Min redigering

porträtt oskar1Jag är inte riktigt där ännu. I slutet av mitt nya manuskript. Men snart så sätter jag punkt för denna gång och prövar min lycka i den benhårda förläggarbranschen igen. Eller punkt och punkt, jag sätter punkt för mitt råmanus, en betydligt mer korrekt beskrivning av det hela. För även om ett råmanus innebär timtals av arbete och slit så återstår det många timmar till. Jag pratar om redigeringen.

Ett redigeringsarbete kan pågå hur länge som helst. Det går i princip att aldrig vara klar med en text. En text är levande på sätt och vis. Ständigt mottaglig för förändringar, som inte automatiskt innebär förbättringar. Det gäller att veta när det räcker, när manuset är så bra som det över huvud taget kan vara vid en given tidpunkt, det vill säga just den tidpunkt då du känner att manuset är redo att läsas av hårdhudade lektörer. Då måste man våga släppa taget och låta manuset se världen.

Så jag tänker att det gäller att ha en plan för redigeringsarbetet. Annars sitter jag väl med mitt manus om ett år och funderar på kommatecken och persongestaltning för sjunde gången gillt. Därför kommer jag de följande veckorna redogöra för hur jag tänker lägga upp mitt arbete.

Till att börja med så tänker jag mig arbetet som tredelat:

  1. Den första delen av arbetet kommer att stå för cirka 20 procent av det totala arbetet. Denna del förklarar jag utförligare längre ner i detta inlägg.
  2. Den största delen av arbetet kommer att stå för cirka 70 procent av det totala arbetet. Denna del förklarar jag utförligare nästa vecka.
  3. Den sista delen kommer att stå för cirka 10 procent av det totala arbetet. Det blir ett senare inlägg.

Se graf för en mer detaljerad version av denna oerhört komplicerade ekvation.

Graf

DEL ETT

I det här stadiet så har jag precis avslutat en ganska intensiv skrivperiod och jag tänker inte gå in i detalj på texten utan istället försöka få en viss distans till den. Jag känner att det ibland kan vara bra att ta ett steg tillbaka och försöka se på texten objektivt.

Det första jag ska göra är att kolla på de första kapitlen och det sista. Håller dessa viktiga kapitel måttet? Om inte, så skriver jag om direkt.

Sedan hade jag tänkt att jag skulle läsa hela texten i ett hyfsat tempo, rakt upp och ner. Det enda jag ska tillåta mig är att rätta uppenbara korrekturfel, alltså stavfel, tecken som är på fel ställe, etcetera. När jag hittar ett ställe som jag behöver skriva om (jag säger När, inte Om), så kommer jag markera detta parti och i ett senare skede återkomma till det. På så vis kommer jag få en bra bild av vad som funkar och vad som behöver bearbetas, ett arbete jag sedan kan sätta tänderna i.

Ja, mer komplicerad än så är inte den första delen av mitt tänkta redigeringsarbete, men nästa vecka är det dags för del två, vilket innebär att detaljarbetet inleds. Det där pillandet som jag faktiskt längtar till.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min redigering

  1. Ping: Min redigering, del tre | Debutantbloggen

  2. Ping: Min redigering, del två | Debutantbloggen

  3. Ethel skriver:

    Jag kom underfund med det jag också, under mitt första manusarbete, att redigeringen var väldigt kul. Till en viss gräns.

    Söt graf, förresten!

  4. Johannes Pinter skriver:

    Tack för den fina och förtydligande grafen! Jag fattade först inte de tre punkterna, men med grafen blev allt glasklart. You did it again! I övrigt låter det som ett himla bra upplägg du tänkt ut!

Kommentera

