Mässdebutantbloggen

porträtt johannes2

Att debutantblogga. Det måste vara DETTA det egentligen handlar om. Alltså att vara på bokmässan för första gången. Och sen blogga om det.

Med det här inlägget går jag in på slutspurten av året som debutantbloggare, dvs 2014 års sista kvartal. De nio första månaderna måste sägas bara ha varit graviditeten inför det som jag just varit med om – att släppas ner mitt på golvet på Svenska mässan i Göteborg.

Och till vilket liv och kiv jag anlände!
Så mycket möten och människor.
Så många uttryck och intryck.
Såna mängder böcker jag köpte på mig – de flesta med en finfin personlig signatur i.

Jag åkte till mässan utan min ”Vackra kyrkor jag besökt”, men med ett sales sheet med fakta om boken och om mig och ett gäng blurbar (mer om det i förra veckans inlägg). Och nog fick jag användning av bladet alltid. Nånstans runt 150 sales sheets (eller flyers för den som vill prata svenska) delade jag ut.

Den stora grejen med att personligen få överräcka ett sales sheet till viktiga människor är att det fysiska mötet IRL är ovärderligt. Att få skaka hand (med fast handslag!), se personen i ögonen, uppföra sig lagom självsäkert och lagom mycket med glimten i ögat (så där säljaraktigt som man inte behöver göra i vanliga fall bakom sin dataskärm) och kort sagt göra ett jävligt bra intryck – det får man ALDRIG chansen till i vanliga livet, eftersom det krävs ett bokat möte för att man ska få komma upp rätt kontor eller redaktion (om man inte väljer att stalka målpersonen på ICA, men det ger förmodligen inte önskat resultat).

Kanske hittade inte så många blad fram till ”rätt adresser” som jag önskat, men det tillskriver jag min orutin på mässan. När jag under helgen väl lyckades lokalisera några viktiga ”spots” där bladet hade gjort en betydande impact och/eller fått rejäl spridning, så fick jag veta att de flesta som huserat där redan lämnat mässan.
Men jag tror att tillräckligt många blad hamnade hos folk eller i montrar där de förmodligen sen ”fick ben” och spred sig till både potentiella köpare och till såna som kan tänkas sprida ordet att ”Vackra kyrkor jag besökt” är på gång.

Här kommer ett par tips på platser på mässan som kan vara bra att känna till för debutanter som vill sälja in sig själva och sina böcker. Själv var jag sent ute till båda ställena, men kanske kan du läsare lära dig till nästa gång.

  1. Rights center – K-salarna, i ”övre vänstra hörnet” på mässkartan, plan 2.
    Det är platsen där alla agenturer håller till, och har möten med varande och blivande klienter. Många kontrakt skrivs på under dessa dagar. OBS! Vill du träffa någon, se till att söka dig till detta rum torsdag eller fredag – INTE lördag då jag var där, när samtliga agenter redan lämnat Göteborg. Nu är det inte säkert att jag hade fått tala med någon även om de varit där. Men möjligheten att sticka till dem en bok eller ett sales sheet borde finnas när de är mellan möten.
agent1

I en annan del av mässan…

agent2

…ligger the Rights Center, där agenturerna gör business på löpande band.

agent3

…förutom på lördagar och söndagar. Då är det så här tomt i lokalen.

  1. bloggambassadörsviten – Rum R3, östra tornet, plan 2.
    Här håller främst bloggambassadörerna till, men som jag fattat det hittar även andra bloggare hit. På ett bord ligger visitkort till massor av bloggare, och på ett annat kan man lägga ut material om sina böcker på , som exempelvis en sales sheet…
    Detta rum hittade jag fram till först på söndag förmiddag (tack kära syster-Anna!), så risken är stor att en del bloggare redan lämnat mässan. Men jag fick lagt en bunt Kyrko-blad där i alla fall, till de som vara kvar i huset.
bloggrum1

Om man söker sig till East tower/Östra tornet…

bloggrum2

…så kan man hitta bloggambassadörsviten.

Möten är väl annars nyckelordet för mässan.
Att träffa och skaka hand och småprata några minuter med kolleger och vänner inom sin egen genre.
Eller att få hälsa på och utbyta några ord med människorna som man tidigare bara känt genom deras böcker och den mediebild som skapats kring dem.
Eller att trampas ner av en hjord stirriga bibliotekarier som stormar fram mot Ranelids nästa framträdande.
Allt är givande på sina sätt i den smältdegel som är bok och biblioteksmässan.

