Gästbloggare: Maria Friedner

Foto: Minna Jonsson

Foto: Minna Jonsson

Herregud, har det gått ett år sen jag slutade debutantblogga? Det känns ju helt vansinnigt. Besvärjelser och Beskydd kom ut 2 maj 2013.  Vid det här laget skulle jag ju ha gett ut bok två och vara på god väg med bok tre. Trodde jag.

Och det började bra. Redan under Nanowrimo 2012, alltså innan Besvärjelser och Beskydd hade släppts, skrev jag ett råmanus till det som skulle bli bok två. Det var rörigt, ofärdigt och med massor av lösa trådar – men det fanns och det var en uppföljare. Jag hade fått rådet att passa på att skriva innan boken kom ut, för sen skulle det bli svårare. Och vet ni vad, det blev det.

Under våren 2013, strax innan min debutroman kom ut, gick jag in i väggen och blev sjukskriven. Det hade ingenting med bokskrivandet att göra, men det är klart att det påverkade mig. Jag kunde ju inte ens tänka en sammanhängande mening, att skriva var det inte tal om. Under våren och sommaren låg jag hemma och blundade och lyssnade på paranormal romance-ljudböcker och orkade inte ens tänka på min bok. På mitt författaskap.

Långsamt piggnade jag till. Jag fick lite feeling en dag i juli hemma på altanen och skrev en kort novell. Den var inte så värst bra, och jag var helt utmattad efteråt, men det kändes fint att ha skapat nånting. Det blev höst, jag blev friskförklarad och började på ett nytt jobb. Ni vet hur det är med nya jobb. Det tar massor med energi bara att lära sig vem man ska prata med om vad och att hitta vägen till kaffeautomaten och toaletten. Men jag började skriva lite igen, jag tog fram mitt utkast, tyckte fortfarande att det var en rätt bra story, och började knåda till det lite. Hamra fram en scen här och där. Utveckla idéer. Men färdig blev jag inte.

Sen kom våren 2014. Det var tydligen en bra tid för skilsmässa, för det är vad som hände mig då. Jag och min man separerade och hela våren och sommaren gick åt till det. Det skrevs knappt en bokstav.

Och nu sitter jag här. Det är december 2014. Jag har, trots allt, ett nästan färdigt manus i min dator. Med nästan färdigt menar jag inte färdigt för utgivning. Men nästan färdigt för att jag ska kunna skicka det till mitt förlag, som kanske, eller kanske inte, undrar var jag har blivit av. Min förläggare har dykt upp då och då i kommentarer på sociala medier och lite försynt undrat vad som händer. Men faktum är ju att det har hänt saker, bara väldigt sakta.  Under hösten har jag skrivit – jag ska inte säga att jag har varit flitig, men jag har sakta börjat komma tillbaka på banan. Det känns sjukt bra.

Vad jag har lärt mig? Ja… att det inte är lättare att skriva en bok bara för att man redan har gjort det en gång. Att man måste vara rädd om sig, för att gå in i väggen känns som att bränna av alla synapser i hjärnan och efter det går allt i slow motion, även tankarna. Jag handskas fortfarande med sviterna. Att livet ibland kommer i vägen för skrivandet och att man inte dör av det heller. Nu ser jag fram mot 2015. Då ska jag skriva som bara den.

Det här inlägget postades i Maria Friedner. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Gästbloggare: Maria Friedner

  1. Skriviver skriver:

    Jag säger precis som Charlotte – du var min favorit under ditt år här, så roligt att höra hur du har det även om det är tråkigt att du gått igenom jobbigheter.

    Jag har själv nyligen frisknat till efter en ordentlig utmattning och det är inte en resa som jag önskar någon, även om jag också helt ärligt kan säga just nu att jag inte skulle vilja vara utan den. Man lär sig saker om sig själv på en nivå som i alla fall jag inte varit i närheten av tidigare.

    Men härligt att höra att du är på väg ut ur mörkret. Som du säger, livet kommer i vägen för skrivandet ibland och det dör man inte av. Jag brukar försöka tänka att allt man lär sig på de mörka resorna på något sätt kommer lyfta skrivandet, för det är de riktiga erfarenheterna som ger skrivandet djup. Håller tummarna för att du fortsätter skriva med samma glädje som förut (men helst mer!), för du har en underbar fantasi när du skriver och en fantastisk förmåga att inspirera när du bloggar!

    /Linda

  2. Eva Ludvigsen skriver:

    Men Maria! En sådan resa. På alla sätt. Jag ser naturligtvis fram emot uppföljaren till din sköna bok men jag kan vänta. Det viktigaste är att du är frisk och glad. Kram

  3. Habowoodfrun skriver:

    Oj Maria! Vilken turbulent tid du haft. Vad fint av dig att dela med dig av dina erfarenheter, tack! Jag hoppas du kan låta både livet och skrivandet få ta den plats de behöver framöver ❤
    Kram Ann

  4. Önskar dig ett fint 2015, med ro i själen och flyt i fingrarna!

  5. Charlotte C skriver:

    Vad kul att höra från dig Maria – du var min favorit under ditt debutantbloggsår! 🙂 Jag uppskattar verkligen ditt ärliga inlägg och tar till mig av det du skriver – jag har pushat mig själv väldigt hårt den här hösten och min man har varit orolig. Nu inser jag att jag verkligen måste försöka sakta ner så att jag inte kraschar in i samma vägg som du! Jag hoppas det går vägen med ditt nya manus och ditt nya liv – ska hålla tummarna så hårt jag kan!

    • Maria skriver:

      Tack snälla du för hållna tummar! Och ta hand om dig nu – inget jobb i världen är värt den där kraschen.

  6. Kära Syster skriver:

    Livet alltså, det går verkligen inte att kontrollera vilket drama det ska bjuda på. Tack för att du bjuder på din story, den är fullproppad med både klokskap och känslor men kanske framför allt hopp.

    Önskar dig varmt lycka till med skrivandet och ett gott nytt 2015!

    /Anna

  7. Johannes Pinter skriver:

    Tack Maria för ett fint och öppenhjärtligt och trots allt hoppfullt inlägg! Det finns massor av kloka ord om Livet – jag nöjer mig med att konstatera att det bara är att kämpa på, för vad skulle man annars göra.

Kommentera

