Att besöka en bokmässa utan bok

porträtt johannes2

Årets begivenhet i litteratur-Sverige startar om några dagar när jag skriver detta, och är redan inne på sin andra dag då det publiceras.
Och jag är ganska nervös.

Jag har nämligen aldrig varit där.
Vänner har delgett mig sina erfarenheter.
Historier har berättats om hur over-the-top det är.
Så jag tänkte att i år är det dags. Jag kommer ut med min debut ”Vackra kyrkor jag besökt”. Och jag har debutantblogg-kollegor och dito läsare som jag vill träffa.
Jag har varit på både filmfestivaler (stora, med egna långfilmer, som vunnit pris) och mässor för filmnördar.
Men som jag har förstått det så är de en spik i foten i jämförelse med bokmässan i Göteborg.
Nu har mitt förlag ingen monter i år. Och ”Vackra kyrkor jag besökt” existerar de facto inte i den fysiska världen. Så jag har grunnat hit och dit på hur jag bäst skulle kunna utnyttja mässvistelsen.

Hur promotar man en bok som inte finns ännu?

Alla dessa författare och förlag som slåss om besökarnas och pressens/bloggosfärens uppmärksamhet med flashiga omslag – varför skulle folk lyssna på mig som inte har nånting att hålla framför deras ögon?

Så jag tänkte en stund.
Och kom på att jag ska ha med mig en sales sheet om boken. Jag har som sagt ingen erfarenhet av bokmässor, men jag har varit på ett antal filmmässor. Där släpar producenter från alla världens hörn runt på sales sheets där de kort presenterar sitt/sina projekt för att för-sälja dem (innan filmerna ens börjat spelas in) till alla de distributörer, också från världens alla hörn, som söker titlar för sina kommande säljkataloger.
Men folk vet ju inte vem Johannes Pinter är. Och de vet ingenting om ”Vackra kyrkor jag besökt”. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker prata upp Kyrkorna, för ALLA pratar upp sina böcker. Varför skulle de tro på mig som inte har något att backa upp mitt boostande med?

Så jag tänkte lite till.
Och kom på att om min upphovsmannaåsikt om Kyrkorna inte väger speciellt tungt, så kanske ett antal andra välkända namn gör det.

BLURB!

Det var det magiska ordet som då kom för mig!
Jag skulle låta ett antal trovärdiga personer läsa boken och blurba den, för DET borde väl folk lyssna på?
Problemet var bara att när jag kom på denna briljanta idé så var det ca tre veckor kvar till mässan. Så det var bråttom! Jag listade namn på författare (som jag läst och gillat och har respekt för) inom samma genre som min bok, och sen samma sak på bloggare med fokus på fantastik. Sen skickade jag ut en förfrågan.
Några skulle självklart inte hinna (jag var trots allt ute rätt sent), men till min glädje sa de allra flesta ja. Så jag skickade runt en PDF på manuset.
Och drabbades i samma stund nästan av min allra första debutantnervkollaps – detta var ju i själva verket som en recensionsdag, fast i hemlighet. Nu skulle jag få veta vad folk som inte visste mycket, om ens något alls, om boken skulle ha för åsikt om den. Jag lugnade mig med att tänka att om alla tycker att den suger och inte vill blurba, så skulle jag iallafall få veta hur dålig boken egentligen är. Då skulle jag inte behöva anstränga mig för att få recensioner eller press på boken senare, utan bara låta den passera obemärkt förbi i december.
Efter några veckor började blurbarna dimpa ner. För folk ville blurba. Och de tyckte till och med att boken var riktigt bra.

Så jag fick ihop mitt sales sheet, med storybeskrivning och författarporträtt – och en hel drös med blurbar. Så här blev det:

Vackrakyrkor-flyer1

”Vackra kyrkor jag besökt” sales sheet, framsida

 

Vackrakyrkor-flyer2

…och baksidan.

Så om ni ser mig på mässgolvet, vimsande omkring och sprider papper till höger och vänster, så är det detta jag delar ut. I ett senare inlägg kommer en beskrivning av min erfarenhet av bokmässan.

Och jag hoppas såklart träffa så många bloggbesökare som möjligt under vår debutantträff. Imorgon lördag Kl 14.00, i caféet längst bort i hörnet på bottenplan, mittemot A02:70.

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i Bokmässan, Johannes Pinter, Marknadsföring, Vackra kyrkor jag besökt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att besöka en bokmässa utan bok

  1. Ping: Återbloggare: Johannes Pinter | Debutantbloggen

  2. Ping: Det börjar brännas! | Debutantbloggen

  3. Ping: En wacko idé triggad av mässan | Debutantbloggen

  4. Ping: Min första blurb! | Farbror Atlas

  5. Pia skriver:

    Bra att kunna hämta idéer från en annan bransch, det går säkert bra! Lycka till!

  6. Manuskt skriver:

    Oj, så ambitiöst! Och fina ord. Tycker också det känns lite ”hängande” att ha en bok som ännu inte finns, men exponerar omslaget bäst jag kan iaf. Förhoppningsvis är det någon det fastnar hos.

  7. Eva Karlsson skriver:

    Smart drag av dig med blurbar. Och kul att så många gillade din bok. Ska bli intressant att läsa om hur din bokmässa blev.

  8. bokoholist skriver:

    Ös på! Du kommer ha såååå kul.

Kommentera

