Att sälja in sin bok med text

porträtt johannes2 Idag kommer Svensk bokhandels vårnummer ut. I det får alla de författare som debuterar under våren 2015 presentera sig (vårsäsongen börjar enl SVBs tideräkning i december). Bland annat jag.

I linje med det, och nu när jag bara är dagar från att min debutroman ”Vackra kyrkor jag besökt” kommer från tryckeriet, så tänkte jag här publicera några olika texter som jag skrivit under färdens gång med boken, från början fram till nu.
Du vet, såna där superviktiga texter. Såna som man aldrig blir riktigt nöjd med, eftersom man känner att hur mycket man än sliter med dem så kan de bli lite bättre.

Det kanske är dumt att visa upp dem: de allra flesta som läser dem nu kommer garanterat se saker som hade kunnat göras bättre (jag ser ju saker som hade kunnat göras bättre nu efteråt). Men hey, att skriva på debutantbloggen är att bjuda på sig själv. Så jag bara kör. Det är tre olika texter: Följebrev, debutantpresentationen till SVBs vårkatalog och bokens baksida.
Here we go.

1: FÖLJEBREVET
(längd: 1 A4)

Hej, mitt namn är Johannes Pinter. Jag sänder er härmed manuset till den övernaturligt orienterade romanen ”Vackra kyrkor jag besökt”, med undertiteln ”och de fruktansvärda väsen jag där mött”.
I ”Vackra kyrkor jag besökt” har jag velat skapa en mytologi kring en övernaturlig värld som existerar mitt i dagens Sverige, strax utanför vårt synfält, med sina epicentra runt landets alla kyrkor.

Huvudperson är Valdemar Aurelius, 58, vars kall är att bekämpa den uppsjö av mytologiska varelser och väsen som rör sig i och omkring dessa kyrkobyggnader. ”Vackra kyrkor jag besökt” är en skräckroman. Men det är inte den typ av skräck som smyger sig på dig, skickar ilningar längs din ryggrad och får dig att drömma mardrömmar. Det är skräck i mustig äventyrsförpackning som till formen – men utan att glömma sina svenska rötter! – influerats av popkulturhorror som ”Van Helsing”, ”Hellboy” och ”Hansel & Gretel: Witch hunters”, och som utspelar sig på gränsen till en värld befolkad av varelser och företeelser hämtade ur välkänd nordisk sago- och skräckmytologi.
Men det är mer: ”Vackra kyrkor jag besökt” är dessutom ett mörkt drama om en man som ska rädda världen, och parallellt kämpar mot ett dödligt hot inom honom själv – cancern. Det är även en ”road movie”, som förflyttar läsaren mellan ett antal av de vackra kyrkomiljöer vi har i Sverige, från Halland i söder och Gotland i öst till Norrbotten i norr.

Manuset har kort och gott ett antal tydliga ”krokar” att fånga in en potentiell läsekrets med: det är en väldigt ”filmisk” läsunderhållning med spänning och framåtrörelse, och modernt och lustfyllt användande av nordisk mytologi som idag blivit en populär nisch inom genrelitteraturen. Det är en gripande resa på flera plan med starka, mångfacetterade karaktärer.
Det är (om jag får säga det själv) infallsrikt, intelligent och välskrivet!

Jag är född 1965, är gift och har två tonårsbarn. Till vardags frilansar jag inom filmbranschen där jag behärskar ett antal olika yrkesroller. Som manusförfattare har jag bl.a varit delaktig i manuskripten till amerikanska ”Pathfinder” och filmatiseringen av Roslund & Hellströms ”Odjuret” för SVT (så jag är van att färdigställa texter på deadline). Jag har regisserat två långfilmer: ”Sleepwalker” 2000 och ”Skills” 2011 (den sistnämnda skrev jag även manus till). Jag klipper även film, och har jobbat med exempelvis vampyrfilmen ”Frostbiten” och norska ”Trolljägaren”.
Jag är i skrivande stund publicerad eller antagen med nio olika novelltexter: två i antologin ”Eskapix”, en i Swedish zombies antologi ”Bländverk” och en i tidskriften Bonne Nouvelle. Dessutom i inte mindre än sju olika amerikanska antologiböcker (mer om detta på min hemsida johannespinter.se/litteratur.htm). Kontaktuppgifter…

  1. DEBUTANTPRESENTATION SVENSK BOKHANDEL
    (längd: max 3000 tecken)
artikel SVB

Artikeln i Svensk Bokhandels vårnummer.

