Skriva en roman på en månad?

porträtt johannes2

Går det att skriva en roman på en månad?
Jag vet inte. Men i år har jag tänkt testa, när Nanowrimo går av stapeln i november.

Det har skrivits om Nanowrimo här på debutantbloggen tidigare. Maria Friedner beskrev för ett år sedan sin process i veckovisa inlägg med start här, och gav sina bästa tips här.
Oskar Källner skrev om det 2011, även om han inte deltog.
Och Marcus Priftis funderade på om Nanowrimo är ”bra eller Bromma” 2010.

För de som inte vet: Nanowrimo, eller NaNoWriMo, står för ”National Novel Writing Month”. Man ska alltså skriva en roman på en månad.
Längden på texten måste vara minst 50000 ord för att man ska räknas som att ha ”gått i mål”.
Dvs ca 1667 ord per dag.
Dvs ca 4,5 A4-sidor med Courier new 11p, 1,5 i radavstånd.

Redan för ett år sedan tänkte jag vara med. Men det kom en massa jobb i vägen. Ett angenämt problem förvisso, men himla synd då jag verkligen ville göra det. Så i år har jag tänkt ge det en ny chans. Passande nog har jobb lagt sig på hög under oktober, och planen är att de ska vara färdiga i månadsskiftet okt-nov. Så i år kommer Nanowrimo (eller jobben) rätt i tiden.

nano-keep-calm

4,5 sidor om dagen.
Det är ju faktiskt inte så himla blodigt. En normal skrivdag klämmer man lätt det antalet.
Det gäller bara att hålla uppe tempot. Och veta vad man ska skriva om.

Förra året hade jag en idé, nån sorts baklängeskronologisk historia om en seriemördares liv och gärning mellan död och födelse. Blodigt och svarthumoristiskt skulle det vara. Jag hade plottat upp storyn, den var redo att skrivas. Jag tänkte plocka upp den i år igen.
Men så kom jag på ett ännu bättre koncept för ett par månader sedan.
Skräck givetvis. Både läskigt (och lite chockigt) och psykologiskt intressant. Den har jag jobbat med att plotta upp under lediga stunder.
Grejen som jag tror, är att göra en så detaljerad strukturplanering att man vet exakt hur mycket man behöver skriva per dag. Att man exempelvis planerar för trettio kapitel som är ungefär lika långa (ca 1667 ord). Eller dubbelt så långa, och skrivs på två dagar. I denna planering ser man såklart till att få in nödvändiga vändpunkter och bra skräckscener (talkies) med jämna mellanrum osv.
Redan innan man startar vet man med andra ord hur det hela kommer att bli – man måste bara skriva det också…

Damn. Ju mer jag tänker på det, desto mer ser jag fram emot att effektivt producera en roman på en så begränsad tid. Sen kommer jag givetvis få ge texten den vanliga makeovern efteråt, med rewrites osv. Men det är häftigt att tänka att när man går in i december så har man första versionen av en helt ny roman i handen.

Finns det någon bland bloggens läsare som tänkt sig att vara med i år? Skulle vara kul att höra era tankar och tips!

nanowrimo1

Slutligen lite Nano-länkar:

Här finns Nanowrimos hemsida. Där kan man gå in och registrera sig (gratis) och få en egen nanosida.

Om man inte förstår hur man gör för att gå med så finns här en 12-stegs how-to, som tydligt och pedagogiskt (och på engelska) visar alla steg.

Här finns den officiella svenska Nanowrimo-sidan.

Hålla räkningen på antal ord är viktigt. Här finns några länkar för det.

Fem tips för den som ska vara med.

Fler tips från nanoveteraner som varit med förut.

Ännu fler tips inför medverkan.

25 saker man bör känna till om Nanowrimo.

Några hjälpmedel på vägen.

Bra appar när man är med i Nanowrimo.

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i Johannes Pinter, Nanowrimo. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Skriva en roman på en månad?

