Vilken historia ska man välja?

porträtt åsa1Bokmässan gav förutom allt annat också tillfälle till mingel med mina medbloggare, tidigare bloggare och läsare. Och trots att detta mingel blev alltför kort så påbörjades en hel del intressanta samtal. Som det där om vilken historia man ska satsa på. Det är ju fundamentalt. Vilken historia ska jag ta? Och hur vet jag att jag valde rätt?

För rent krasst så innebär en påbörjad historia att man satsar åtminstone en eller två månader på den. Och det är lång tid. Om man inser att den inte håller. Man kan tänka att det märker man ganska snabbt. Fast ibland blir man väldigt förtjust i en historia och vill inte riktigt inse fakta. Att den inte håller.

Jag har upplevt detta med sketcher. Jag och min skrivarkollega Gertrud har lagt ner timmar på att skriva och repa in sketcher som vi har framfört en gång. Den kanske inte funkade fullt så bra som man hade hoppats, men man vet att den är bra. Och med ”vet” menar jag att ”den borde vara det eller?” Det är bara ingen annan som fattar det. Vilket ju är ett ganska dåligt betyg på en sketch som framförs inför publik som är där för att ha roligt. Sämre kan det inte gå.

Jag tänker speciellt på en där vi hade ett skämt om att det gick dåligt för Volvo och en av oss var någon sorts finansexpert som skulle rapportera från de ekonomiska marknadsdagarna i London och pratade om pariserhjul och sockervadd. Jag tror jag skrattade så jag grät när vi kom på det. Det gjorde ingen annan vad jag minns. Det blir liksom sketchidén som kom undan. Idén man inte kunde förvalta.

Nåväl, en misslyckad sketch är också en sketch (fast inte så rolig dårå). En misslyckad manusidé är möjligen inte ett manus, men det finns kanske något där som går att använda. Jag vägrar tro att någon tid som används till skrivande är helt bortkastat. Vaska fram guldkornen bara, släpp det andra. Kill some of your darlings om du kör fast bortom all räddning, men tänk på att du lärt dig massor av det som inte fungerade också.

Framförallt: Fortsätt skriva! Fortsätt skriva! Fortsätt skriva!

Gitarrer&bas, trummor&hat, Skriver&lyssnar

    Gitarrer&bas, trummor&hat, Skriver&lyssnar

Den där känslan att det man sysslar med är sjukt trivialt och i grunden helt meningslöst så känner väl alla va? haha..eller?

   Den där känslan att det man sysslar med är sjukt trivialt och i grunden helt meningslöst så känner väl alla va? haha..eller?

När man har läst tidningen, städat och vattnat. Kanske dags att skriva dårå...

När man har läst tidningen, städat och vattnat. Kanske dags att skriva dårå…

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vilken historia ska man välja?

  1. Manuskt skriver:

    Och bör är alltså när i det här fallet.

  2. Manuskt skriver:

    Tack för det. Har just skrotat en halv historia. Många darlings rök. Men jag hade åtminstone kul bör jag skrev dem 🙂

  3. Pia Widlund skriver:

    Var har du stått på scen?

Kommentera