Svenska väsen och myter. Finns det något mer spännande? Jag har alltid fascinerats av det vackra, skrämmande och gåtfulla. Det där som rör sig i verklighetens utkant, som en skugga i ögonvrån. Det där som fortfarande var en realitet när livet i Sverige främst levdes på landsbygden, och formades av händer istället för av maskiner och datorer. På den tiden då man trodde att det fanns saker i skogarna som förvred huvudet på människor. Som rövade bort dem, eller rätt och slätt dödade dem om de inte hade vett att akta sig för det sällsamt vackra nere vid bäcken eller inne bland granarna… Som liten fångades jag av sagornas och myternas känslor och fantasirikedom, som äldre av deras symbolvärde och allegoriska kraft. Och de nordiska väsenas dunkla, melankoliska nyanser har alltid legat mig extra varmt om hjärtat. Senare har jag kommit att roas av filmvärldens lekfulla användande av sagostoff och mytologier, såsom ”Trolljägaren”, ”Ghostbusters” och ”Hansel and Gretel, witch hunters”.
När jag fick idén till min debutroman så såg jag en möjlighet att kombinera dessa saker.

I ”Vackra kyrkor jag besökt” har jag skapat en värld där alla upptänkliga mytologiska väsen och fasor existerar i dagens Sverige, parallellt med vår värld, i och omkring alla de kyrkor som finns runt om i landet.
Historien kretsar kring Valdemar Aurelius, som tillsammans med en liten skara medhjälpare arbetar han med att hålla dessa varelser i schack. Hans kall är att se till att varelserna inte tar sig in i vår verklighet till allmänheten som lever i lycklig ovetskap om deras existens. Redan på romanens allra första sida ställs Valdemar inför två fakta: det är nånting i görningen i världen bredvid, nånting som hotar att ödelägga vår värld. I samma ögonblick får han veta att han har cancer.
Valdemar måste nu gå i strid mot förgörande ondska på två flanker – utom och inom honom själv. Frågan är om det är en strid för mycket, och i så fall vilken strid han ska välja.

Jag har velat skriva en bok som tar avstamp i den svenska sago- och mytmyllan. Som kombinerar min fascination för skräck med lustfyllt äventyr. Stråket av mörkare mänskligt drama är delvis självupplevt: jag har sett cancern härja i min egen närhet och vet att denna osynliga, destruktiva kraft är en minst lika fruktansvärd ondska som någonsin ett troll eller en svulten odöd.
Sammanfattningsvis är ”Vackra kyrkor jag besökt” en roman så som jag själv vill ha den: en känslomässig, filmisk, dramatisk bergochdalbana som inte låter läsaren vila förrän resan är över. Glädjande nog är denna skräck-subgenre med fokus på nordisk mytologi dessutom något som blivit alltmer populär på senare år.
När jag inte författar så arbetar jag i den svenska filmbranschen som regissör (två långfilmer), manusförfattare och klippare. Jag har fått ett antal noveller publicerade i svenska och amerikanska antologier. Under 2014 har jag varit en av fem skribenter på debutantbloggen.

  1. BOKENS BAKSIDESTEXT
    (längd: lagom för en bokbaksida)
VK_baksida_FINAL

Baksidan på ”Vackra kyrkor jag besökts” omslag.

