Min redigering, del tre

porträtt oskar1Jaha, nu har vi kommit till del tre i mitt kommande redigeringsarbete. I del ett beskrev jag ett distanstagande ifrån texten, där en koncentrerad genomläsning låg som grund. Ska sanningen fram så har det tillkommit vissa saker just till del ett av redigeringsarbetet, som en genomgång av dialog och en ändring av en karaktärs namn till exempel, men överlag så stämmer den graf som ni kan titta på just under mitt första inlägg angående min redigering.

I del två av mitt redigeringsarbete gick jag in på detaljerna. De tidskrävande, mångfacetterade och älskade detaljerna. Jag ska jaga adverb och adjektiv, tempus, ord som jag överanvänder, kapitelkonstruktion, dramaturgisk kurva, med mera med mera med mera med mera med mera. Läs om detta här.

Nu kommer jag alltså till del tre. En lite pinsamt kort del, knappt värt ett inlägg, om jag inte nu kommer på något annat att säga. Ibland är det ju så.

I del två så har jag pillat och pulat med texten så att det räcker. Jag ska vara riktigt trött på att pilla och pula med texten, helt enkelt. Jag ska känna att det räcker. Att texten är bra, för att inte säga excellent. Att den håller för att ges ut. Men vänta nu, det är ändå något som saknas. I del ett läste jag igenom texten och hittade förmodligen en mängd problemområden som noterades och korrigerades senare. Efterhand som del två pågick upptäcktes fler problem och felaktigheter, som också de redigerades. Vid det här laget är texten inte densamma som den var vid den första genomläsningen. Jag behöver alltså läsa igenom texten en gång till.

Den sista genomläsningen måste vara så objektiv som möjligt. Jag ska försöka låtsas att jag är någon annan än den jag är och ta mig an texten som en glad läsare med en ny bok framför sig. Är boken spännande? Blir jag berörd? Är den bra? Ja, så enkelt är det ju. ÄR den bra? Tycker jag om att läsa boken när jag sitter i soffan och tar det lugnt efter jobbet, eller som kvällslektyr när jag ska sova? Eller tycker jag bara om boken för att jag känner igen stilen, nästan som om jag hade skrivit den själv…

Det är såklart svårt att förhålla sig objektiv till något som jag lagt ner så mycket tid på. Omöjligt skulle en del hävda och det kan nog stämma. Men det är ett måste att försöka distansera sig ifrån texten för att hitta de sista problemen och sedan verkligen döda mina älsklingar. Det gäller också att inte vara lat, det är lätt att tankar som ”aah, det duger” dyker upp när man är så nära slutpunkt. Då gäller det att örfila upp sig själv och ta sig i kragen, gotta ner sig i texten igen och göra den lite, lite bättre. Det kan vara den sista förändringen som gör skillnaden.

Kanske kan ni få hjälp av den här lilla redigeringsgenomgången? Jag hoppas det. Det finns lika många sätt att bearbeta en text som det finns folk som skriver, men jag hoppas att jag kunnat bidra med lite idéer.

Nej, nu ska jag fortsätta skriva på mitt nästa manus så att jag kan komma till redigeringsarbetet så småningom. Jag kan inte vänta.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min redigering, del tre

  1. Ann-Charlotte skriver:

    Det här läget är svårt. Här kan jag börja tvivla på både berättelsen och texten. Dessutom börjar inskickarstressen nafsa mig i hasorna …

    • oskaredvinsson skriver:

      Ja, inskickarstressen är inget vidare, jag håller med. Det gäller att vara kall och dra ut på det i några veckor till för att hitta det där extra att fixa till. Och tvivlen, de finns där hela tiden, men samtidigt kan det vara bra att tvivla – då är man kritisk emot sig själv och ifrågasätter texten. Det gäller bara att tvivlet inte går för långt, utan att man har bra dagar också så att man får en bra balans.

Kommentera

