Lördagsenkäten: klassiker

Svenskläraren undrar: vilken klassiker (eller kanske topp 3) ligger närmast om hjärtat och vilket förhållande hade du till litteraturhistoria i skolan?

porträtt johannes2Johannes Pinter: Mitt förhållande till litteraturhistoria i skolan var väl relativt löst. Jag minns inte att vi läste många klassiker – eller att vi läste speciellt mycket över huvud taget. Var går gränsen för klassiker? Tre böcker som jag läste under min tonår, som var extremt starka läsupplevelser (men som jag inte vet om de räknas som klassiker), var Dalton Trumbos gripande Johnny got his gun, Torsten Jungstedts ruskiga skräcksamling Mannen i svart och Jerome K Jeromes underbart humoristiska Tre män i en båt.

porträtt anna1Anna Lönnquist: Jag kan inte säga att jag har en specifik klassiker som ligger mig närmast om hjärtat, men jag tycker mycket om Stolthet och fördom av Jane Austen, hela Utvandrarserien av Vilhelm Moberg och Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Även allt som Marianne Fredriksson har skrivit. När jag gick i skolan hade vi två olika svenskaämnen på gymnasiet, varav det ena var litteraturhistoria och det andra svenska skriv (jag tror inte det hette exakt så). Jag älskade, kanske inte helt oväntat, skrivsvenskan där man skrev uppsatser m.m., men jag var inte inte ett lika stort fan av litteraturhistoria. Vi använde oss av en tjock bok och det var mest utantill-kunskap som gällde, dvs. att lära sig allt som man behövde veta till proven. I grunden gillar jag dock historia, även litteraturhistoria förstås.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson:

1. Gabriel Garcia Marques – Hundra år av ensamhet
2. John Kennedy Toole – Dumskallarnas sammansvärjning
3. Selma Lagerlöf – Gösta Berlings saga

Jag hade ingen speciell relation till litteraturhistorian i grundskolan, i varje fall. Svenska var ett mellanämne för mig, en del grejer var roligt, en del tråkigt. Hatade grammatik, men har inte så mycket minnen av att vi läste klassiker i den utsträckningen. Däremot vaknade litteraturintresset på universitetet och det innebar att jag läste en del litteraturvetenskap. Jag jobbade väl ifatt det jag missat i grundskolan, och lite till, kan man säga.

porträtt hanna2Hanna Höglund: Jag får beslutsångest av min egen fråga när jag tänker på att mina elever skulle se det inlägget och väljer därför att svara: jag älskar alla klassiker! Men det är inte sant. Fast jag älskade svenska i skolan: grammatik, läsning, skrivande och litteraturhistoria. I högstadiet var det poesi som gällde: Karin Boye (jag var ett fan!), Nils Ferlin, Erik Lindorm. På gymnasiet föll jag för Jane Austen och med Kristina från Duvemåla som jag såg på Operan i Göteborg på nittiotalet kom intresset för Vilhelm Moberg. På universitetet, när man skulle plöja alla viktiga verk i världslitteraturen på fem veckor (det blir tre-fyra Madame Bovary i veckan), stod klassikerna mig upp i halsen. Men visst la de en grund, en insikt i litteraturepokerna och hur författare sett olika på skrivande genom historien. Den kursbok jag tyckte bäst om då var En Herregårdssägen, minns jag, av Selma Lagerlöf.

Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Hanna Höglund, Johannes Pinter, lördagsenkät, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagsenkäten: klassiker

  1. Manuskt skriver:

    Alltid svårt med frågor där man ska välja saker. Minns inte allt jag läst, men några jag minns och gillar är Vredens druvor (och Möss och människor) och 1984, David Copperfield, Stolthet och fördom, Flugornas herre och (om pjäser får vara med) Ibsens Gengångare.

    • Hanna Höglund skriver:

      Ja, klart pjäser får vara med! Hur mycket lärde jag mig inte om symboler och plantering av Ibsens Vildanden? Den borde alla läsa. Härligt att fler har favoritklassiker!

Kommentera

