Lördagsenkät: litteraturpriser

På onsdag delas Nobelpriset i litteratur ut. Nyligen delades Augustpriset ut. Läser debutantbloggarna gärna författare som har blivit tilldelade priser som dessa, och ser det som en kvalitetsstämpel att det är bra litteratur, eller har det ingen betydelse?

porträtt åsa1Åsa Asptjärn: Jag hör inte till dem som beställer hem böckerna i samma sekund som nomineringarna eller pristagarna meddelas. Men visst påverkas man. Det roligaste med både Augustpris och Nobelpris är väl att man kan få upp ögonen för nya författare och författarskap. I det enorma flöde av böcker som finns att tillgå så fungerar den här typen av priser som en påminnelse och jag skulle lura mig själv om jag sa att jag inte påverkades av dem. Då det gäller utländska böcker som jag inte har koll på så kan det vara direkt avgörande om man ser på omslaget att boken i fråga fått Man Booker Prize eller liknande.

porträtt johannes2Johannes Pinter: Nej, jag läser inte Nobelpristagare eller Augustpristagare per automatik bara för att de är pristagare. Jag läste några noveller av Munro, bara för att ville läsa en annan typ av noveller än jag är van vid. Jag kan hålla med om att det finns ett mått av kvalitetsstämpel överhuvudtaget när det kommer till prisvinnande författare eller filmare eller vad det nu kan vara. Men jag har så mycket annat att läsa som intresserar mig mer, så jag låter inte ett plötsligt uppblossande namn hamna högst i min läshög bara för sakens skull.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Jag får alltid nobelpristagaren i julklapp, så den betar jag i regel av. Till och från blir jag nöjd över att hitta ett nytt fantastiskt författarskap, som till exempel Mo Yan och Alice Munro, ibland blir jag istället besviken, som i fallet med Herta Müller. Sedan försöker jag även att dyka ner i klassikerna ifrån 1900-talet, så en och en annan gammal nobelpristagare kan det bli ibland. När det gäller Augustpriset så är det inte lika säkert att jag läser boken. Förmodligen förtjänar boken att läsas varje år, men det finns för mycket på min ”måste läsa”-lista i förhållande till min ”tid att läsa”-tid, för att den ska vara en självklar prioritering varje år.

porträtt anna1Anna Lönnqvist: Visst blir jag nyfiken på litteratur som har fått Nobel- eller Augustpriset (eller andra priser), men det är inte säkert att jag läser det ändå. Läshögen är stor och det gäller att prioritera. Jag har oftare läst Augustpristagare än Nobelpristagare. De har verkat mer intressanta helt enkelt. Jag är väldigt nyfiken på Kristina Sandbergs ”Liv till varje pris” som fick Augustpriset i år. Den tillhör en serie som jag inte har läst ännu, men absolut vill läsa. Och jag gillade Lena Anderssons ”Egenmäktigt förfarande” som vann i fjol.

porträtt hanna2Hanna Höglund: Jag är alltid lite prillig dagen som nobelpriset ska annonseras och jag ser alltid nobelfesten för att lyssna på talen. Men nej. Jag har bara läst några samtida pristagare och behållningen har varit skiftande med ett stort undantag: Tranströmer. Lyckan när han vann och talet som hans kära hustru höll under middagen och den underbara nyutgåva av hans samlade verk som kom lagom till jul det året – det håller jag i kärt minne. Sagolikt! Eller för att låta som man ska i Nobelsammanhang: Äntligen!

Om Anna Lönnqvist

I am a Swedish feelgood writer. My first novel "Tills kärleken skiljer oss" was published in 2014. The sequel "Tjugo år till dig" was released in June 2016.
Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

