Selfie med Guillou

 

guillou

Jan Guillou signerade mitt gamla ex av ”Ondskan” på mässan.
Sen blev han lite överraskad över mitt tilltag att bränna iväg en selfie med honom som medobjekt, men i övrigt verkade han inte ha något emot det. Han lyckades till och med uppbåda en cool pose. Respect!

Däremot stod det ett par kulturtjejer med grava Jessika Gedin-komplex bakom mig i kön som försökte bonda med Jan genom att sucka och himla med ögonen åt mig. Jag sa tack och gick.

”Ondskan” är en fantastiskt bra bok, min absoluta favorit av allt han skrivit (jag är iofs inte hooked på vare sig Hamilton eller Arn). Det var synd och skam att Guillou blev ställd åt sidan när Mikael Håfström och producenten fick inbjudan att åka till Hollywood på prisutdelning när filmatiseringen av boken blev Oscarsnominerad för bästa utländska film. Guillou ÄR ju liksom filmen!

sign_guillou

Som en parentes måste jag nämna att när jag arbetade med min långfilmsdebut ”Sleepwalker” 1999, så ägde min producent under ett kort tag filmrättigheterna på boken ”Ondskan”. Och han frågade mig om jag skulle vilja regissera den. Såklart sa jag ja, och började fundera på hur boken skulle kunna skrivas om till filmmanus. Tyvärr blev det ju ingenting av den resan. Och jag är inte ett dugg bitter på Håfström…

I övrigt kan ju mina bloggkollegor – dåtida, nutida och framtida – se detta som en utmaning. Och även bloggens läsare. Publicera en egen selfie tillsammans med Guillou! Såklart ingen fegisvariant där han råkar synas i bakgrunden, utan en på bara dig själv och Guillou, där han ser in i kameran.

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i Bokmässan, Johannes Pinter, selfie med Guillou. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Selfie med Guillou

  1. Mattias Leivinger skriver:

    ”… ett par kulturtjejer med grava Jessika Gedin-komplex bakom mig i kön som försökte bonda med Jan genom att sucka och himla med ögonen åt mig.” Haha. 😀 Det krävs mod för att göra selfie med Jan G. – bra jobbat!

  2. Ping: Mässdebutantbloggen | Debutantbloggen

Kommentera