Här kommer lite snapshots från dagarna som jag var där.

raben

Rabén & Sjögren och längre bort Norstedts mitt i B-delen.

pirat

Piratförlaget skäms inte för sig.

bonniers

Och så Bonniersballongen.

kartago

I Kartagos monter hängde folk som Martin Kellerman, Nina Hemmingsson, Peter Bergting, Joakim Pirinen – och jag lyckades inte få med en enda av dem på den här bilden. Däremot syns Sven-Bertil Bärnarp signera sin ”Medelålders plus” till höger.

scifibok

I science fiction-bokhandelns monter var det alltid fullproppat med folk. Där signerade Anders Fager, John Ajvide Lindqvist och andra skräck och fantastikförfattare sina alster.

zombiesmink

Mässan är inte bara böcker. Skräckfilmsregissören Jonas Wolcher sminkade folk till zombies i Mörkerdottirs monter inför mässans zombiewalk.

seriescenen

Mässans alla scener hade digra program med talare som passade till respektive scens tema. Som här seriescenen och dess program.

hanna

Hupp! Någon jag kände igen: bloggkollega Hanna!

sign_ljus

Och så här kryptiskt signerade hon sin bok (köp och läs om du vill veta vad det betyder).

loe

Erlend Loe fick signera härliga ”Doppler” i Alfabetas monter.

ajvide

John Ajvide Lindqvist, som gästat här på bloggen, ställde glatt upp på bild…

sign_ajvide

…och signerade sin nya ”Himmelstrand”.

pirinen

Min gamla hjälte Joakim Pirinen spontansignerade i Kartagos monter…

sign_pirinen

…och då blev min gamla sönderlästa ”Socker-Conny” så här fin (och japp, det var tredje tryckningen Joakim).

daniel ahlghren

En av mina absoluta favoritserietecknare är Daniel Ahlgren. Han gillar inte att vara med på bild. Fullt rättvist blev han lite senare under mässan utsedd till Serieakademiens Adamssonprisvinnare. Mycket roligt och välförtjänt!

sign_ahlgren

Så här snyggt signerade Daniel sitt nya album (teckningen i mitten) tillsammans med medtecknarna Jimmy Wallin (teckningen till vänster) och Lars Krantz (teckningen till höger).

sign_väsen

Så här snajdigt signerade Johan Egerkrans min ”Nordiska väsen”-bok (han har ju tecknat omslaget till ”Vackra kyrkor jag besökt”).

sign_stenmark

Jan Stenmark är en ständig favorit, kul att ha hans kråka på hans nya ”Skratta åt räkor”.

sign_bergting

Och så en patenterad hårding av Peter Bergting i hans och Lapidus ”Gängkrig 145”.

debutantmingel1

Jätteroligt att träffa mina bloggkollegor (Oskar får komma nästa år på reunion!), några tidigare bloggare samt entusiastiska läsare.

kyrkorna_studios

Avslutningsvis lite reklam i dvd-distributören Studio S Entertainments monter. Bunten blev sakta mindre vartefter kunderna passerade. Kul!

Nu undrar du förstås var den obligatoriska Guillou-bilden är. Det finns en sån. Och inte bara en bild, det blev en selfie tillsammans med Guillou! Men naturligtvis gick det inte att bara klämma in den bland alla andra bilder – den krävde ett helt eget inlägg. Och vem är jag att säga nej till det. Du kan hitta inlägget nedanför detta om du scrollar neråt, eller så klickar du här.

Jag har massor – MASSOR säger jag! –  av signerade böcker som jag vill visa upp. Dem kan man hitta i min privata blogg ”sleepwalkingskills” inom kort.

Om det är någon som läser detta som råkar ha bilder där jag är med, så skulle det vara kul att få den skickad. Sänd i så fall till johannespinter (a) telia punkt com. 1000 tack på förhand!

Till sist: jodå, debutantbloggandet har såklart även att göra med att jag har en bok som kommer ut i december. Och det kommer förmodligen vara ännu mer omvälvande än mässan. Hur det nu ska gå till…

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i Bokmässan, Johannes Pinter, Vackra kyrkor jag besökt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Mässdebutantbloggen

  1. Hanna Höglund skriver:

    Vilken usel handstil hon har, den där Hanna. Men underbart inlägg, tack för alla tips och sammanfattningar. Jag har njutit av att jämföra allas våra mässor den veckan – även Oskars. Absolut reunion nästa år!!

  2. Kära Syster skriver:

    Underbart med så lång och utförlig rapport! Jag är mycket mycket nöjd över att jag fick chansen att träffa dig och prata bransch och skrivande trots att jag missade debutantbloggsdejten. Håller med Manuskt om att det är så himla kul att läsa om alla andras mässor. Ingen tycks ha varit på samma…

    /Anna

  3. ylvaleelindell skriver:

    Många bra tips, visste inte om att bloggambassadörerna hade ett eget rum. Det ska jag komma ihåg till nästa år😊

    • Johannes Pinter skriver:

      Jag visste inte heller förrän det nästan var för sent. Nästa år blir det första hållplats 🙂

  4. Manuskt skriver:

    Man inser hur extremt mycket man missade när man läser andras rapporter från mässan. Är väl bara att inse att man inte kan se och höra (och läsa) allt…

    • Johannes Pinter skriver:

      Det var första gången för oss bägge. Till nästa år får vi synka ihop oss, så vet vi dubbelt så mycket!

      • Manuskt skriver:

        Nästa år rockar vi järnet! Fast då kommer vi ju ha fullt upp med alla fans och agenter och signeringar så vi kanske missar en del ändå… 😉

Kommentera

