Bok två: I levande mörker

porträtt hanna2Utan tillstymmelse till tvivel, är det bästa med att vara indieförfattare att få vara med och skapa omslagen. Nej, jag är inte designer och jag lyssnar på dem som kan bättre, men ändå. Att få vara med och bestämma. Att säga nej, så ska det inte se ut och ja, det där stämmer med boken. Vad slår det? Mina skapelser skrider fram ur skuggorna i mitt huvuds vrår och blir synbara för det fysiska ögat.

Redan dagen efter boksläppet för första boken Ljus som varit dolt, kom de första skisserna till andra bokens omslag. Sen dess har vi hållit på, jag och Sean McMullin som jag har turen att ha som illustratör och vän. Först enkla skisser, sen teckningar, och till sist de målade bilderna.

Förra veckan gick mejlen varm fram och tillbaka med listor på detaljer som jag ville ändra och när jag bad om ursäkt för att jag var så besvärlig skrev Sean: ”You apologised for having so many comments, but it is *wonderful* working with someone who knows what she wants to see. I have done pictures for clients who are just happy I can paint something vaguely realistic, and it is not nearly as much fun.” Det var på samma dag som han kallade mig ”art director”. En bra dag.

Ett av hindren var anatomin och storleken på klacklacken (djuret). Ett annat ljuset på baksidan. Men vilken magi Sean skapat! Upprymdheten i Liannes ansikte. De tunga regnmolnen. Fjällen glittrar över framsidan och baksidan är så vacker att jag sa till lillasystern att vi kanske måste byta plats på fram- och baksida varpå hon gjorde tonårsminen (luta huvudet ner och flytta ögonen upp) och sa: Men serien heter faktiskt Berättelsen om LIANNE. Jaja, sa jag då, men Lianne är inte den enda huvudkaraktären.

Och nu kan hela världen se det. Jag behöver inte låtsas som ingenting, för ni som läst första boken vet att det finns en huvudkaraktär som heter Iam och nu får jag äntligen presentera honom. Iförd Castellauniform och allt.

Så utan fler kommentarer bjuder jag idag på en mosaik av bilder som tillsammans gestaltar glimtar av resan som omslaget gjort. Det som återstår att fixa är nytt författarporträtt till ena fliken (på mig i svart klänning) och nya blurbar till andra fliken (läsarkommentarer och recensioner från ettan) och därför har jag här valt att visa upp omslaget utan flikar.

Skärmklipp 2014-12-03 23.50.12 Skärmklipp 2014-12-03 23.46.01

DGC_Darkness_comps_B

Tidiga skisser på anatomi, vinkel och avstånd.

iam_face_400w

Första skissen på Iam.

IMG_1707

Jag och Anneli, den syster som jag hittade på sagan åt, när vi fattar svåra beslut om färger och näsor.

Skärmklipp 2014-12-03 15.33.39 Skärmklipp 2014-12-03 15.35.08 Skärmklipp 2014-12-03 15.36.19 Skärmklipp 2014-12-03 15.41.37

Skärmklipp 2014-12-03 15.36.48

Skärmklipp 2014-12-03 15.41.53

Baksidestext: Snart fyller Lianne femton. Hon blir myndig. Kompisarna ska vidare till Castella. Mamma tycker Lianne ska läsa på konstakademien medan onkel Eli har helt andra förväntningar. Men vad hon vill hon själv?

På andra sidan Den Goda Cirkeln läser Iam två utbildningar samtidigt. Föreläsningar, operationer, Telumkastning och hårdträning avlöser varann, utan varken vila eller sömn. Iam kan inte minnas när han var ledig sist och i smyg längtar han tillbaka till Adveliska där livet var enklare.

Ett och ett halvt år har gått sen vi lämnade Lianne i Ljus som varit dolt. Hemligheten som då avslöjades har ställt Liannes liv på ända och fyllt hennes huvud med nya frågor. Hur ska hon någonsin försonas med sanningen?

Men världen ställs snart inför nya utmaningar och ett ödesdigert misstag kommer att påverka både Liannes och Iams liv på ett sätt som ingen av dem kunnat gissa.

I levande mörker är andra delen i serien Berättelsen om Lianne.

Det här inlägget postades i Hanna Höglund, I levande mörker, Omslag. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Bok två: I levande mörker

  1. Ethel skriver:

    Gillar Iams androgyna drag och fysionomi.

  2. Charlotte C skriver:

    Vilket fint omslag! Började precis läsa den första delen (köpte den av dig på Bokmässan) och gillar verkligen världen som du bygger upp! Ser fram emot att följa Lianne i dina böcker!

    • Hanna Höglund skriver:

      Men vad roligt att höra, tack snälla! Bor du i krokarna är du hemskt välkommen på boksläpp den 11 april. Man får ju göra vad man kan för att hålla kontakt med alla när Debutantbloggåret går mot sitt slut. Hoppas du får mysiga lästimmar i vintermörkret!

  3. VAD BRA DET BLEV! Håller med ovanstående talare, samt tillägger att ja, precis så där ser klacklackarna ut (böjde jag rätt nu?). Hela den magiska känslan i färgerna, ljussättningen… mmm. Och texten! Vill läsa. Nu.

    /Elin

    • Hanna Höglund skriver:

      Tack, snälla! Ska naturligtvis vidarebefordra allt beröm till Sean, men tack. Vad glad jag blir. Och baksidestexten ja, den hade jag oroat mig över – framförallt hur man bygger vidare på ettan utan att rakt ut säga hur den slutar. Men det funkar. 11 april sätter jag den i dina händer!

  4. Kära Syster skriver:

    Alltså spänningen när jag scrollade ner i inlägget! Jag drog på riktigt efter andan när jag såg omslaget. Det är fantastiskt, magiskt och överträffar allt jag smyghört. Iam ser e x a k t ut som jag känner honom. Lianne har åldrats e x a k t så mycket som jag tänker mig. Färgerna bombar. Baksidestexten är perfekt.

    Jag bugar och bockar åt ad:n. Bra jobbat!

    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Du drog på riktigt efter andan! Fantastiskt. Tusen tack! Man gör kanske sig själv en otjänst när man står på bokmässan och lovar att omslaget ska bli episkt, men jag står nog fast vid att det är det. Och att du tycker Iam ser ut som Iam är ju bara sagolikt. Det gör jag med, och har gjort sen den där teckningen först dök upp, men att ni som läst håller med är ju bara ännu bättre!

Kommentera

