa mässtips:
– bekväma skor. De som går på mässan i snyggskor har inte fattat mycket.
– liten matsäck i väskan: godis, dricka, banan, mackor. Maten är dyr. Småät när den dåliga luften gör dig seg. Ät riktig mat efteråt.
– anteckna vilka förlag som finns i Sverige, vilken utgivning de har och vad som skulle passa det du skriver.
– prata med folk i montrarna. Presentera dig. Våga lite mer än du brukar!
– kolla upp vad det går för pitchar i år. Anmäl dig! Öva innan.
– stå i åtminstone en lång signeringskö hos den där författaren som du bara älskar. Det är det värt!
– hitta någon att äta med på kvällen att prata böcker och skapande med (tex på den där turkiska restaurangen Taras på Södra vägen)
– GÅ PÅ DEBUTANTMINGLET!

Och undrar ni något så hör av er! Spårvagnar, korvkoiskställen, krångliga dialektala ord – bara mejla hanna [at] lianne.se. Jag hjälper gärna till.

Väl mött i Götet nästa vecka. Ser fram emot att ses!

mässkarta

Mässkarta med pil till minglet.

Det här inlägget postades i Bokmässan, Hanna Höglund, Ljus som varit dolt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Bokmässan: T minus 1 vecka

  1. Ping: Dan före dan | Debutantbloggen

  2. Ping: Skördetider | Debutantbloggen

  3. Kära Syster skriver:

    Outstanding Hanna, det kan inte bli annat än episkt detta!
    /Anna

  4. ylvaleelindell skriver:

    Vilket härligt inlägg(speciellt för en fösta gångs besökare av mässan som jag är) speciellt för oss som aldrig varit där. Vi får se om vi ses på minglet eller om jag går vilse på området men tanken var att jag skulle dyka upp. Jag har bekväma skor i alla fall 🙂

Kommentera

