Lördagsenkät: Ansikten på bokomslag?

porträtt johannes2Johannes Pinter:

Jag är splittrad till ansikten på bokomslag. Jag förstår grejen med att få ”ögonkontakt” med en potentiell köpare. Men är det inte helt rätt ansikte med helt rätt känsla, så förstör det hela paketet. Ett ansikte säger sällan så mycket om storyn, och det tycker jag är synd. Jag gillar att man redan genom omslaget dras in i det universum som är boken. Så om jag måste säga ja eller nej till ansikte på omslag, så säger jag nej.

porträtt anna1 Anna Lönnqvist:

Varken för eller emot. Huvudsaken att det passar bokens innehåll och titel. Mitt ansikte är med i bakgrunden på ”Tills kärleken skiljer oss”.

 

 

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Jag har ett ansikte på mitt omslag. Jag vill bara ha det sagt. Men jag tycker nog att det kan funka, men det kan bli ett problem att ge läsaren ett ansikte till huvudpersonen innan läsaren har tagit sig an texten. Det är lite som gestaltning kontra beskrivning. Med ett ansikte på omslaget riskerar man att skapa bilder för läsaren som de var ämnade att skapa själva. Behållningen av boken kan i värsta fall få sig en törn. På Klubb Hjärta är ögat på ansiktet i fokus, det tycker jag mycket om – ögat som är själens ingång, om jag får bli lite pretentiös.

porträtt hanna2Hanna Höglund:

Beror på målgrupp, skulle jag säga. På en barnbok förväntar jag mig att få se bilder av viktiga element i berättelsen, även ansikten. På romaner för vuxna tycker jag det är mindre lämpligt. Är det en bok som riktar sig till mig, och inte barn, ser jag helst inte ansikten och framför allt inte fotografier som blivit så vanligt. Delar av ett ansikte är absolut okej och kan vara lockande. Men jag gillar grafiska omslag bättre, eller talangfulla illustratörer som fångat bokens stämning i bildform – ansikte eller ej.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn:

Det förekommer ett ansikte på min bok, fast det är på insidesfliken. I mitt fall har det gått i perioder. När jag var i början av min läskarriär, då när jag hade tagit steget från bilderbok till kapitelbok så krävde jag närmast ett ansikte. Under en senare del av mitt liv som läsande fann jag det högst störande att bli påkletad ett ansikte, vilket som helst, som störde min egen inbillningsförmåga. Nu är jag tråkigt neutral och tycker inte att det gör varken till eller från.

 

 

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördagsenkät: Ansikten på bokomslag?

  1. asptjarn skriver:

    Klokt Annika. Precis så är det!

  2. Jag föredrar stämningskapande omslag, utan ansikten. Men det finns alltid undantag till varje regel. 🙂

Kommentera

