Lördagsenkät: Lyckad filmatisering av bok.

 porträtt hanna2Hanna Höglund:

Häxan och Lejonet. Det är en mycket textnära filmatisering som ändå tar sig ett par små friheter som går helt hand i hand med boken. De har fångat Narnias stämning, de levererar sagomiljön och sagokaraktärerna, vid sidan om syskonbråken och syskonkärleken. 40talets London, klädskåpet och professorn gör sitt till och musiken. MUSIKEN. Anledningen till att episk fantasy fungerar så väl på duk är antagligen hornens och trummornas förtjänst.

porträtt johannes2 Johannes Pinter:

Är mycket förtjust i ”Gökboet”, både boken av Ken Kesey och filmatiseringen av Milos Forman. Det är inte ofta som filmatiseringar adderar saker till en boks story och gör den starkare, men så är fallet här. Filmen ”Gökboet” är ett briljant stycke filmkonst, där varje scen, varje karaktär, varje storyvändning, in i minsta detalj sitter som en smäck. Den är fruktansvärt rolig och djupt tragisk. Skådespelarna med Jack Nicholson och Lois Fletcher i spetsen (och bl.a gör Danny DeVito, Brad Dourif och Christopher Lloyd tidiga roller här) är fantastiska. Och slutscenen med indianen Chief som förverkligar den lobotomerade Jack Nicholsons dröm är en av de mest gripande som någonsin, NÅGONSIN, gjorts på film! Inte konstigt att den fick alla Oscars som gick att få på den tiden.   gokboet_75

 

 

 

 

 

 

 

 porträtt anna1Anna Lönnqvist:

Sagan om ringen-filmerna tycker jag har lyckats bra med att förmedla den värld och historia jag föreställde mig när jag läste böckerna.

 

 

 porträtt oskar1Oskar Edvinsson:

Jag måste vara ofyndig och säga Sagan om ringen. Det var en upplevelse i sig att ta sig an böckerna och när filmerna stod sig så väl som de gjorde så var det en lättnad. För mig blir filmerna lite av en godispåse. Det är aldrig några tråkiga partier och höjdpunkterna är magnifika. Visst saknade jag några delar i filmerna, som finns i böckerna, men en bok är en bok och en film är en film.

  porträtt åsa1Åsa Asptjärn:

Först tänkte jag säga Tillbaka till framtiden, men sedan kom jag på att jag önskade mig boken som var skriven efter filmen i julklapp och den var riktigt usel (boken alltså, inte julklappen som sådan). Nä, det får bli Harry Potter. Tyckte genomgående att filmerna höll oerhört hög klass i förhållande till böckerna. Ibland var de rentav befriade från vissa longörer som fanns i böckerna. Bara på ett ställe utropade jag What?! och det var när familjen Weaslys hus brann upp för det fanns icke med i boken (rätta mig om jag har fel).

 

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