Du kommer att se dig över axeln nästa gång du stiger in i en kyrka…

”Vackra kyrkor jag besökt” utspelar sig i Sverige idag och handlar om Valdemar Aurelius, väktare och väsenjägare. De gamla nordiska sagorna och myterna är sanna, och dess varelser och väsen lever bland oss, strax utanför vårt synfält, i och omkring landets kyrkor. Det är Valdemar som håller ordning på dem.
Nu måste Valdemar möta ondskan på två flanker: han finner inte bara att det är något stort i görningen i denna övernaturliga värld parallell med vår, han får dessutom diagnosen cancer. Kommer två strider att bli en för mycket?

Johannes Pinter har med ”Vackra kyrkor jag besökt” skapat en mytologisk värld mitt i dagens Sverige som kryllar av fantastiska, välkända väsen – fast på ett sätt du inte upplevt tidigare.
Han är till vardags filmmanusförfattare och regissör med tre långfilmer och mängder av kortfilmer bakom sig. I debutromanen ”Vackra kyrkor jag besökt” har han överfört den filmiska, visuella energin till bokform.  Inspirationen kommer från böcker som ”Bland tomtar och troll” och ”Nordiska väsen”, och filmäventyrsskräck som ”Trolljägaren” och ”Van Helsing”.

KOMMENTAR TILL TEXTERNA:

Faktabiten om mig själv är mer eller mindre detaljerad beroende på dokument. Det knepigaste har varit att på ett ”säljande” sätt formulera bokens koncept, det märks genom att varje texts konceptbeskrivning ser rätt olika ut (även om jag använder ungefär samma vokabulär osv). I brevet till SVBs vårkatalog får man dessutom egentligen inte skriva något om bokens handling, vilket gjorde det extra svårt.
Det gick ju bra med följebrevet.
SVB-texten är inte så mycket orda om, den vet jag inte hur säljande den egentligen är för boken (speciellt som man inte fick skriva om handlingen).
Nu återstår det att se om baksidestexten gör jobbet… Winner-2014-Square-Button

PS: måste bara nämna att jag gick i mål i NaNoWriMo. Landande till slut på drygt 53300 ord.
Om romanen sen kommer ut är en annan femma, men det var himla kul att skriva den (och jag tror att folk som läser den också kommer ha, ehum, kul)!

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i följebrev, Johannes Pinter, Omslag, Vackra kyrkor jag besökt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Att sälja in sin bok med text

  1. Therese Nilsson skriver:

    Tack för lite inspiration och vad roligt att det går bra för dig! Har precis fått färdigt mitt första bokmanus, har en kontakt som ska hjälpa mig läsa igenom manuset inom de närmaste veckorna. Sen återstår genomläsning och omarbetning innan jag skickar in manuset till några förlag. Baksidetexten är färdig men ska slipa lite mer på följebrevet! LYCKA TILL I FORTSÄTTNINGEN!

  2. Pia Widlund skriver:

    Tyckte det var väldigt bra skrivet. Grattis till nano. Själv skrev jag 8000 ord på 24 timmar i helgen och känner mig just nu ganska ”slut i luvan”…

  3. Kära Syster skriver:

    Tack för titten in i ”bakom-texterna”, det är både tröstande och förvirrande att följebrev kan se så olika ut och ändå fungera… Tycker mig ändå kunna ana att det i slutändan handlar om att se styrkorna i just ens eget manus och utgå från dem när man formulerar dylikt.

    Grattis till Nano-vinsten, mycket bra jobbat!

    /Anna

  4. Anna Lönnqvist skriver:

    Grattis till att ha gått i mål på NaNoWriMo, verkligen bra gjort. Ser fram emot din roman, tycker att du har lyckats bra att fånga potentiella läsares intresse i alla tre texter. Och håller med, just de här texterna filar man på i all oändlighet och ändå blir man aldrig riktigt nöjd. 🙂

    • Johannes Pinter skriver:

      Tack Anna! Det är på nåt sätt skönt att man MÅSTE lämna ifrån sig texten, annars skulle man ta fram den i tid och otid och bättra på bara liiite till.

Kommentera

