Min redigering, del två

porträtt oskar1I förra veckan så presenterade jag del ett av min redigeringsplan. Denna vecka är det dags för den lite matigare del två. I denna fas kommer jag börja pilla i detaljer, men även se över vissa grundläggande aspekter av mitt skrivande, som kan vara nog så tidskrävande.

DEL TVÅ

Förhoppningsvis har jag redan i genomläsningen, i redigeringsfas nummer ett, reflekterat över gestaltning kontra beskrivning och markerat problemområden för en senare djupdykning. Nu är det dags att ta tag i detta och eventuellt lokalisera fler ställen där jag kan liva upp texten. Jag tänker inte fördjupa mig i ämnet, utan hänvisar istället till ett tidigare inlägg här. Detta kan vara ett av de viktigaste momenten i redigeringen, så det gäller att vara skärpt. Jag tänker dock inte läsa igenom texten en gång till, med enbart koncentration på gestaltning kontra beskrivning, utan tittar bara på det som jag tidigare markerat.

När de redan markerade områdena är justerade och genomtänkta så tänkte jag fortsätta med gestaltning kontra beskrivning. Nu använder jag mig av den fina sökfunktionen som säkert många av er är väl förmögna med. I det här fallet kan det vara bra att söka efter beskrivande ord, det vill säga adjektiv, men det kan även vara bra att söka efter adverb, som ibland förstärker ett adjektiv. Problemet med adjektiv är att det finns väldigt många. Eller det är såklart inte ett problem för ett språk i sin helhet, men för en som sitter i min stol så blir det lite jobbigt att gå igenom det svenska språkets alla adjektiv. Därför gäller det att lokalisera just mina favoritadjektiv och arbeta med dessa. Adverb är däremot något lättare. Det finns ett par adverb som överanvänds av många och som kan vara värda att gå igenom och fundera lite mer på. Hanna skrev ett inlägg om detta som ni bör kolla närmare på om ni är intresserade av adverbsjukan. Här kommer hennes lista på adverb som är viktiga att kolla in:

någorlunda annorlunda förmodligen lyckligen visserligen möjligen lämpligen slutligen troligen verkligen onekligen uttryckligen obönhörligen oundvikligen uppenbarligen nämligen alltid aldrig genast nu ganska mycket väldigt ordentligt så innerligt rysligt förskräckligt försiktigt nyfiket också kanske naturligtvis ju tyvärr lagom riktigt nog just precis plötsligt

Nog om gestaltning. Nu tar vi tempus. Jag har en förkärlek, eller snarare svaghet, att blanda in order ”hade” vid alldeles fel tillfällen. Detta kommer jag att titta igenom. Tempus är annars ett problemområde för mig, något jag måste jobba vidare på. Det är viktigt att jag hittar partier där mitt tempus havererar och då försöker fundera ut vad det är jag gjort fel, vad det är som inte fungerar.

Jag kommer även titta på mina kapitel. Hur är de konstruerade? Bryter jag vid fel tillfällen? Ska kapitlen få namn? Eller ska de inte ens få nummer?
Jag kommer att titta på texten och försöka avgöra när det egentligen krävs en brytning. Två saker kommer jag tänka på:
1. Bryt när handlingen kräver det. Det vill säga när handlingen sticker iväg åt ett annat håll, när jag hoppar i tiden, ändrar perspektiv, ändrar karaktärsperspektiv, etcetera.
2. Bryt när det finns en snygg cliffhanger. Det är aldrig onödigt att skapa extra spänning.

Precis som adverbsökningen ovan så kommer jag även söka efter ord som jag vet att jag tenderar att överanvända. Ord som: honom, henne, man, skulle, däremot, alltså, och, men, som, att, med, det etcetera. När det gäller det så kan det också vara en poäng att titta på ovan länk till Hannas tidigare inlägg om adverbsjukan, som även behandlar formellt subjekt.

Jag kommer också att kolla alla mina frågetecken och försöka jobba bort retoriska frågor. Min erfarenhet, som i och för sig inte är så stor, säger ändå att retoriska frågor ofta används för att gestaltningen inte är tillräckligt bra. Man ska inte behöva förstärka något genom en retorisk fråga, eller rättare sagt: Om man använder en retorisk fråga så finns det risk att man inte varit tillräckligt tydlig tidigare.

Jag måste åter igen lyfta fram ett inlägg av Hanna, som handlar om hur man kan skruva sitt manus ett varv till. Tipsen och råden är grymma och kommer ligga i bakhuvudet, men även sättas under lupp under min redigering. Jag kommer inte att gå in i detalj på detta, utan hänvisar till hennes inlägg.

Särskrivningar är ett gissel. Jag väljer att inte rada upp för många, men jag kommer att kolla upp:

imorgonkväll eller imorgon kväll?
skitsamma eller skit samma?
så klart eller såklart?
i så fall eller isåfall? Eller snarare i sådana fall…
efterhand eller efter hand?
såhär eller så här?
där inne eller därinne?

Jag har koll på de flesta redan, alltså hur jag ska göra, men så var kanske inte läget för ett halvår sedan. Så lite särskrivningar som möjligt är en ganska bra regel, kan jag tycka.

Sedan finns det en mängd ord som blir fel i ordbehandlaren, men ändå rätt. Ja, ni vet vad jag menar när ni ser nedan tvillingord:

vaknade och vakande
förställde och föreställde
släkte och släckte
samtidig och samtidigt
bror blir bor
orolig och oroligt
tycker och tycket
bra och bar
kris och Kristy (ett namn på en av mina karaktärer)
vara och var

Som jag nämnde i inledningen av detta inlägg så kommer jag att gå in i detalj på texten i denna fas av redigeringen. Jag antar att det märks och ber om ursäkt om det är det tråkigaste inlägget i världshistorien. I och för sig så vet jag att Debutantbloggens läsare är intresserade av sådant här, så kanske har jag skrivit världshistoriens bästa inlägg, eller i varje fall något mitt emellan. Jag väljer i vilket fall att avbryta här, även om det är en mängd fler saker som jag kommer att titta över. Det är detaljerna som gör det. Delvis i varje fall.

Nästa vecka tar jag en paus i redigeringsbloggandet och kommer istället att redogöra för min debut på Växjö Bokmässa, där jag för första gången ska tala inför folk om mitt författarskap. Missa inte detta, jag anar hög pinsamhetsfaktor.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min redigering, del två

  1. Ping: Det här med småord | Bokglam

  2. Ping: Min redigering, del tre | Debutantbloggen

  3. Ebba Range skriver:

    Ett av de bästa inläggen – säger jag 🙂

  4. annahelgesson skriver:

    Oj, det svindlar! Så mycket som kan gå fel och säkert gör det. Konstigt att något ens blir rätt! Men om inte hjärtat finns i historien spelar det ingen roll hur mycket en petar…
    Lycka till med ditt petimetrande! 😉
    Och tack för ännu ett bra inlägg. Kommer sakna dem!

Kommentera

