Känn sorg för mig Göteborg

porträtt oskar1Jag var INTE på bokmässan. Hör och häpna. För alla var väl där? Utan jag då… Mitt lilla förlag skulle inte dit och alternativet var alltså att åka dit som privatperson, och jag var sugen, tro inget annat. Hela helgen har jag följt mina nätverkskompisar och författarkollegor på de sociala medierna och kan numera alla monternamn på mässan utantill. Det verkar som om mässan är själva navet i hela boksverige.

Jag var hemma istället och hade en bra helg med familjen. Som pappaledig till två goa och vilda ungar så var valet inte så svårt. Det fanns varken tid eller lust att ekonomisk prioritera ett sådant spektakel i detta läge, men det hade varit kul! Åsa berättade lite om sina erfarenheter igår och jag ser fram emot att läsa om övriga mässdeltagares äventyr resten av veckan. Gick signeringarna bra? Knöt de några kontakter? Hur gick minglet med debutantbloggens läsare?

Vad gjorde jag då? Jo, jag var på TVÅ kräftskivor och en bondgårdssafari. Jag såg bland annat två suggor som vägde 200-250 pannor styck, det är annat än Leif GW det! Han hade sett ut som en liten köttbulle bredvid de köttstyckena, kan jag lova. De sa däremot inte så mycket, grymtade mest och bökade lite i jorden. Jag kan nästan garantera att de dessutom inte skrivit storsäljande deckare heller. Så det är väl hugget som stucket när det gäller vilka jag helst ville möta egentligen, två riktiga tungviktare som grymtar, eller en tungviktare som skriver böcker.

Jag undrar lite stillsamt om Joakim Pirinen var där? Någon som vet? Jag skulle gärna vilja träffa honom och Socker-Conny signerad. Det är nog den enda författare som jag riktigt gärna skulle vilja få en bok signerad av. Kanske P O Enqvist också. Och de var väl där i minglet någonstans, kan jag tänka. Alla var ju där. Utan jag då. Men det är bara att fortsätta att kämpa. Min nya text börjar ta form. En del arbete återstår, men jag hoppas att den ska bli större, bättre och mäktigare än Klubb Hjärta. Det är boken som ska ta mig till Göteborgsmässan.

Jag hade förresten en monter i helgen. Den var belägen i köket. Det var en legoutställning som min son utförde. Den stod i monter A1 KÖK och var lika stor som köksbordet. Den blev besökt av många, ett tag funderade jag på att ta inträde och samtidigt passa på att köra en boksignering. Jag insåg däremot att denna stund inte var min, utan min sons, så jag avstyrde dessa idéer, vilket i efterhand får anses vara ett bra beslut.

Men en bokmässa ska jag faktiskt vara med på i år. Den 22 november blir det bokmässa på Stadsbiblioteket i Växjö. Då ska jag presenteras av en presentatör (ja, ni hörde rätt, en presentatör ska presentera, en högoddsare) och sedan ska jag själv presentera mig. Ett sex minuter långt anförande är det tänkt, och jag är redan nervös. Jag är inte van vid sådana framföranden, men vad gör man inte för att uppfylla en dröm.

Vi ses kanske där?

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Känn sorg för mig Göteborg

  1. Pia skriver:

    Stå på båda fötterna, kom ihåg att andas, förbered dig hemma genom att prata högt, då går det galant!

  2. Ethel skriver:

    Jag kan säga så här, att om det inte blir så att jag kommer att stå i en monter som författare (håll tummarna :-)) så kommer jag inte att gå på fler bokmässor (säger jag nu, men det har jag antagligen glömt till nästa år). Bara tröttsamt, jag känner mig sjuk efter bara fem minuter av kryssande, bråkande, armbågande och trängande. Såg många kända ansikten men pratade inte med någon. Gick och fikade istället.

    • oskaredvinsson skriver:

      Fika är aldrig fel, men du låter inte helt nöjd. Du får åka till Växjö bokmässa istället, där kommer det vara betydligt färre personer. 🙂

      • Ethel skriver:

        Bra idé. Sen ska jag antagligen åka till Uddevalla 8-9 november. De startar upp en kulturfestival från och med i höst. Bland annat ska författare kunna presentera sig och sina böcker där. Säkert mindre den också :-).

  3. Johannes Pinter skriver:

    Jodå, Pirinen var där mest hela tiden i Kartagos monter och spontansignerade. Och han fick sätta en kråka i min Socker-Conny (både han och förläggaren Rolf Classon fingrade på mitt ex och kunde efter visst dividerande konstatera att det var den tredje tryckningen). Mer om detta, och bilder därtill, på fredag 🙂

    • Johannes Pinter skriver:

      …och det vore himla kul att se dig på mässan nästa år! Nästa år kommer mitt förlag ha monter. Kanske att årets debutantgäng får ha en reunion 🙂

Kommentera

