En wacko idé triggad av mässan

porträtt johannes2

Nu är det tre veckor sedan bokmässan i Göteborg. Och jag måste bara få berätta om ännu en  sak den förde med sig.

Det är omvälvande och kaotiskt och alldeles underbart att vara på bokmässan, det kan vi nog vara överens om.

Men förutom att träffa folk och vara synlig, och börja sprida ordet för min kommande ”Vackra kyrkor jag besökt”, så gav den mig en kick i rumpan på ett sätt som jag inte riktigt väntat mig: i måndags skickade jag nämligen iväg två sprillans nyskrivna bokmanus till olika förlag för läsning.

Så här: redan i april skrev jag ett inlägg om att stå vid vägskälet och kanske välja att skriva en barnbok.
Det är det jag gjort nu.
Och hade det inte varit för bokmässan så hade det inte blivit av.

Drygt tre veckor innan mässan kom jag på att jag skulle ha med mig en flyer om min bok, och lyckades trumma ihop ett gäng läsare som blurbade boken. Det var rätt tight med tid.
Men det var inte det enda wacko infall jag fick innan mässan.
En vecka senare fick jag nämligen ytterligare ett infall.
Som jag skrev i inlägget från april så har jag ett antal barnboksuppslag som legat och grott. Och nu fick jag för mig att om jag vara fick ihop ett eller till och med ett par av dessa manus, så skulle jag kunna gå runt och sticka dessa i handen på de barnboksförlag som fanns på plats.

Så jag öppnade mina mappar med uppslag. Funderade över natten.
Och sen började jag skriva.
Under ett par dagar svettades jag fram förstaversioner av två av uppslagen. Det blev bra (tyckte jag). Men inte så bra att det var presentabelt. Och när jag tittade i kalendern så kom jag på att jag inte skulle hinna få klart slutversioner i tid. Jag hade planerat att göra illustrationer till bägge två, och det var det verkligen INTE tal om att få ihop.
Dessutom kom jag på att förlagen inte är intresserade att ta emot manus på mässan, de har för mycket av allting annat för att vilja släpa hem nån entusiasts pappersbunt.
Så jag la förstaversionerna åt sidan och åkte på mässan utan dem.

När jag sen kom hem igen så tog det ett par dagar.
Sen öppnade jag manusen.
Och skrev. Och ändrade en del. Och skrev lite mer. Och sen blev jag klar.
Och jag tecknade illustrationer. Kanske inte så mycket ”riktiga” illustrationer, som att visa upp vissa idéer om karaktärerna som jag har, utifall att någon annan illustratör kopplas in.

Och i måndags skickade jag som sagt in dem.

Båda är historier som drar åt ”min” genre skräck. Men målgruppen är i det här fallet 3-6 år, och då måste man tänka lite annorlunda. Och det har varit otroligt givande. Väldigt svårt, men väldigt givande.

barnbok1_cutout

Ett litet lättskrämt spöke

Den ena historien handlar om ett litet spöke som vaknar vid fel tidpunkt på dygnet. Den är skriven på vers, och är en ABC-bok där varje vers börjar på alfabetets bokstäver. Det finns många fina barnskräckböcker på vers, som Neil Gaimans ”The dangerous alphabet” och Anders Fager/Daniel Thollins ”Den elaka vikarien”, så jag har väl blivit lite inspirerad därifrån.
Den andra handlar om en liten pojke som har ett rätt ansträngt förhållande till sin mammas mobiltelefon. Den är inte skriven på vers.

barnbok2_cutout

En pojke och en mobiltelefon

Jag vet inte om de är bra. Och jag har inte en aning om de kan vara något som förlagen kan vara intresserade av. Men det är lika bra att rulla bollen i mål om man nu fått fart på den.
Med vetskapen om att man får vänta i månader på svar så drog jag iväg en bombmatta till elva olika förlag, de största och några lite mindre.
Ett litet tag tänkte jag publicera utdrag ur texterna. Men det hoppar jag över. Jag kommer däremot uppdatera här vartefter jag får svar, om de kommer innan årsskiftet vill säga (oj, bara två och en halv månad kvar till 2015…).

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i Barnböcker, Johannes Pinter. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En wacko idé triggad av mässan

  1. Pia skriver:

    Jag har också skrivit ihop en barnbok. Undrar bara vilka förlag man ska vända sig till. Ska gå igenom den en vända till och sen får jag googla fram lite barnboksförslag. Svårt att exakt avgöra ålder för läsare av boken men det lutar åt 10-12, mellanstadiet, tror jag. Lycka till med dina idéer!

  2. Manuskt skriver:

    Men kan du rita också?! Vad mer? Knyppla? Svarva?
    Gillar det skrämda spöket och tycker av bara den här lilla titten att de kan låta dig illustrera själv. Hoppas du får napp! (Och gärna före nyår då, så vi får läsa om det 🙂 )

    • Johannes Pinter skriver:

      Jag har jobbat som illustratör, för ett halvt liv sedan. Men takterna sitter i (rita är som att cykla). Fast det är väldigt tidsödande att teckna, framför allt så många bilder som till en barnbok. Det är dock så vansinnigt kul – så jo, det vore spännande att få napp! Tack för peppen!

Kommentera

