Uppdaterad autoskrift

porträtt åsa1Ibland kan man stanna till mitt i en mening och känna tacksamhet. Över smått och stort. Jag vill koncentrera mig på ”smått”.

Att det inte finns autocorrect på datorn. Visst dyker det upp små röda streck under somligt man skriver och förr i tiden kunde det irritera mig. Speciellt när jag visste att ordet fanns och att det var rättstavat. Detta var innan autocorrect. Det har skrivits spaltmeter i detta ämne om vilka ord mobilen väljer framför andra och vilka olyckliga och tokroliga konsekvenser det kan få.Tänk då om detta ”hjälpmedel” funnits i datorns skrivprogram. Det hade tagit evigheter att skriva en roman.

Å andra sidan skulle det vara intressant att skriva en längre sammanhängande text och endast använda sig av de ord programmet väljer. Som en slags uppdaterad autoskrift då man bara skriver ned det som dyker upp i huvudet utan att låta överjaget stoppa en.

Kanske handlar det egentligen om att låta någon annan bestämma. För när man skriver är man ganska ensam och bestämmandet får man hålla i själv, på gott och ont. Ska han eller hon göra det eller detta, gå åt höger eller vänster, bli överkörd eller befordrad. Och när man väl har bestämt sig så får man köra på det, fast det i bakhuvudet finns en liten röst som undrar om det blivit bättre om man valt en annan väg.  Kanske skulle det vara skönt att någon gång skriva vad man tänkt och först efter en stund titta upp på skärmen och se vad det blev.

”Jaha, jag tänkte att han gick in i en lagerlokal men datorn valde varuhus”. Det skulle kanske bli en helt annan berättelse. Kanske en bättre rentav om  tekniken fick leda oss in på vägar vi inte annars valt.

Någon kan invända att det då i själva verket är en 44-årig programmerare på Sony som har skrivit ens manus, men det skulle ju bara vara delvis sant. Orden man tänkte skriva har man själv valt, den 44-åriga programmeraren har bara bestämt att när man påbörjar ordet lagerlokal så är det mest rimliga att man egentligen avser ordet varuhus. Då man påbörjar ordet symaskin är det ju troligt att man egentligen och innerst inne är ute efter något i stil med fläktsystem. Och så vidare. Det slutar kanske med att romanen man ville skriva som skulle utspela sig i Hamburg på 1400-talet i en rik köpmansfamilj, i slutänden kommer att handla om en dovhjort vid E22:an strax utanför Sölvesborg. Det är sådant jag tänker på i dessa dagar.

Tyckte ni detta var ett förvirrat inlägg? Skyll inte på mig, skyll på min mobil.

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppdaterad autoskrift

  1. oskaredvinsson skriver:

    Inte alls förvirrat, tycker jag. Känner snarare igen mig. Det händer titt som tätt att jag skriver något som jag egentligen inte tänkte, och sedan är det i själva verket det som jag inte skulle skriva som är det bästa ordvalet, även om det har en helt annan betydelse än det jag tänkte. Var denna kommentar förvirrad? Skyll inte på mig, skyll på… eller förresten, skyll på mig.

  2. Sara Swietlicki skriver:

    Haha! Klockrent!

  3. Manuskt skriver:

    Ha ha. Att ingen har skrivit om dovhjorten i Sölvesborg än. Jag börjar alltid nya Word-kontakter med att stänga av allt vad autoformatering och vågiga streck heter. Blir tokig annars.

Kommentera

