Gästbloggare: Frida Skybäck

DSC_0645Frida Skybäck debuterade 2011 med den historiska kärleksromanen ”Charlotte Hassel” som snabbt hittade en stor publik. Nu är hon aktuell med romanen ”Norrsken” som är första delen i en serie böcker om tre systrar i 1800-talets Lund. Dessutom har hon nyligen släppt en podcast om skrivande och författarskap tillsammans med kollegan Agnes Hellström. I dag gästbloggar hon på Debutantbloggen.

När jag för drygt tre år sedan började blogga på Debutantbloggen var jag novis i ordets rätta bemärkelse, men sedan dess har mycket hänt. Jag har skrivit ytterligare tre böcker, bytt förlag, lärt mig mycket matnyttigt om bokbranschen och dessutom startat en podcast om författarskap!

Att byta till Bonnierägda Forum var ett viktigt steg i min karriär. Jag har alltid drömt om att skriva en hel romansvit fylld av spänning, kärlek och mörka familjehemligheter där läsaren får följa en och samma familj under en längre tid i stil med Downton Abbey och Forum gav mig möjlighet till detta.

I maj släpptes den första boken i serien, ”Norrsken”, som nu även finns i pocket. Uppföljaren ”Polarnatt” är snart färdig och kommer i vår och efter det ska jag ge mig i kast med nästa bok. Livet är med andra ord både härligt och spännande!

Sedan jag slutade som debutantbloggare har dock frågorna om hur man gör för att skriva en bok och hur man blir utgiven fortsatt att trilla in. I ett försök att svara på alla frågor beslöt jag mig för att starta en podcast om författarskap tillsammans med min vän och kollega Agnes Hellström.

”Författarpodden” hade nyligen premiär och varken jag eller Agnes hade räknat med att det skulle bli en sådan succé. Det märks verkligen att skrivandet är en folkrörelse i Sverige för oavsett om vi diskuterar följebrev och bokkontrakt eller elaka recensioner och skrivprocessen väcker det starka känslor och engagerar våra lyssnare.

För mig personligen känns Författarpodden lite grann som en fortsättning på Debutantbloggen. Jag brinner verkligen för att dela med mig av det jag lärt mig om bokbranschen eftersom jag vet hur det känns att betrakta den utifrån, uppfylld av sina författardrömmar.

Lyssna gärna på Författarpodden och berätta vad ni tycker! Avsnitten finns bland annat på Itunes och Soundcloud.

/Frida Skybäck

Läs mer om Frida på hennes hemsida.

9789175033587

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästbloggare: Frida Skybäck

  1. Marie skriver:

    Hej,

    jag lyssnade på ett par avsnitt av Författarpodden i förra veckan, vilket fick mig att vilja kommentera ett par saker som ni tog upp. Eftersom det inte fanns någonstans att lämna kommentarer i anslutning till podden gör jag det här istället (och för att du efterfrågar respons ovan).
    En mycket vanligt åsikt bland författare som skriver genrelitteratur för företrädesvis kvinnliga läsare (romance, feelgood, chic lit, relationsromaner, etc) är den ni tar upp i podden: att många ser ner på den typen av litteratur just för att den vänder sig till kvinnor. Och att detta förakt för underhållningslitteratur grundar sig i att den bara behandlar vardagliga ämnen som kärlek, relationer, familj. Sådant som kvinnor gillar att läsa om.
    Jag håller med om att när de här ”kvinnliga” litteraturgenrerna lättvindigt avfärdas som enkel underhållning så bottnar det så klart i någon typ av misogynitet. Resonemanget tycks vara: det här måste ju vara smörja om så här många kvinnor gillar det?

    Men – och här kommer min första invändning – den här diskussionen blir alltid så snäv. Många underhållningsförfattare tycks utgå från att ALLA kvinnor gillar att läsa om relationer och kärlek (såklart, för då skulle de kunna sälja enormt mycket böcker – ALLA kvinnor ingår i målgruppen). Och det tycker jag känns minst lika förminskande, som om kvinnors intressesfär skulle begränsa sig till den lilla, nära världen. Som om alla kvinnor bara ville läsa böcker med mycket igenkänning, en dos romantiska förvecklingar i mitten och ett lyckligt slut.

