Lördagsenkät: Dialogen

I dagens lördagsenkät ger debutantbloggarna sin syn på dialog i sitt skrivande.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn

Jag gillar det. Antagligen för att jag är helt störd efter åratal av sketchskrivande. Mina texter blir därför ofta för dialogtunga och jag får plocka bort. Precis som när man skriver sketcher är det viktigt att sluta i tid.

.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson

Jag tycker att det är skitkul att skriva dialog och upplever ofta får ett skönt flyt när jag skriver den. Dialog är viktig då den kan användas för att gestalta karaktärer. Det är helt enkelt ett bra verktyg för att få den tänkta mottagaren att själva skapa sig en bild av situationen, och därmed inte skriva dem på näsan. Karaktärsdrag och relationer kan på ett snyggt sätt mejslas ut om dialogen används på ett bra sätt, istället för att skriva saker och ting rakt ut.

porträtt anna1Anna Lönnqvist

Jag älskar att skriva dialog! Dialog är så mycket mer än replikskifte. Den ska föra historien framåt, lämna utrymme för tolkningar och berätta något om personerna som vi inte redan vet. Det är dock viktigt att varva dialogen med löptext, att läsaren får gå in i personernas huvuden mellan varven, och se vad de tänker. Annars blir dialogen lätt statisk och ointressant.

IMG_4952Hanna Höglund

Åh, jag är svag för dialog. Särskilt i mina ungdomsböcker, där pratas det. Som andra redan sagt gäller det att skära lite grann, samtidigt som dialogerna är ett bra tillfälle att både gestalta karaktärer och i mitt fall föra mysteriet framåt. Det jag älskar mest med konversationer (för ofta är det mer än en som pratar i min bok) är gestaltandet av relationerna mellan karaktärerna. Vad de gör när de inte säger något. Vad de lämnar ute. Vad som vågar sägas. Sånt skapar spänning.

porträtt johannes2Johannes Pinter

Det är roligt att skriva dialog. Det knepigaste är att komma på vad personerna ska säga. Att dialogen inte blir babbel på tomgång, utan att det finns en tydlig rörelse framåt, att det sker en utveckling så att historien kommit längre när dialogen är klar än när den startade. Och att försöka få de olika karaktärerna att ha sin egen ”röst”, så att inte alla personers repliker skrivs på exakt samma sätt.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

