Gästinlägg: debutantens död

mattias1Mattias Leivinger är den fantasyälskande samtalsterapeuten som ville koka ihop Freud med Tolkien. Resultatet blev boken ”Freudland”.

När jag ser ett foto av Freud ser jag psykologins Clintan. Blicken gnistrar genom cigarröken, borrar sig som ett knivblad in i betraktaren. Självklart ska han bli en hjälte i en äventyrsberättelse!

Så tänkte jag nog inte när jag för fem år sedan satte mig ner för att skriva. Men nog låter det tilltalande? Att skriva bok är ett hjältedåd som förtjänar en bra start.

Men sanningen är väl snarare att det hela växte fram gradvis och trevande. Ett antal psykologer med Freud i spetsen slängs in i en märklig äventyrsvärld för att göra upp om makten. En hallucinatorisk hybridfantasy minus prinsessor och drakar, plus maktgalna psykologer och en enorm, kuslig skog ur vilket allt kommer och återvänder. Kunde det funka? Ja, det kunde det. För snart ett halvår sedan debuterade jag med min Freudland. Hur den skrevs är en annan historia.

Sedan dess har jag gjort signeringar och bokprat. Skrivit hundratals, tusentals mejl, kommentarer och statusuppdateringar. Matat på. Besvarat frågor. Jag skriver mitt namn i böcker. Det är verkligt. Jag står på en scen och pratar inför tvåhundra personer. Om min bok. Det är verkligt.

Och boken tas emot väl. Recensenter gillar, fantasyläsare gillar, 65-åriga socionomer gillar. Någon vill ha mer av si, en annan mindre av så men som helhet fungerar det. Kanske är boken lite lång? Ja, eller också är den just som den ska.

freudland path

Resa genom okänt debutantland…

Precis som Freud reser genom sitt Freudland reser jag genom mitt Debutantland där jag ofta får improvisera mig fram i obekanta situationer. Resan är pirrande och njutbar. Stunder av mörker och självtvivel hör också till. Borde jag inte jobba hårdare? Ta fler kontakter? Skriva mera? Är jag inte i själva verket alldeles ensam i världen med min bok och alla andra hemskt mycket mer begåvade? Särskilt kring klockan 4 på natten verkar vara en passande tidpunkt för att grubbla på sådana ting, har jag märkt. (Lyckligtvis långt ifrån varje natt!) Men hjärnspöken förångas i dagsljus då lusten i projektet tar över. Debutantkläderna blir varma och så småningom riktigt bekväma. Det tickar på rätt så bra.

Men så kommer den då, lika önskvärd som kattens uppkräkta hårboll, illvilligt placerad mitt på finrumsmattan. Recensionen som inte gillar. Som kompakt ogillar. Jag inser att jag delar planet med människor som tänker väldigt annorlunda än jag själv. Eller erinrar mig det snarare. Debutanten går igenom en viktig passagerit – den första sågningen. Jag talar med några författarrävar som ler snett och skrockar: välkommen till klubben. Nog har det svurits, sprungits löparrundor och huggits enorma kvantiteter ved, allt i vreden över omvärldens avgrundsdjupa idioti.

Men hey, är världen skyldig mig något särskilt då? Nej, faktiskt inte. Faktum är att den allra största delen av mänskligheten är helt likgiltig även inför mina bästa prestationer. Liksom inför dina. Den varken fattar eller bryr sig och ibland anstränger den sig till och med för att missförstå dem så kapitalt som möjligt. Sådana är villkoren.
”You must stay drunk on writing so reality cannot destroy you”, skriver Ray Bradbury.
“Yes, sir”, säger jag.

Mitt bland isvidderna finns ett varmt bultande hjärta – läsekretsen som växer. Det är precis lika verkligt. Och Freuds flinthårda blick ser nu ut att glittra varmt. Han drar ett bloss med urbaneleganta rörelser och säger: ”Ah, not so serious. Iz only a bit of fun.”

Det är höst och snart ett halvår sedan jag blev med bok. Debutanten har levt en sommar, med framgång fladdrat sig igenom sin första bokmässa och nu är hans resa över. Huden spricker, skalet ömsas. Nytt ska skrivas. Debutanten är död, länge leve författaren.

freudland cover

Freudland omslag

Mattias Leivinger är samtalsterapeut och författare. Han debuterade i maj 2014 på Hoi förlag med fantasy/äventyrsromanen Freudland.

Mattias på facebook: https://www.facebook.com/leivinger

Info och recensionscitat: http://bok.hoi.se/freud/

Freudland finns i fysisk bokhandel och på nätbokhandlarna.

Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Gästinlägg: debutantens död

  1. Ping: Återbloggare: Johannes Pinter | Debutantbloggen

  2. Ann Hempel Pertmann skriver:

    Hej Mattias! Det finns ju de som tänker väldigt likt dig också har jag förstått. Du sålde in läslust hos mig på mässan, och jag har inte tappat den för din bok. Snart är det dags. /Ann som rände i HOI-montern

  3. Johannes Pinter skriver:

    ”Debutanten är död, länge leve författaren”. En mycket bra sammanfattning av vad debuterandet innebär, och framför allt det som följer!

    • Mattias skriver:

      Tack! ”Ny bok skriver inte sig själv” – användbart ordspråk. Just idag ger jag mig ordentligt i kast med att röra runt i grytorna, får vi se vad det blir.

  4. Kära Syster skriver:

    Aahhh, vilken härligt suggestiv sammanfattning av resan från debut till nu. Vilken tur att du inte är framme än!

    /Anna

Kommentera