    Själv är jag helt ointresserad av att läsa om relationer i sig om det inte finns någon koppling till den större världen. Och det är jag inte ensam om. Man kommer nog närmare sanningen om man påstår att VISSA kvinnor IBLAND vill läsa romaner om romantik och relationer. Och kan man då verkligen tala om en speciell sorts ”kvinnlig” läsning eller säga något om vad kvinnor gillar?

    Min andra invändning har att göra med att det nog egentligen inte är ämnesvalet i sig som är problemet. Kärlek och relationer är ju vanligt förekommande ämnen också i den ”finare” allmänlitteraturen. Lena Anderssons böcker om Ester Nilsson är ett aktuellt (och tjatigt) exempel. Om litteraturkritiker dömer ut en feel good- eller romance-roman (eller överhuvudtaget inte tar i den med tång) så är det ju inte främst för att boken handlar om kärlek. Utan för HUR den är skriven. Inte för att den nödvändigtvis är dåligt skriven, men för att den följer genrens konventioner. För i genrebegreppet ligger ju att man har ett avtal med läsaren – en romance måste ha ett lyckligt slut, en chic lit måste innehålla vissa ingredienser, i en deckare är det bra om någon dör och man får veta vem som gjorde det osv. Man blir oftast inte så överraskad, lär sig kanske inget nytt utan får bara sin världsbild bekräftad. Vilket förstås är OK, medan ”finlitteraturen” har ett bredare uppdrag än så.

    Allt det här är skrivet i all välmening, men jag tycker att det finns anledning att vidga diskussionen. Det är minst lika förminskande att påstå att det skulle finnas en särskild kvinnlig läsning, som att döma ut hela genrer bara för att de flesta läsare är kvinnor.

    Marie

    • Frida Skybäck skriver:

      Hej Marie!

      Tack för din kommentar! Vad roligt att du lyssnar på vår podcast!

      Jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går, men jag kan ju naturligtvis bara tala utifrån mitt eget perspektiv.

      Jag har aldrig utgått ifrån att alla kvinnor vill läsa underhållningslitteratur, däremot ser jag att det finns ett behov av att ange väldigt snäva ramar när litteratur som riktar sig till kvinnor definieras. Som jag nämnt i podcasten läser/uppskattar jag själv sällan litteratur som tillhör romance-, chic lit- och feel-good-genren. Jag föredrar böcker som innehåller mer djup/svärta och det är också den typen av böcker som jag strävar efter att skriva (mina två första böcker nosade möjligtvis på ovan nämnda genrer, men jag skulle påstå att ”Norrsken” och ”Polarnatt”, som ännu inte kommit ut, är långt därifrån). De teman som återkommer i mina böcker är kvinnans situation genom historien, samhällsstrukturer, förtryck, utbildningsmöjligheter, skiftet mellan det ”gamla” och det ”nya” samhället, familj och sexualitet (sedan innehåller de även ett visst mått av kärlek och relationer, men som du nämner i din kommentar, vilka böcker gör inte det?). Trots detta märker jag ofta att det finns ett behov hos både läsare och marknadsförare att ändå försöka peta in mina böcker i andra, mer tydligt definierade genrer, och det är detta som jag tycker är så intressant att diskutera.

      En annan sak som jag gärna vill lyfta fram i den här diskussionen är problemet med att dela in alla böcker i fin- och fullitteratur. ”Norrsken” är t.ex. skriven för att vara lättläst och spännande, men min ambition är absolut att ge läsaren något mer utöver ”en stunds avkoppling”. I veckan fick jag t.ex. en recension där mitt sätt att skriva jämfördes med Jane Austen och Karin Boye, där åtminstone den sistnämnda i mina ögon representerar ”finlitteratur”. Min fråga är då, kan inte en bok både vara underhållande och innehålla ett visst djup? Måste vi kategorisera allting i fin- och fulkultur, något som i mina ögon bara begränsar läsningen? Är det inte bra att det finns många valmöjligheter och att böcker kan tillgodose flera behov samtidigt? I min mening motarbetar tidningsrecensenter just detta ”gränsöverskridande” då de gärna vill såga underhållningslitteraturen oavsett vad den innehåller.

      I avsnitt fem av Författarpodden som släpps nästa vecka återkommer vi till detta ämne då vi diskuterar recensioner. Det ska bli spännande att höra vad du tycker om det!

      Vänligen Frida Skybäck

Kommentera

