Enkät: Boktitel jag gillar

Boktitel jag gillar och varför…

   porträtt anna1Anna Lönnqvist: ”Vi är inte sådana som i slutet får varandra” av Katarina Sandberg. Jag gillar titlar som får mig att ana vad boken handlar om, men samtidigt har något motsägelsefullt. En sådan här titel får mig att tro att de kanske ändå får varandra i slutet och den lockar till läsning. En annan jag gillar starkt är ”Me before you” av Jojo Moyes, men det ska vara den engelska titeln.

  porträtt johannes2Johannes Pinter: Jag bara älskar titeln ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn” (”Miss Peregrine’s home for peculiar children”) av Ransom Riggs. Det är så mycket som är spännande med den. Namnet ”miss Peregrine” låter som en excentrisk person, och att hon är en ”miss” innebär att hon lever ensam och kan odla vad hon nu har för intressen, vilket förstärker det excentriska (inte för att alla som lever ensamma är excentriska, men … ni fattar). Att hon har ett ”hem” för speciella människor andas lite institution eller en undangömd plats – och det är en lovande spelplats för vadhelst för drama som kan utspela sig. ”Besynnerliga barn” (”peculiar children”) är ju så spännande så man går åt! Barn är en klassisk skräckfilmsingrediens, och är den kanske mest intresseväckande människosorten som finns – det är människor som ännu inte formats och som är oskuldfulla, båda dessa är grogrunder för intressanta kontraster till vad barn är. Och att de är ”besynnerliga” (”peculiar” är snäppet ännu häftigare ord) är ett gåtfullt ord som kan innebära så mycket skrämmande som inte uttalas men finns där att upptäcka.   miss-peregrines-hem-for-besynnerliga-barn

 porträtt oskar1 Oskar Edvinsson: ”Idioten” av Fjodor Dostojevskij. För mig är detta intresseväckande. Jag vill direkt veta mer om denna idiot, då ordet idiot, i min ordbok, är bland det värsta man kan kalla någon. När jag började läsa den så trodde jag att den skulle handla om en person som var elak, trångsynt, och självisk. Istället handlar den om en människa som ses som en idiot av alla andra, men som i själva verket söker lyckan på ett okonventionellt sätt och på grund av sin godhet blir utstött och misstänkliggjord. Godhet blir alltså det konstiga och underliga. Är du god är du en idiot. Ett utmärkt tema som håller än idag, kanske ännu bättre än för 150 år sedan.

porträtt hanna2Hanna Höglund: Den trettonde historienAnd the mountains echoed. The ocean at the end of the lane. Flicka med pärlörhänge. Berg har inga rötter. Hundra år av ensamhet. Tror jag tilltalas av titlar som är en fras helt enkelt, men inte bara. Titeln får hemskt gärna måla en bild i mitt huvud. En metafor, en motsägelse. Någonting som gör att tankens måleriförmåga utmanas. Sen tycker jag att titeln är något grafiskt som ska stämma med omslag och typsnitt och skapa en framsida där allt gifter sig med varann.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn:  Stig Larssons ”När det känns att det håller på att ta slut” är en helt oemotståndlig titel tycker jag. Den sätter igång så mycket tankar i mig. Tankar som kretsar kring vad romanen handlar om, men också vad meningen väcker i mig. För den fortplantar sig direkt och jag börjar skapa en egen historia bara genom titeln. Det är en ganska lång titel och jag tror jag tilltalas av det också, även om jag har svårt att komma ihåg den. Den typen av titlar tycker jag om. Långa, poetiskt laddade titlar som nästan är ett konstverk i sig.

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Enkät: Boktitel jag gillar

  1. annahelgesson skriver:

    ”Förr eller senare exploderar jag”. Den är bra. Annars tycker jag också att ”Dränkt” sticker ut! 🙂 Lycka till med den Frida! 🙂

  2. Ethel skriver:

    Inte riktigt, se ovan ”Idioten” :-). Men håller med om att långa titlar verkar vara ”inne”. Du kanske är på väg att skapa en ny trend, Manuskt, enstavelsetitlar?

  3. Manuskt skriver:

    Hm, alla väljer långa titlar och min titel är en enda stavelse… Hur ska det gå 😉

Kommentera

