Gästbloggare: Camilla Jönsson – Debutantbloggare 2013

Foto: Malin Enting

Foto: Malin Enting

”Är det du som är författaren?” undrar en tolvårig tjej som upptäckt mig där jag står och ser förvirrad ut i korridoren. Och jag behöver inte ens se mig omkring för att veta att det nog inte finns så många andra där som passar in på den beskrivningen, så jag medger att ja, det är jag som är författaren.
”Kul. Då ses vi senare”, säger tjejen och ler innan hon skyndar vidare.

Jag befinner mig på en skola i Halmstad där jag blivit anlitad för att hålla ett flertal workshops i konsten att skriva noveller. Över huvud taget är det mycket sånt den här hösten. Jag åker runt och lär människor att skriva. Mest ungdomar förstås, men också en hel del vuxna. Från att ha varit något jag sysslat med några kvällar i veckan har det blivit min huvudsakliga sysselsättning. Och allt är bokens fel. När du har givit ut en bok blir du på något märkligt sätt synligare i kultursvängen. Sen hjälper det förstås att känna många bibliotekarier också. Men jag märker att de tycker att det är roligt att kunna säga att de faktiskt har en riktig författare som kommer dit varje vecka och håller skrivarverkstad.

Mellan skrivarworkshopsen och cirklarna har jag ägnat mig åt att redigera och nu korrekturläsa min kommande roman Ekon. Den har fått ett omslag och utgivningen är planerad till mars nästa år. Vad bok nummer tre kommer att bli för något har jag dock inte hunnit tänka på än. Eventuellt en hästbok, eller en spökhistoria. Jag velar lite fram och tillbaka.

9789132163999_ekon_cmyk

Kommer i mars 2015

En annan kul grej som hänt i höst är att Det går bara inte har blivit översatt till danska. Då fick boken inte bara ett nytt omslag, utan dessutom en ny titel. En to kaos heter den. Att läsa sig själv på ett annat språk, även ett som ligger hyfsat nära svenskan, är märkligt. Det är mina ord men ändå inte. Ska jag vara ärlig så har jag knappt vågar kolla i den danska versionen. Hur som helst önskar jag Emelie lycka till i Danmark.

en_to_kaos-camilla_jonsson-28111271-1737067498-frntl

Emelie gick och blev dansk.

Snart är det dags för den första Halländska bokmässan här i Halmstad (den 29/11 för att vara exakt). Där ska jag vara med, både med eget bokbord och med scenframträdanden. Bland annat ska jag vara med i en paneldebatt ihop med Författarförbundets ordförande Gunnar Ardelius. Bara det. Jag har också varit med på ett hörn i planeringen av det hela, så det ska bli riktigt spännande att se hur det går.

Det går bara inte var min första bok och den har öppnat så många dörrar för mig på fler sätt än jag trodde var möjligt. Kanske går det faktiskt att vara författare på riktigt, om en är lite flexibel och våghalsig. Till våren ska jag försöka ta det lite lugnare med vuxencirklarna och satsa mer på att jobba med barn och unga jag hoppas att Ekon kommer att ge mig ännu en skjuts framåt i författarkarriären.

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Det här inlägget postades i Camilla Jönsson, Det går bara inte, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästbloggare: Camilla Jönsson – Debutantbloggare 2013

  1. Camilla Jönsson skriver:

    Inbjudningarna till mässan gick ut redan innan sommaren till medlemmar i Författarcentrum Väst och Hallands författarsällskap, och det har varit ett enormt intresse. Nästa år går mässan av stapeln i Varberg, så då får du se till att vara med. Boka in den 28/11 2015 redan nu 🙂

  2. Hanna Höglund skriver:

    Härligt att se dig här igen och grattis till nya boken! Men vad är det här du säger med en halländsk bokmässa? Hur har jag kunnat missa detta? Jag bor i Halland! Spännande. Lycka till med allting!

Kommentera

