Förväntningar

porträtt åsa1Jag sitter på hotellrummet med värkande fötter och pustar ut. Jag befinner mig i Berlin och denna kväll har jag beskådat ljusgränsen, die Lichtgrenze, som sträckt sig genom hela Berlin där muren tidigare stod. Klockan 19.20 prick släpptes lysande ballonger, en efter en mot skyn, utefter hela gränslinjen. Jag befann mig vid riksdagshuset. När jag stod där och huttrade kom jag att tänka på förväntningar.

De dagar jag har befunnit mig i Berlin har varit uppfyllda av just förväntningar på hur denna Lichtgrenze skulle fylla himlen över Berlin, ända sedan vi kom i fredags då ballongerna tändes vid Bornholmer strasse, på den plats där gränsen först öppnades för exakt 25 år sedan. I tv har vi kväll efter kväll kunnat se bilder från den 9:e november 1989 då östberlinare gick över gränsen och för första gången på fyrtio år kunde röra sig fritt mellan de båda länderna. Deras ansikten utstrålar i första hand enorm lycka, men även förväntan. För vissa av dem blev det nya enade landet precis det de drömt om, för andra blev det inte det.

Jag tänker på mitt år som debutant. Har det blivit så som jag förväntat? Mitt ansikte måste ha utstrålat lika delar lycka och förväntan när jag fick det efterlängtade samtalet från förlaget. Helt oförberedd var jag inte. Det kom inte som en blixt från klar himmel då de slutligen ringde. Jag skickade in mitt manus i början av januari 2013. Jag hörde av förlaget ungefär en månad senare via mail. De hade börjat läsa mitt manus, de gillade det så långt och hoppades att det skulle hålla hela vägen. Så stod det. Jag kände obeskrivlig lycka och magont på samma gång. Förväntningarna hade väckts. Men ju mer jag tänkte på mitt manus, desto mindre övertygad var jag om att det skulle hålla hela vägen. Det gick några veckor. Ett nytt mail. De skrattade och tyckte om, men det var många som skulle läsa. De var helt klart intresserade. Förväntningar och oro. För inget, absolut inget är klart förrän man får samtalet. Och det fick jag.

Vi vill gärna ge ut din bok.

Vad säger man? Hur ger man uttryck för total lycka. Jag är dålig på det. Oj, vad roligt! kan jag ha sagt. Så sa jag troligen. Och återigen samma blandning av förväntan och oro. Oro för förväntningarna kanske.

Mitt debutantår har innehållit allt jag kunnat önska mig. Det har varit ren lycka. Det är fantastiskt och det givit mig så mycket. Det här till exempel, att kunna skriva här varje vecka.

Så står jag nu här vid riksdagshuset i Berlin och klockan är 19.20 prick. Den första ballongen stiger mot luften borta vid Brandenburger Tor, så nästa och nästa. Det tar lite längre tid än man har tänkt. Någon ballong släpper inte taget, en annan är tom på luft och en tredje lyser inte. Det blir kanske inte den där perfekt synkroniserade linjen genom hela staden som man föreställt sig, det hakar upp sig här och var och på sina ställen vägrar hela tjugo, trettio ballonger att släppa taget. Jublet avtar lite. Men det är vackert ändå. Så var det väl även när muren föll, tänker jag. Det gick lite bit för bit och på sina ställen tog det längre tid. Jag och min man avslutar kvällen på en trevlig restaurang vid Kollowizplatz. Den unge servitören undrar vad vi arbetar med.

Min fru är författare svarar min man.

reichsr

 

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Förväntningar

  1. kuggekugge skriver:

    Åh vilket fint inlägg! Blev extra nostalgisk nu pga Berlin, jag bodde där i nästan två år, flyttade hem till Finland i början av september. Tack för övrigt för fina inlägg hela året!

    • asptjarn skriver:

      Tack! 🙂 Så fint att bo i Berlin. Det är en dröm jag har, som endast besökt staden som glad turist. Lite dubbelt också att på allvar tänka sig en vardag i Berlin. Men himla fint är det.

  2. Ethel skriver:

    Vilken härlig kommentar från din man!

    Die Lichtgrenze verkar ha fungerat som livet självt. Ibland är vi tomma, ibland lyser vi inte, men vi vill ogärna ge upp och släppa taget om livet :-).

Kommentera

