Fötterna gråter glädjetårar men kroppen har svårt att stilla sig

porträtt anna1Jag sjunker ner i sätet. Fram till nu har allt gått i ett och det är ovant att sitta still. Fötterna gråter glädjetårar, men kroppen har svårt att finna sig i det lugna tempot. Svårt att stanna av efter tre dagar i ultrarapid. Utanför mitt tågfönster susar Västergötland förbi. Öppna gula fält, glittrande sjöar och täta skogsdungar avlöser varandra. Det svindlar när snabbtåget böjer sig i kurvan. Snurrar av intryck efter min första bokmässa. Oskulden är tagen. Det blir aldrig som man föreställt sig innan.

Det var större än jag hade trott. Monter efter monter med böcker. Giganter och småttingar. Uppstickare. Alla samlade på samma yta. Häftigt!

Det var imponerande och inspirerande att på så nära håll se de stora författarna jobba. Många av dem hårt och engagerat. Jag lyssnade på flertalet författarintervjuer. Lärorikt och taggande inför framtiden. Kanske om jag jobbar hårt … Möjligen en dag … Målet är åtminstone satt. Och utan mål kommer du ingenstans!

Det blev fler timmar i förlagsmontern än jag hade planerat. Jag gjorde mina pass, men det blev naturligt att hänga i montern även när jag inte hade ”tjänstgöring”. Det var här min bok fanns. Det var här jag hade möjlighet att möta mina läsare. Det var här jag ville vara! På lördagen rockade vi loss rejält med försäljningen. De långa och många arbetstimmarna gav resultat.

Det var överväldigande när bokbloggare och andra som läst ”Tills kärleken skiljer oss” sökte upp mig i montern för att tala om hur mycket de tyckte om min bok. Jag blev varm i hjärtat. Rörd. Likaså blev jag positivt överraskad att så många som jag pratade med hade hört talas om min debutroman. Att den skapat brus.

Det var grymt att träffa Hanna, Johannes och Åsa – debutantbloggskollegorna. Att få prata med dem som jag utanför det här forumet mejlar med nästan dagligdags. Det finns en del att dryfta bakom kulisserna.

Så roligt att prata med er som hittade till debutantbloggsminglet. Att få höra era skrivarstories och att så många kommit så långt!

Jag hälsade på många nya människor. Knöt många kontakter. Jag minglade och åt middagar med andra författare. Vi utbytte erfarenheter, och jag fick höra om motgångar och medgångar. Om förväntningar som infriats eller brustit. Jag lärde mig mer om branschen som inte liknar någon annan bransch jag jobbat i förut. Nyttigt och inspirerande. Tufft!

Jag gjorde den obligatoriska kvällen (timmen) på Park. Fascinerande att se gemene man och kändisar trängas på samma yta.

Nästa bokmässa vill jag gå på seminarier. Det fanns tyvärr ingen tid för det nu. Och att hålla ett eget seminarium, kanske tillsammans med en författarkollega? Det vore en dröm.

Nu väntar skrivvardag. Jag måste ha en anledning (bok) att åka till nästa års bokmässa. För ett år sedan hade jag skrivit förlagskontrakt på ”Tills kärleken skiljer oss”. Precis innan bokmässan blev råmanuset för fristående uppföljaren klart. Nu ska jag ”bara” redigera det också.

Anna_monter

Min baby!

monter_Anna Ewa

Jag och förlagskollegan Eva Rydinger

debutantbloggare

Delar av två generationer debutantbloggare på mingel

Om Anna Lönnqvist

I am a Swedish feelgood writer. My first novel "Tills kärleken skiljer oss" was published in 2014. The sequel "Tjugo år till dig" was released in June 2016.
Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Bokmässan, Tills kärleken skiljer oss, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fötterna gråter glädjetårar men kroppen har svårt att stilla sig

  1. Ann Hempel Pertmann skriver:

    Hej Anna. Jättekul att se träffa dig på mässan! Har bett det lokala biblioteket att köpa in din bok nu. (Nej, men se, det blev ju fler ord än bara ”bra”, som vi pratade om att man kunde skriva.)

    • Anna Lönnqvist skriver:

      Detsamma! Jättekul att ses! Vad roligt att du pratat med bibblan om min bok och att du skrev här. Det gick ganska bra att skriva mer än ”bra” eller hur? 😉 Även om det räcker. 🙂

Kommentera