  1. Disa skriver:

    Jag tänkte vara med. Försökte förra året också men lyckades inte då livet kom i vägen, men denna gång tror jag det kommer gå bättre. Mitt råd är nog bara att försöka hålla humöret uppe och skriva på.

    • Johannes Pinter skriver:

      Livet ja. Kan man inte få pausa det under en månad? Heja på, skriv gärna här igen 1 december om du klarade det!

  2. Fia Filur skriver:

    Jag har bara deltagit en gång, men jag gillar konceptet. Här är ett inlägg med mina bästa tips: http://www.sofiafritzson.com/?p=2444

    • Johannes Pinter skriver:

      Gillade framför allt tips 3, att inte sänkas av tävlandet! Det kan nog vara stressande för många, att se andra leverera. Tack för flera bra tankar!

  3. När jag första gången hörde talas om NaNoWriMo tänkte jag att det var sanslöst, galet omöjligt. Så fick jag en idé som jag verkligen föll för de absolut sista dagarna i oktober förra året och började skriva. Jag kom ungefär 25.000 ord under november och med tanke på att jag var föräldraledig med tvillingar (som fyllde ett år den månaden) känns det plötsligt mycket mer överkomligt. I år är det redigering som gäller men jag hoppas kunna köra och gå i mål något annat år.

    • Johannes Pinter skriver:

      25000 ord med tvillingar som sällskap, det borde väl kunna räknas som att du hade hunnit 50000 ord med ett barn? 😉 Bra jobbat hur som helst, och heja på i år!

  4. Susanne Ahlenius skriver:

    2012 o 2013 var åren jag gick i mål i NaNo och det är en häftig känsla vill jag lova! Nu har jag ett riktigt bra råmanus till bok två som jag nu ska jobba med under NaNo 2014.

    Mina tips är att planera innan, små synopsis till varje kapitel du ska skriva. För att ha någon form av riktning!
    2011 var jag med första gången och kom inte hela vägen i mål men likväl otroligt roligt. Hela idén är att sparka den inre redigeraren och bara skriva, låta kreativiteten flöda och kör du fast släng in en full fiskmås, jag har faktiskt en sån i tvåan 😃 eller en pingvin. Sen är det ett härligt gäng inne på sidan där man kan adda kompisar och följa varandras process. Som kan vara en aningens stressande, men likväl peppande. Hur som helst, för er som inte gjort det. Gör det 😃 lovar att det är roligt och väldigt kreativt. Ett sista tips! Se till att bunkra med ord för det kommer dagar då man inte når 1667 ord och ha te/kaffe och godis tillgängligt. Kram

  5. Jag var med förra året, för första gången, och det var jätteroligt. Påminde om när jag skrev som tonåring och orden bara flödade utan några större hinder (hade lite mer tid att skriva då av någon anledning…). Helt klart värt att testa om man är sugen 🙂

    • Johannes Pinter skriver:

      Kul! Om du har några tips baserat på egna erfarenheter så dela gärna med dig här!

      • Ett tips är att bara skriva på och inte fundera för mycket på orden eller formuleringarna. Börja inte pilla på texten. Det kan alltid göras i efterhand. Nu är rörelsen framåt det viktigaste 🙂
        Lycka till Johannes och alla andra Nanoskrivare!

  6. Jag ska vara med i år 🙂 Förra året fick jag ihop 600 ord (min disciplin är inte den bästa, haha). Tänkte delta med ett halvfärdigt manus 🙂

  7. Manuskt skriver:

    Ska vara med, men med en lägre ambitionsnivå Gissar att jag får tillbaka korr där nån gång och så är det en 40-årsfest i Dalarna och… Tänkte lägga mig till med att skriva på lunchen om det går.

    • Johannes Pinter skriver:

      Det roliga är att komma igång. Om man sen inte får till de 50000 under november så gör man det kanske i december eller januari. Och voila så har man en ny roman 🙂

  8. MarveW skriver:

    Så intressant. Och vilken tuff utmaning. Lär inte bli mycket sömn under november.

Kommentera

