Slösurfande och skrivande

porträtt åsa1Jag tänker på det här med skrivande och internet, cyberspace eller worldwideweb. Typ att man surfar ibland när man istället borde skriva. För att man måste veta exakt hur ett mjölkpaket från 1978 ser ut. För att man måste kolla tre tidningar och en blogg samt instagram innan man på allvar kan sätta igång med skrivandet. För att man har tråkigt.

Detta slog mig när jag var på utvecklingssamtal i skolan med en till mig närstående person. Läraren påstod att denne person hade kommits på med att surfa på nätet under lektionstid.

Jag anlägger bekymrad min och skakar på huvudet: Nämen?

Person nickar tyst.

Lärare: Det handlar om disciplin.

Jag nickar instämmande.

Person: Mmm.

Lärare: Så vems ansvar är det att det inte händer igen?

Person tvekande: Lärarens? Som kanske kan trycka bort mitt wifi när jag kommer in i klassrummet.

Jag: Näe…

Lärare: Det är ditt ansvar.

Person nickar: Aahh.

Jag tänker att ja, just det, det handlar om disciplin. Och om alla möten och föreläsningar jag tillbringat med att smygsurfa på min mobil. Inte så att det syns förstås, men lite diskret. Ibland.

Det finns författare, och då talar jag inte om mig själv, utan miljonsäljande internationellt kända författare som är professorer på universitet i kreativt skrivande som har varit tvungna att superlimma fast en kabel i sitt internetuttag och sedan klippa av den för att förhindra slösurfande.

Det är ett gissel. Och det handlar om disciplin. Och det är ganska svårt.

När jag tänker på min ultimata skrivarlya så tänker jag på ett betongrum med havsutsikt och utan internetuppkoppling. Alternativt mitt gamla rum i barndomshemmet som befinner sig i någon typ av radioskugga plus att man får lagad mat på bestämda tider och däremellan kaffe.

Så tänker jag på personen som jag var på utvecklingssamtal med och på att hen naturligtvis inte borde surfa på lektionstid. Och att läraren kanske kunde dra ut sladden till skolans wifi ibland. För allas skull.

Hur har ni det med slösurfandet?

 

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Slösurfande och skrivande

  1. Ping: Den snabba och lättillgängliga researchen | Debutantbloggen

  2. Manuskt skriver:

    Jag har det tyvärr alldeles för bra med slösurfandet. En lång och stabil relation som inte ser ut att spricka inom någon nära framtid…

  3. Pia Widlund skriver:

    Visst blir det en del surfande och vist är det vårt med disciplinen… Men man får sätta upp någon typ av tidsgräns, typ 15 min surf, resten skrivande. Sen får man straffa sig själv om man inte lyckas med armhävningar eller kaffe utan socker…haha

  4. Ethel skriver:

    Oj! Känner igen mig, alltför väl. Mina kinder blir skära :-). Skönt att få bekräftat att det finns fler som (ibland) har dålig disciplin. Helst ska jag ha ett bestämt sista datum och klockslag, när jag måste vara färdig med t.ex. en textmassa. Annars är det väldigt svårt att sätta igång. Trots att jag tycker det är så jäkla kul att skriva. Konstigt.

    • asptjarn skriver:

      Ja, precis. Man längtar ju efter att skriva och ändå… Är själv en deadlinejunkie och det värsta är när man har en deadline mycket tätt inpå och ändå kommer på sig själv med att slösurfa emellanåt. Vad krävs liksom?

  5. Kära Syster skriver:

    Skyldig! Ack så skyldig! Det värsta är det där som du är inne på i början: ”ska bara kolla [insert: random grej som behövs för research]” och man känner sig så himla duktig som utnyttjar interners goda krafter. Men så inser man att webläsaren liksom är igång…

    /Anna

    • asptjarn skriver:

      Exakt! Fram till en viss punkt ”jobbar” man fortfarande fast man surfar, men när man scrollar nerför Daily Mails förstasida och läser om Kim Kardashians rumpchock så måste man ändå erkänna att man har slutat ”jobba”.

  6. Johannes Pinter skriver:

    Japp, slösurfandet är ett jäkla gissel! Kommer på mig själv hela tiden att vilja gå in och kolla tex FB. Men under denna Nano-månad har jag fått upp ett bättre mentalt försvar mot att gå in och bara kolla FB en sekund – gör jag det minskar chansen att hinna få till mitt wordcount.

    • asptjarn skriver:

      Smart Johannes! Ändå fint att vi luftar våra smutsiga internetbyk så här tillsammans. Känns bättre då..

Kommentera

