En hoprullad prislapp

porträtt hanna2Ni har hört mig säga det tidigare i år, men min filosofi kring att starta eget förlag grundas på principen: jag oroar mig inte för något förrän jag är där. Jag tar ett steg i taget. Lär mig en grej i taget. Sådant som jag inte kan och inte törs, hindrar mig inte, för jag räknar med att både kunna och våga när jag väl når dit.

Därför fruktade jag Bokmässan. Sköt den framför mig. Bokmässan var den enskilt stora händelsen som krävde mest av mig som förläggare, och jag har pliktskyldigt gått med skygglappar på hela vägen fram och inte oroat mig.

Plötsligt hade den kommit och jag var bländad och smickrad av mitt utställarkort, men nu var det upp till bevis. Skulle jag våga prata med dem som stod på min lista? Skulle jag sälja böcker? Skulle jag våga närma mig nya bekantskaper?

Svaret på samtliga tre frågor blev ett JA, mer eller mindre rungande.

Jag nådde mina tre viktigaste mål: en viktig kontakt i en bokhandel, en bok placerad i rätta recensentens händer, och böcker sålda så att jag nådde min tänkta kvot och mer därtill. Efter att ha cirklat mässan under torsdagen som en vispande fluga, utan att våga se någon i ögonen eller närma mig något sorts samtal, gjorde jag en helomvändning på torsdagseftermiddag och fick det visitkort jag helst av allt ville ha. Sen rullade det bara på.

Men inget slår mötet med målgruppen. Klart min bok är en allåldersbok och bevisen för det är många, men mötet med tjejer (för nu råkade det vara mest tjejer som stannade) i trettonårsåldern som föll i trans över omslaget så till den milda grad att de valde att lägga sin begränsade kassa på min bok, det var mässans absoluta höjdpunk. Med egna ögon såg jag hur omslaget fyllde sin funktion.

De stannade sin väg genom gången när ögonen föll på Lianne. De drogs in i bilden. Plockade upp boken. Vände den, läste baksidan. Log.

Någonstans där infann jag mig, redo med signeringspenna och iSettle. När de förväntansfulla tog emot boken på väg att gå, la jag mina fingrar mot omslaget för att pilla bort prislappen. ”Boken blir mycket finare utan den.” De tackade och gick. Kvar stod jag med en hoprullad prislapp i handen och lycka skuttande magen. Ritualen upprepades gång på gång, för varje såld bok.

Nästa höjdpunkt var mötet med nya människor och som Åsa och Anna redan skrivit var det fantastiskt att efter all den mejlkontakt som vi fem bloggare har sinsimellan, faktiskt träffas ansikte mot ansikte. Uppslutningen från er läsare på vårt Debutantbloggmingel var också fantastiskt! Det var så många som kom att jag inte hann prata med alla, bara hälsa på alla och sen prata mer ordentligt med några.

Sen följde jag mitt eget råd: gå ut och äta middag med likasinnade som man inte kände förut. En kväll hängde jag på Emmelie, Frida och Fredrik och hade en toppenkväll av mat och samtal om skrivande, förlag och huruvida Söder är världens tredje coolaste stadsdel eller inte. En timme på Park blev det också för min del.

Böcker, kändisar och läshungriga trängs på den där ytan och sen är allt bara över. Ljud, intryck, ansikten, hunger, huvudvärk, träningsvärk i vaderna, ömma fötter, möten, tårar, skratt, intervjuer, godis och bäst av allt den tysta oasen som är utställarservice där man kan vila kroppen och öronen och sen vips: mässan stänger.

Då är det fint att sätta sig vid ett bord, med tvillingsjälen och räkmackan och summera intrycken, mässan och livet i allmänhet. En promenad till tåget, Håkans gitarr i öronen och fötterna får vila på sätet mittemot. En nyutgåva av Nils Ferlins samlade dikter i min hand och plötsligt skriver jag underliga, filosofiska sms som jag redan när jag skriver dem, längtar efter att redigera till regelrätt poesi.

Skrivarkänslan infinner sig, den som varit min drog sen tonåren, och när tåget rullar ut från centralen minns jag alla hoprullade prislappar som passerat under dagarna som gått, och vad de representerar.

IMG_1627

Två ”generationer” Debutantbloggare!

IMG_1638

Tar med några kändisar: Herman.

IMG_1642

Jan.

IMG_1644

Simona.

IMG_1651

Jag och min gode vän Per med varsin nyköpt bok. Eftersom våra montrar var mittemot varann, hängde jag nog mest med Per av alla på mässan. Tryggt och trevligt.

bild

Titta! Vi och våra läsare! TACK alla som kom, det var så trevligt att få ansikten bakom alla klipska kommentarer!
bild2

IMG_1636

Min ritual: en hoprullad prislapp.

IMG_1653

Räkmackan. Eller som vi säger: berget av räkor med lite macka någonstans om du letar.

IMG_1654

På väg hem med Nils Ferlin:
Jag har klättrat på önskningens stege,
jag har klättrat så långt att jag vet
att den stegen är hög som en himmel
och djup som en evighet

Det här inlägget postades i Bokmässan, Hanna Höglund, Ljus som varit dolt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till En hoprullad prislapp

  1. Linda skriver:

    Åh så underbart Hanna! Älskar att läsa det du skriver och hade gärna kommit till bokmässan men livet är lite svårmanövrerat ibland. Jag är så glad för din skull att du äntligen har nått en dröm..

    Kram Linda

    • Hanna Höglund skriver:

      Tack, Linda! En sån massa värmande ord. Många hälsade på mig i montern ändå, många lyssnade på min intervju. Man kan inte göra allt och det kommer fler tillfällen. Kram!

  2. oskaredvinsson skriver:

    Vad bra det verkade vara! Hoppas vi ses nästa år!

  3. Anna Hansson skriver:

    Det låter som en mycket trevlig bokmässa!

  4. ehardenborg skriver:

    Det var väldigt trevligt att träffa dig och äntligen få se Ljus som varit dolt, på riktigt!

  5. Kära Syster skriver:

    Och jag som tyckte att vi sågs så mycket och här visar du upp en heeelt annan mässa än den jag var på.

    Fy tusan vad vackert.

    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Nej, men tack! Det är möjligt att jag inte betonade det där med hur nervös jag var tillräckligt mycket. Men det gick ju bra! Och du, tusen tack för ditt trevliga sällskap.

Kommentera

