Lördagsenkät: mörker

Hur kommer höstmörkret att påverka ditt skivande?

porträtt anna1Anna Lönnqvist: Jag har som lättast att skriva under den mörka årstiden, hösten och vintern. Det finns inte så många aktiviteter utomhus som lockar, och det är mysigt att krypa ihop med tända ljus, en varm kopp te, datorn och bara skriva. Om jag läser har jag svårt att hålla mig vaken på kvällarna, men skriva kan jag göra till nästan hur sent som helst. Jag fortsätter tills ögonen bokstavligen går i kors.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn: Positivt tror och hoppas jag. Känner mig mer kreativ och allmänt uppåt under höst än under tidig vår. Jag känner hatkärlek till hösten, den gör mig liite aggressiv då jag tänker på mörkret som ligger framför oss och att det tar 7 månader tills man kan gå ut utan jacka igen. Men det driver mig lite samtidigt.

 .

porträtt johannes2Johannes Pinter: Om det kommer att påverka mig så blir det förmodligen till det positiva. Det är så mysigt med skymning och mörker. Och plötsligt är det okej att vara inne utan att få dåligt samvete (till skillnad från sommaren). Så jag välkomnar mörkret – på alla möjliga sätt.

.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Förmodligen negativt. Jag blir alltid trött på hösten och vintern. Tröttare än vanligt, vill säga. Samtidigt är hösten inspirerande, jag har märkt att jag tenderar att utgå ifrån mörkret, och mer mörkare dagar, så är det lätt att bli lite mörk inombords också. Då kan det komma en och en annan bra idé. Höst är annars en tid för rutiner igen, vilket alltid underlättar när jag skriver.

porträtt hanna2Hanna Höglund: Vårljuset brukar sätta igång mitt huvud mer än något annat, men det är något visst med att skriva inne i mörkret också. Det blir mindre uteaktiviteter och mer ugglande inne och det måste ju vara bra? Men visst blir jag trött. Sömnig rentav. Men trots allt detta tror jag att  jag kommit fram till att skrivandet är mindre årstidsbetonat än jag trodde förr. Skrivande handlar om att ha tid och ork att tänka ut det som sen ska skrivas ner och där är jobb och familj oftare hinder än vintermörkret.

Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Åsa Asptjärn, Hanna Höglund, Johannes Pinter, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

Kommentera

