Lördagsenkät: Pippi

Vad är din åsikt i Pippi-debatten?

porträtt åsa1Åsa Asptjärn: Klippa-i-pippi som någon så skämtsamt uttryckte det. Jag tycker att alla anhängare av Astrid Lindgren bör se det som att man gör hennes författarskap och eftermäle en gigantisk tjänst. Det råder absolut ingen tvekan om att Astrid var en stor humanist som trodde på allas lika värde och som ständigt lyfte fram barnens eget perspektiv i olika frågor. Däremot så har delar av hennes böcker åldrats snabbt och alla som ägnar sig åt högläsning för små barn vet att man ständigt måste ”klippa”. Boken har den fördelen (till skillnad från filmen) att man med lätthet kan stanna upp och prata om det som står där. Dock är det inte varje kväll man har möjlighet eller lust att med en sexåring diskutera rasistiska strukturer och stereotyper *tar sig för pannan och tänker på kvällen sonen ville höra familjen Hedenhös*.

porträtt johannes2Johannes Pinter:  Min inställning är nog egentligen att jag inte har så stor åsikt i frågan. Båda sidor makes sense: det är bra att ändra bort fula ord då det inte är nåt som barnen bör lära sig. Men samtidigt tycker jag det är förkastligt att ändra i konstverk oavsett om det är böcker eller film eller musik eller vad det nu kan vara. Så jag är så tråkig och mjäkig så jag säger att det nog blir bra hur som helst.

porträtt anna1Anna Lönnquist: Svår fråga. Det viktigaste för mig är vad Astrid Lindgren stod för som människa (och författare). Att hon kämpade för medmänsklighet och allas lika värde. Men vad jag har förstått har Astrid i intervjuer själv ångrat vissa av sina ordval, och eftersom det kan vara stötande tycker jag att det är rätt att materialet tas bort. Det tror jag varken Pippi eller Astrid haft något emot. Tvärtom.

porträtt hanna2Hanna Höglund: Barnböcker har inte längre som huvudsyfte att vara sedelärande, men det går inte att komma runt att barnlitteratur hjälper barn att bygga sin världsbild. Naturligtvis vill vi därför ge barnen de bästa av böcker och här blir det jobbigt för mig. Å ena sidan tar det emot att erkänna att det skulle finnas något sorts fel på Astrids böcker som betytt så mycket för mig – visserligen inte Pippi i lika stor utsträckning som Madicken, Ronja och Barnen i Bullerbyn, men i alla fall. Jag har svårt att plocka ner min Astrid från piedestalen. Å andra sidan är jag å det bestämdaste en förespråkare för ordet chokladboll och blir galet arg på folk som inte fattar att det heter så, som inte förstår problematiken och hur mycket ord kan såra. Därför blev jag både glad och lättad över den här artikeln som klargör att Astrid själv ångrade Efraim Långstrumps titel. Jag är glad för moderniseringen som gör Pippi till en fortsatt förebild för kavata barn.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Det är självklart att ta bort ord ifrån Pippi som kan såra så många människor, framför allt när verket riktar sig emot barn. Barn har inte förmågan att sätta situationer och händelser de upplevelser genom media, i en historisk kontext. Då ska inte heller detta ord användas, då det är så starkt förknippat med rasism och förtryck. Å andra sidan är det mycket viktigt att originalverket förblir som det är, alternativt skrivs om med fotnoter som förklarar förändringen. Vi får inte glömma att Astrid själv menar att Pippis pappa hade blivit sjökapten om hon hade skrivit boken på 1970-talet. Tiderna förändras, likaså ordens betydelse. Och det förstår inte barn på samma sätt som vuxna.

Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Åsa Asptjärn, Hanna Höglund, Johannes Pinter, lördagsenkät, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördagsenkät: Pippi

  1. Susanne skriver:

    Snälla, skriv inte ut N-ordet. Det är kränkande för många.

    • Hanna Höglund skriver:

      Jag instämmer. Jag kände likadant när jag såg texten. Går in nu och redigerar den text som det gäller. Ursäkta.

    • Johannes Pinter skriver:

      Tack för att du sa till Susanne. Jag avskyr ordet lika mycket som alla andra, men tänkte först att jag inte ville ta någon omväg runt ordet när det nu var det specifika ordet som diskuterades. Men sen såg jag hur fult det såg ut. Så återigen tack.

Kommentera

